یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

وب‌سایت‌های اجتماعی بازار هرزه‌نگاری را از سکه انداخت


وب‌سایت‌های اجتماعی بازار هرزه‌نگاری را از سکه انداخت
وب سایت‌های شبکه‌سازی اجتماعی که محبوب‌ترین فضاهای مجازی و داغ‌ترین سوژه این روزهای دنیای وب به شمار می‌آیند، علاوه بر ایجاد تحول اساسی در نوع ارتباطات افراد، بازار هرزه‌نگاری را نیز کساد کرده‌اند.
بیل تنسر (Bill Tancer)، که خود را خوره داده‌های کامپیوتری می‌نامد، اطلاعات بیش از ۱۰ میلیون کاربر وب را تحلیل کرده است. وی فعالیت‌های آنلاین کاربران را بررسی کرده و دریافته که چگونه وب سایت‌های اجتماعی، نوع ارتباط افراد را دگرگون کرده است.
برخی یافته‌های تنسر، بسیار حاشیه‌ای است به طور مثال وی دریافته که ترس از مسایل دیگری که تنسر در مورد کاربران وب تحلیل کرده، مربوط به علایق و احساسات آنها نسبت به زمان است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حوالی عید شکرگزاری در ایالات متحده، افراد جست‌وجوهای بیش‌تری را جهت دریافت داروهای ضدافسردگی انجام می‌دهند.
تنسر، یافته‌های خود را در کتابی با عنوان «کلیک: میلیون‌ها انسان در دنیای آنلاین چه می‌کنند و چرا این اتفاق رخ می‌دهد»، به چاپ رسانده است. وی در کتابش می‌نویسد: تحلیل جست‌وجوهای وب کاربران تنها نشان‌دهنده بازخورد افراد در مقابل رویدادهای اینترنتی نیست، بلکه چشم‌انداز وسیعی از رفتارهای اجتماعی افراد به دست می‌دهد.
تنسر می‌گوید: الگوهای رفتاری خاصی در زمینه استفاده از اینترنت وجود دارد که ما اصولا طبق آنها رفتار می‌کنیم و گاهی اوقات می‌توان بر اساس آنها مسایلی نظیر جست‌وجوهای مربوط به رژیم غذایی تا لباس مربوط به مهمانی فارغ‌التحصیلی دبیرستان یا نحوه گذراندن تعطیلات را پیش‌بینی کرد.تنسر که مدیر بخش جست‌وجوی جهانی در Hitwise، یک شرکت ردیابی اینترنتی است، می‌گوید: یکی از تحولات مهم در زمینه کاربری اینترنت در دهه اخیر، کاهش علاقه و کنجکاوی افراد در مورد مسایل هرزه‌نگاری یا وب‌سایت‌های سرگرمی افراد بزرگسال محسوب می‌شود.وی می‌افزاید: وبگردی و جست‌وجو در زمینه مسایل مستهجن نسبت به دهه گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.
تنسر خاطر نشان می‌کند که هم‌اکنون پرجست‌وجوترین مورد اینترنتی، مربوط به وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.تنسر می‌گوید: به همان میزان که ترافیک اینترنتی شبکه‌های اجتماعی بیش‌تر شده، بازدید از وب‌سایت‌های هرزه‌نگاری کاهش یافته است و این امر در مورد افراد ۱۸ تا ۲۴ سال، نمود بیش‌تری دارد.
وی می‌افزاید: تئوری من این است که کاربران جوان آنقدر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند که وقت زیادی برای صرف‌کردن در وب‌سایت‌های مستهجن پیدا نمی‌کنند.
● ایجاد تحول با کلیک در شبکه‌های اجتماعی
تنسر معتقد است که تغییر در الگوهای ارتباطی افراد، یکی از تحولات عمده و قابل توجه در امور اجتماعی در ۵ سال اخیر به شمار می‌آید و این یک امر کلیدی برای بازاریابانی است که به دنبال مخاطبان بیش‌تری هستند.
تنسر می‌گوید: من در بررسی اطلاعات کاربران متوجه شدم که پرجست‌وجوترین موارد در اینترنت مربوط به توفان‌های استوایی در ایالات متحده است. در حالی که قبل از توفان کاترینا، به ندرت کاربران در اینترنت به جست‌وجوی توفان‌ها می‌پرداختند، اما پس از خساراتی که از توفان کاترینا ناشی شد، حساسیت افراد و جامعه به این مساله افزایش پیدا کرده است.
این محقق می‌گوید: وسواس ذهنی کنونی افراد و علاقه آنها به افراد مشهور یکی از مسایلی است که از تحلیل داده‌های وب می‌توان دریافت.
هم‌اکنون ترافیک وب‌سایت افراد مشهور بسیار بیش‌تر از وب‌سایت‌هایی با مضامین مذهبی، سیاسی و تغذیه است و هیچ نشانه‌ای از کاهش ترافیک این نوع وب‌سایت‌ها هم دیده نمی‌شود.اما در چند ماه اخیر، یکی از مسایل مهم روز، انتخابات ریاست جمهوری است که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد و این امر، باعث تغییراتی در نحوه جست‌وجوی کاربران شده است چنانچه جست‌وجوی تصاویر مربوط به کاندیدای معاونت ریاست جمهوری، سارا پالین، بیش از اخبار مربوط به وی انجام شده است.
تنسر می‌گوید: تمرکز کاربران آنلاین در مسایل سیاسی بیش‌تر مربوط به گرفتن تصاویر آنها است، به طور مثال کاربران دوست دارند که بدانند قد باراک اوباما چقدر است و یا اینکه اطلاعاتی در مورد خانواده وی بگیرند.
وی می‌افزاید: اصولا باید به عمق کلید واژه‌ها وارد شوید تا بتوانید به همه اخبار مربوط به کاندیدای مورد نظرتان لینک شوید.
تنسر معتقد است که سرعت گسترش این اطلاعات در اینترنت به گونه‌ای بود که گویا این کاربران هستند که اخبار مربوط به کاندیداها را منتشر می‌کنند و رسانه‌ها پشت سر آنها حرکت می‌کنند.
وی می‌گوید: من فکر می‌کنم که با انفجار این نوع اطلاعات کذب و دروغین در اینترنت است که شاهد جلوافتادن یک نفر می‌شویم و هر از گاهی با نوع جدیدی از نرم‌افزارها مواجه می‌شویم که می‌توانند اطلاعات صحیح و درست را فیلتر کنند.
وی خاطر نشان می‌کند: به نظر می‌رسد که حقیقت و درستی، نخستین موردی است که همه ما به دنبال آن و در جست‌وجوی آن هستیم.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران