پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

فراری F ۴۳۰


فراری F ۴۳۰
تولید مدل اف ۴۳۰ نقطه عطفی برای کمپانی فراری محسوب می شود. خودرویی که در سال ۲۰۰۴ توسط پنین فارینا طراحی و بر روی پلتفرم ارتقاء یافته مدل ۳۶۰ بنا شد. رونمایی اف ۴۳۰ در نمایشگاه خودروی پاریس، بیش از ارایه یک خودروی ارتقاء یافته بر پایه مدل ۳۶۰ غوغا به پا کرد. فراری برای خلق این زیبا روی ایتالیایی، اوج هنر طراحی به همراه فناوری پیشرفته فرمول یک را با یک مهندسی بالا در هم آمیخته است. این مدل آنقدر موفق است تا جایی که تمامی دوستداران و کارکنان کمپانی فراری، آن را همچون نگینی گرانبها در میان سوپر اسپرتهای فراری می دانند. با نگاهی اجمالی به بدنه، اوج شکوه و زیبایی در ذهنمان تجسم می شود. خطوط نرم و مواج بدنه، وجود بالاترین سطح آیرودینامیک را به ما نوید می دهد. برای ورود بهتر هوا و همچنین بالابردن سطح آیرودینامیک در طراحی جلو از فرم دماغه کوسه الهام گرفته شده است. روی سپرعظیم الجسه جلو تعدادی ورودی هوا تعبیه شده که وظیفه خنک سازی رادیاتورهای نصب شده پشت اسپویلر جلو را بر عهده دارند. گلگیرهای برآمده جلو به همراه چراغ های بادامی شکل مجهز به لامپ های زنون حالتی بسیار پویا و تهاجمی به جلو پنجره بخشیده است. در قسمت عقب طبق سنت دیرینه کمپانی فراری دو چراغ دوقلوی دوار نصب شده است که کاملا مطابق با میل آقای انزو هستند.
یک مجموعه چراغ ال ای دی خطی نیز نقش چراغ ترمز را بازی می کند. در قسمت عقب یک اسپویلر و بامپر یک تکه برای شکاف هوای زیر خودرو و افزایش نیروی رو به پایین در سرعت های بالا نصب شده است که یکی از چشم نوازترین بخش های عقب را تشکیل می دهد. اگزوزهای دوبل دو دهنه از جنس آلومینیوم در کنار سپر، تکمیل کننده بخش انتهایی هستند. یکی دیگر از فاکتورهای مثبت، طراحی درپوش شیشه ای موتوراست که آن را کاملا در معرض روئیت قرار می دهد که به زیبایی هرچه بیشتر قسمت عقب کمک شایانی کرده است. گلگیرهای باد داده شده نیز کاملا هماهنگ با مجموعه گلگیر جلو طراحی شده اند. در نمای جانبی خطی مواج از گلگیر جلو شروع شده و با عبور از درها، گلگیرها و چراغهای عقب، به اسپویلر کوچک جذب شده بر روی درپوش موتور خطم می شود. طرح آینه های جانبی از مدل تستاروزا به عاریت گرفته شده است که مدل خودرو بر روی آینه سمت چپ خودنمایی می کند. هواکش های جانبی نصب شده روی گلگیر و اسپویلر زیر درها، علاوه بر زیبا سازی نمای جانبی هوای مورد نیاز به موتور را فراهم می کنند.
رینگهای اسپورت ۱۹ اینچی پنج پره دوبل به همراه تایرهای پایلوت اسپرت ساخت کمپانی میشلن، وظیفه چسبندگی این کوپه ۱۴۴۹ کیلوگرمی را عهده دار هستند. اندازه این لاستیک ها در جلو ۳۵/۲۳۵ و در عقب ۳۵/۲۸۵ است که مقاومت بسیار بالایی در مقابل نیروی سایشی و گرمایی دارند. یکی از نکات جالب در طراحی خارجی، نصب آرم و نام فراری با طرح های مختلف در جای جای بدنه است. همانطور که گفته شد فراری اف ۴۳۰ از شاسی و پلتفرم ۳۶۰ بهره می برد. نصب قطعات آلومینیومی شاسی با جوش و پرچ یک مقاوت بسیار بالا همراه با وزنی کم برای این شاسی به ارمغان آورده است و بالاترین نیروی رو به پایین را ایجاد می کند.
استفاده از مجموعه تعلیق متشکل از سیستم آنتی رول بار، سیستم ضد شوک الکترونیکی، سیستم فعال تعلیق و بازوهای کنترل کننده، بالاترین سطح هندلینگ، بالانس و راحتی را فراهم ساخته است. در هنگام باز کردن در به دلیل نبود ستون کناری پنجره ها، شیشه های بغل کمی پایین آمده و در به راحتی باز می شود. برای جلوگیری از خرابی و خوردگی رنگ رکاب، آن را با روکش آلومینیوم مقاوم سازی کرده اند که نام فراری بر روی آن ها حک شده است. با قرار گرفتن بر روی صندلی خود را کاملا بر روی زمین احساس می کنید. فضای داخلی واقعا جادار و مناسب است. صندلی ها بسیار راحت هستند. قالب و اسکلت بندی صندلی ها از جنس فیبر کربن ساخته شده است که وزن نسبتا پایینی دارند. روکش در و صندلی ها با چرم کرم رنگ پوشیده اند که کیفیت بالایی را نشان می دهند. نکته قابل تامل و مایوس کننده اینکه تنظیم صندلی ها با مکانیزم دستی صورت می پذیرد. داشبورد خودرو تا حدود زیادی کلاسیک طراحی شده اما زیبایی خاص خود را دارد. داشبورد به روکش چرم مشکی مزین شده که برای القای حالت اسپرت در برخی قسمت ها از روکش فیبر کربن استفاده شده است.
دکمه ها نیز همگی در جای خود قرار گرفته اند که کارکرد راحتی دارند. در مجموع می توان گفت جلو داشبورد بسیار آرگونومیک طراحی شده است. سیستم صوتی با قابلیت پخش فایلهای صوتی فشرده و اسپیکرهای قدرتمند از دیگر نکات لذت بخش داخلی می باشد. اهرم تعویض دنده از روی کنسول مرکزی حذف و به صورت اهرمی کوچک در کنار لانچ کنترل نصب شده است. دید جلو و کناره ها به دلیل قوس زیاد شیشه و ضخامت کم ستون اول بسیار خوب و مناسب است. اما دید ضعیف عقب در این فلسفه ایتالیایی خلاصه می شود: « آنچه در پشت سر من قرار گرفته اهمیتی ندارد! ».فرمان بسیار خوشدست طراحی شده که همانند خودروهای فرمول یک برخی از کلیدهای کنترل سیستم های فنی را بر روی خود جا داده است. کلید قرمز رنگ استارت با زیبایی هر چه تمام تر در گوشه ای از فرمان بر روی پوسته ای از فیبر کربن جا خشک کرده است. بر روی فرمان یک اهرم پنج حالته فرمول یک نصب شده که قابلیت تنظیم نوع رانندگی در شرایط مختلف را دارد. سبک اول برای زمان یخبندان کاربرد دارد که علاوه بر ایجاد بهترین حالت ثبات و پایداری، جعبه دنده را نیز در حالت اتوماتیک قرار می دهد.
هنگام رانندگی در بر روی سطوح خیس از سبک دوم استفاده می شود که علاوه بر ثبات و پایداری بالا، جعبه دنده ۶ سرعته الکترونیکی را در حالت دستی قرار می دهد.در سبک سوم که اسپورت نام دارد فاصله تعویض دنده ها کم می شود، ارتفاع خفه کن ها پایین می آید و سیستم ثبات و پایداری فعال باقی می ماند. در سبک چهارم فاصله زمانی تعویض دنده ها از ۲۰/۰ ثانیه به ۱۵/۰ ثانیه تقلیل می یابد. سیستم ثبات و پایداری و جعبه دنده دستی نیز در اختیار راننده قرار می گیرد. اما اگر قصد دارید جان خود را فدای لذت مرگبار رانندگی کنید، سبک پنجم بهترین انتخاب برای شماست. در این حالت همه سیستم های ثبات و پایداری از مدار خارج و هر لحظه باید در انتظار انحراف خودرو ماند. با توجه به وجود کمربند های اسپورت ۳ جناحه، ۲ عدد کیسه هوا و سیستم آنتی رول بار، ایمنی تضمین شده است. در صفحه کیلومتر کلاسیک فراری، دور شمار زرد رنگ در مرکز نصب شده که رنگ زرد آن جلوه ای زیبا به آن بخشیده و تا ۱۰ هزار دور مندرج شده است. در حالی که بنا به ادعای کارخانه حداکثر سرعت این مدل حدود ۳۱۵ کیلومتراست اما کیلومترشمار آن تا ۳۶۰ مندرج شده است. آمپر دیجیتالی بنزین در کنار عقربه های کلاسیک آمپر آب، روغن و فشار روغن، حالتی تلفیقی را به وجود می آورد. یک مانیتور کوچک یک اینچی نصب شده روی صفحه دور شمار نیز بعضی از اطلاعات فنی را برای راننده به نمایش در می آورد. با دکمه قرمز استارت، فراری بدون هیچگونه مکثی در کمتر از ۳ ثانیه روشن می شود.
صدایی که از موتور ۸ سیلندر وی شکل با ۳۲ سوپاپ خارج می شود بیشتر از یک موتور ۴۳۰۰ سی سی با تنفس طبیعی است. جنس این پیشرانه از نیکل و سیلیکون تقویت شده است که در آرام ترین دور ۹۴ دسیبل صدا را در کابین ایجاد می کند. رانندگی با این فراری در ترافیک سنگین شهری بسیار راحت است که عملکرد نرم دو پدال آلومینیومی گاز و ترمز و حذف پدال کلاچ مزید بر علت شده است. در پوش شیشه ای موتور به کمک مکانیزم هیدرولیکی بسیار راحت بالا می رود. موتور فراری اف ۴۳۰ یک شاهکار مهندسی است چون شکل ظاهری آن نیز زیباست. رنگ زیبای بدنه به مجموعه موتور نیز رسوخ کرده و قسمتی از موتور را به رنگ قرمز در آورده است. بقیه مجموعه نیز به رنگ مشکی درآمده اند.
منبع: www.car۲.tk
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی