پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


معجزه طراحی در دنیای شیرینی و شکلات


معجزه طراحی در دنیای شیرینی و شکلات
بسیاری از مصرف کنندگان محصولات شکلاتی World finest را به خوبی به یاد می آورند. در ایالات متحده، در سال‌های دور این محصول را به صورت درب به درب در خیابان ها دستفروشی می کردند و بسیاری از بنیادهای خیرخواهانه،‌ این محصول را در جشن های نیکوکاری به فروش می رساندند. البته مهم‌ترین نکته قابل یادآوری را می توان طعم خوب آنها دانست. دو سال پیش بود که World finest دوباره سعی کرد یاد خاطرات شیرین گذشته خود و مشتریانش را زنده کند و به همین منظور ۴ محصول جدید را با بسته‌بندی‌های ذوذنقه‌ای و در رنگ‌های مختلف وارد بازار کرد ولی آن طور که مدیران شرکت انتظار داشتند مورد استقبال خریداران واقع نشد و به همین دلیل و برای رفع مشکل بازار بودن آنها، دست نیاز به سمت موسسه طراحی شیکاگو دراز کردند. در حقیقت آنها نیازمند کمک استراتژیک بودند. از ذکر این نکته نیز نباید غافل شد که World finest در انجام کارهای بازاریابی خود کمی تعلل کرده بود و نام تجاری آنها در حال تبدیل شدن به نامی قدیمی و بدون کارایی شده بود ولی آنها از ایده خوبی برای تصاحب یک جای جدید در بازار برخوردار بودند. در گذشته World finest از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود و دلیل استفاده برگزار کنندگان جشن های نیکوکاری از این محصول برای جلب حمایت‌های مالی شرکت کنندگان نیز به همین دلیل بود. در واقع نیاز اصلی محصولات آنها، یک پیام جدید بود، پیامی که جذاب باشد و این جذابیت تبدیل به چند محصول گردد. شرکت Launch Creative برای شروع کار، اقدام به انجام یک سری تحقیقات کیفی در مورد جایگاه محصول در بازار نمود و تمامی عوامل دخیل در این موضوع را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. از طرح خود بسته‌بندی گرفته تا نوع فونت و حتی خود کلمات مورد استفاده برای لوگو. آنها حتی نوع انتخاب کلمات و معانی احتمالی آنان در ذهن مشتریان را نیز بررسی کردند.
در نهایت دریافتند که بسیاری از اصلی برند، به هیچ وجه قادر به انتقال آن معنا و مفهومی که صاحبان شرکت از آن‌ها انتظار دارند، نیستند. در حقیقت محصولات جدید تا به حال به درستی و روشنی به مشتریان شناسانده نشده بود. صاحبان برند معتقد بودند که کیفیت بالای محصولاتشان خود عامل اصلی جذب مشتری خواهد بود و به همین دلیل هیچ عکسی از محصول بر روی بسته‌بندی درج نشده بود. محققان Launch با بررسی طرح‌های موجود در بازار دریافتند که تنها محصولاتی که برای طبقه‌های خاص و متمول طراحی شده‌اند از عکس در بسته‌بندی استفاده نمی کنند و دیگر محصولات جملگی حاوی عکس می باشند. البته طراحی اولیه محصول از نقاط قوت خوبی نیز برخوردار بود که از آن جمله می توان به رنگ سفید و پنجره‌ای که بر روی بسته طراحی شده بود، یاد کرد. رنگ سفید خود سمبل پاکیزگی و صداقت می باشد و وقتی این سمبل همراه با شکل واقعی محصول ارایه شود، صداقت تولید کننده بیشتر جلب نظر می کنند، از این رو، شرکت Launch در طراحی جدید بسته‌بندی‌های Worldfinest این دو نکته را دوباره به کار برد.
با در نظر گرفتن تمامی موارد مذکور،‌ شرکت Launch استراتژی ۳ قسمتی را برای پیشبرد هدف خود تبیین نمود.
۱) جا انداختن محصول جدید و به رور کردن لوگوی شرکت
۲)به کار بردن یک عکس جذاب برای جلب نظر دوست‌داران شکلات.
۳) تغییر رنگ تمامی بسته‌ها به سفید و استفاده از یک روبان رنگی کد دار، مثلا رنگ آبی برای طعم نعناع، بر بالای پنجره بسته‌بندی. تمامی این کارها با هدف جذابیت بیشتر در هنگام خرید، قابلیت گسترش محصول و نشان دادن کیفیت بالای شکلات انجام شد. البته مدیران World&#۰۳۹;s finest از این که محصولاتشان تبدیل به محصولاتی قابل هدیه دادن باشد نیز خوشحال می شدند. و اما طراحی دوباره لوگوی شرکت و بروز کردن آن با موفقیت انجام شد چرا که لوگوی جدید هنوز خواص قبلی خود را حفظ کرده و البته شکل به روز و زیباتری نیز به خود گرفته بود. تغییر رنگ بسته‌ها نیز به زیبایی ظاهری محصول کمک بسیاری کرد، رنگ سفید و هاله‌ای از رنگ نقره‌ای ناخودآگاه حس برتری و قدرت را به بیننده منتقل می کند. با توجه به علاقه صاحبان شرکت به استفاده از محصولاتشان برای کارهای خیرخواهانه، این تغییر رنگ وطرح، کمک بسیاری به قابلیت هدیه دادن محصول نمود. شرکت Launch پا را از این نیز فراتر نهاد و بسته‌ها را طوری طراحی کرد که در پس زمینه هر بسته،‌ بتوان عکس یک تیم ورزشی را نیز چاپ نمود تا از آن بتوان در مهمانی‌های خیرخواهانه تیم‌های ورزشی نیز استفاده کرد و البته این امکان را برای چنین مشتریانی نیز فراهم آورد تا پس زمینه دلخواه خود را بر روی محصولات پیاده کنند.
اما بشنوید از آقای curtin. آقای کزیس کریتن ۱۵ سال تمام در کشورهای مختلف مشغول یادگیری صنایع و هنر و از معدود شکلات سازان ایالات متحده است که موفق به دریافت مدرک فوق عالی در پخت و یز و کیک و شیرینی. از موسسه zuklon آلمان گردیده است. او برای تولید شکلات‌های خود روش جالبی به کار برد. همان طور که همه ما می دانیم، دنیای مدرن امروز، همه تولید کنندگان در تمامی عرصه‌های تولید را بر آن داشته تا جای ممکن از فن آوری روز در تولیدات خود بهره بگیرند و به این ترتیب موفق به جذب مخاطبان بیشتر نیز بشوند اما آقای کریتن دست به کاری جسورانه زد و یک قدم به عقب برداشت تا شکلات‌های خود را به صورت سنتی و دست ساز، نه ماشین ساز، ارایه دهد والبته در این راه کیفیت برتر هدف اصلی قرار داشت. او نام محصول خود را Eclat انتخاب نمود و برای تاسیس بوتیک شکلات خود در شهر west chester، از شرکت طراحی برند paragraph درخواست کرد که جعبه‌‌های محصولاتش را طراحی کند. او سفارش خود را به نوعی بیان کرد که گویی نیاز به یک جعبه جواهرات دارد نه یک جعبه شکلات. Eclat قصد داشت خود را به عنوان بهترین شکلاتی که تا کنون بشر چشیده است، مطرح سازد. لابراتوار تولید Eclat به بهترین انواع ماشین آلات تولید شکلات مجهز هستند و البته قادر به تولید محصولی بدون خطا می باشند. در تولید Eclat حداکثر استانداردهای بهداشتی رعایت می شود و تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها به وسیله درب‌های نفوذناپذیر در برابر هوا، مسدود شده‌اند.
Paragraph نیز مشغول به تولید وطراحی جعبه‌ای شد که تا پیش از این وجود خارجی نداشت. درب بالایی جعبه متشکل از چند لایه کاغذ و پارچه بسیار ظریف است و سطح کلی درب با یک تصویر محو و مات از یک اسب بالدار سیاه، که نشانه خلوص و کیفیت بالای شکلات می باشد، منقش شده است. در انتخاب رنگ نیز دقت بسیاری شده و از یک نوع قهوه‌ای خاص که در حقیقت ترکیبی از ۴ رنگ می باشد، رنگ آمیزی شده است. محصول این دقت و ظرافت،‌ جعبه‌ای شد که تمامی اعضاء تیم طراحی paragraph خود بسیار از آن راضی بودند. مسوولیت طراحی سینی داخلی جعبه که وظیفه نگهداری قطعات شکلات‌های دست ساز را برعهده داشت نیز به paragraph سپرده شد. طراحی این قسمت از بسته‌بندی نیز باید به گونه‌ای انجام می شد که رابطه میان محصول و تمامی اجزاء بسته بندی را به خوبی نشان می دهد. درنهایت، وقتی طراحی به اتمام رسیده و اولین نمونه تولید شده، محصولی بود که تمول، ثروت و خاص بودن را به بیننده القاء می کند.
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی