پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


سهمیه بندی بنزین فقط موجب ایجاد صف های طویل شده است


سهمیه بندی بنزین فقط موجب ایجاد صف های طویل شده است
نزدیکی به زمان پایان دوره اول سهمیه بندی و وجود صف های طولانی در مجاری عرضه بنزین و همچنین عدم وجود گازوییل در مجاری عرضه داخل شهر و بروز مشکل برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین سبب شد که به گفت و گویی با بیژن حاج محمدرضا رییس سندیکای جایگاهداران کشور، پیرامون این مسایل بنشینیم.
▪ س:در حال حاضر وضع توزیع بنزین در جایگاههای عرضه چگونه است؟
ـ ج:ما در توزیع وضع بسیار ناهنجاری داریم یعنی برای اولین بار در توزیع علیرغم تعددی که در سهمیه بندی داشتیم نمی توانیم صف های بنزین را جمع کنیم و صف های کیلومتری جایگاه ها نشان دهنده وضعیت ناهنجار توزیع است که برگرفته از عدم اطلاع کافی مردم و مشکلاتی که مردم در رابطه با کمبود سوخت دارند به خصوص کسانی که هنوز کارتی ندارند و یا سهیه آنها تمام شده و منتظر سهمیه جدید در دی ماه هستند لذا اینها ترمز کار ماست.
همچنین یک سری مسئولیت های خنده دار به صورت غیر مستقیم و تلویحی به جایگاه داده شده که نه در حد آنها است و نه جایگاه دار وظیفه ای در این رابطه دارد که به عنوان نمونه اگر کارت مفقود شده در جایگاهی سوخت گیری کند صاحب آن جایگاه برای پاسخ گویی احضار می شود که این به وی ربطی ندارد چون در واقع جایگاه تنها واحدی است که نمی تواند از دارنده کارت در مورد کارت و سوختگیری سوال کند.
توزیع بنزین علیرغم کندی عرضه به صورت سریع در حال انجام است ولی متاسفانه عدم وجود کارت و ناهنجاری در سیستم توزیع و مقدار کم و قلیل سهمیه روزانه به از عواملی است که باعث شده هنوز صف های طولانی بنزین شکسته نشود.
در واقع این مشکل از ۲۰ هر ماه شروع می شود و مازاد سهمیه وسایط نقلیه شخصی یا عمومی به فروش می رسد و چون سهمیه وسایط نقلیه عمومی منتقل نمی شود دارندگان این نوع خودروها درصدد خلاصی از سهمیه مازاد برمی آیند و در بیرون جایگاه بنزین را به فروش می رسانند.
▪ س:سهمیه بندی بنزین چه تاثیری بر روند ترافیکی کشور داشته است؟
ـ ج:ما از ابتدا با سهمیه بندی بنزین مخالف بودیم زیرا این کار سنگین با وجود این سیستم بدوی کارت اصلا مقرون به صرفه نیست ولی مسئولین اعلام کردند که یک طرح ملی است،با این وجود این طرح حتی موفق به کاهش ترافیک نیز نشده است و فقط باعث به وجود آمدن صف های کیلومتری در واحدهای عرضه شده است.
▪ س:آیا جایگزینی کارت سوخت به جای کارت خودرو کار صحیحی است؟
ـ ج:در گذشته شماره گذاری اعلام نمی تواند کارت سوخت را جایگزین کارت خودرو کند و این در هیچ جای دنیا نیز وجود ندارد و ما غیر از کارت های اعتباری چیزی به اسم کارت سوخت نداریم و این کارت فقط فرسایشی است،چون اولا ماشین های بنزین سوز مشخص است و تنها ماشین های عمومی می مانند که این وسایط را می توانند با برنامه ریزی خاص برای اینگونه وسایل جلوی مشکلات آنها را گرفت.
در واقع وسایل نقلیه شخصی اصلا احتیاج به وجود کارت ندارند لذا در شروع به شماره گذاری تکلیف شد که به جای کارت ماشین کارت سوخت زده شود ولی چون امکان پذیر نبود شماره گذاری سرباز زد.
اگر کارت سوخت جایگزین کارت خودرو شود می توان به شیوه های مختلف ماشین را انتقال داد،سند ساخت و موتور را دست کوب کرد لذا این کار را شماره گذاری انجام نداده ولی از آنجایی که مسئولین به دنبال این طرح هستند فکر می کنم در صورت عرضه بنزین به صورت آزاد هم طرح عرضه با کارت سوخت ادامه پیدا کند.
▪ س:علت کمبود مجاری عرضه گازوییل در سطح شهر چیست؟
ـ ج:متاسفانه در طول سالهای گذشته جایگاه های اختصاصی تبدیل به سکو های فروش شده است چون در واقع در حال حاضر تمام جایگاهها یک فراورده توزیع می کنند. درحال حاضر در محدوده داخل طرح که از ساعت ۶تا۹شب اجازه ورود وسایط نقلیه سنگین داده نمی شود،در نتیجه جایگاه هایی که گازوئیل عرضه می کردند امکان عرضه گازوئیل را ندارند،همچنین تنها ۱۵ تا ۲۰ جایگاه بنزین سوپر عرضه می کنند و نفت سفید هم مدتهاست که جمع شده است و فقط بنزین معمولی می مانده است.
متاسفانه عرضه گازوییل را از مجاری داخل شهر حذف کرده اند لذا تراکم بسیار زیادی درخطوط بیرونی و کمربندی در رابطه به گازوئیل به وجود آمده و این مورد اعتراض رانندگان وسایط نقلیه سنگین است که باید ساعت ها در صف قرار گیرند.
▪ س:وضعیت مصرف سوخت در هفته گذشته چگونه بوده است؟
ـ ج:طی این مدت بین ۶۲تا ۶۵میلیون لیتر بنزین،۸۲تا ۹۰میلیون لیتر گازوئیل مصرف شده است و نفت سفید علیرغم اینکه همه جای دنیا باید آمار بالایی داشته باشد به دلیل اینکه توسط مسئولین عرضه نمی شود بیشترین فشار بر روی نفت گاز است چون در داخل شهرها این سوخت در اختیار آنها نیست.
▪ س:وضعیت تخلف در جایگاه ها با توجه به اتمام دور اول سهمیه بندی چگونه بوده است؟
ـ ج:در حال حاضر هیچ نوع تخلفات مشهودی در داخل جایگاهها نداریم و نمی توانیم داشته باشیم چون اکثر جایگاها دارای سیستم مدار بسته است و تمام مراحل عرضه از ابتدای سوخت گیری تا خروج فیلم برداری می شود یعنی کارگران ما اگر کوچک ترین تمایلی هم به تخلف داشته باشند مشخص می شود.
متاسفانه فروش بنزین توسط وسایط نقلیه عمومی و یا خصوصی و دولتی چیزی است که در اختیار ما نیست،درواقع یکی از مشکلات اصلی جایگاه داران این است که وسایط نقلیه دولتی بی حساب از سهمیه های خود استفاده می کنند به عنوان مثال یک بسته قبض هزار برگی در یک جایگاه و در یک تاریخ مهر و استفاده می شود و هیچ مسئولی هم برای پیگیری این امر به جایگاه مراجعه نمی کند و در واقع یکی از درگیری های ما در مجاری عرضه استفاده از مهرهایی است که برای ممهور کردن قبوض خودروهای دولتی استفاده می شود و زمانی که این قبوض به صورت سوری تنظیم شود،بنزین نیز به صورت سوری مصرف می شود.
منبع : کارنا