چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

تنازع بقا در جهان مجازی


تنازع بقا در جهان مجازی
باید بگوییم استودیوی بازی‌سازی Maxis، سازنده بازی Spore، به جای ساخت و طراحی بازی‌های کامپیوتری، اسباب بازی‌های نرم‌افزاری می‌سازد. شما یک اسباب بازی را در دست می‌گیرید و مدتی با آن ور می‌روید، در حالی که یک بازی کامپیوتری دارای داستان، اهداف و راه‌های مخصوص خود برای پیروزشدن است و شاید دلیل جذابیت محصولات Maxis هم در همین نکته است.
برای مثال در سری بازی SimCity به یک شهردار بزرگ تبدیل می‌شوید و از سوی دیگر در Sims قادرید خانه رویاهایتان را با تمام اسباب و وسایلش محقق کنید.
اما به Spore می‌رسیم. Spore جسورانه‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین محصول استودیوی Maxis تا به امروز است که با وجود شکل و قالب نرم‌افزاری آن، به همان اندازه یک اسباب‌بازی به حساب می‌آید. درست مثل یک اسباب‌بازی، با Spore هم ور می‌روید و در عین حال با آن بازی می‌کنید.
Spore در واقع پنج بازی متفاوت در کنار هم است که البته محدودیت و ضعف بعضی از این بازی‌ها توی ذوق می‌زند.
از دیدگاهی دیگر، Spore یک بسته فضاشناسی است. در علم فضاشناسی، ویژگی‌ها و نحوه زندگی در سیارات مختلف مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
به این منظور پای شاخه‌های علمی متعددی باز می‌شود. مثلا علم شیمی ریشه شکل‌گیری زندگی در یک ناحیه را نشان می‌دهد، علم ستاره‌شناسی شرایط مورد نیاز برای حیات در یک کهکشان را تعیین می‌کند و یا زیست شناسی به توصیف چگونگی تحول موجودات و سیارات می‌پردازد. علاوه بر این مطالعات اجتماعی، نحوه سازماندهی ساختارهای پیشرفته اجتماعی را بیان می‌کند.
ویل رایت، سازنده خلاق و مشهور Spore همان استاد زیست‌شناسی است که هر کسی ممکن است آرزو کند. او در Spore هم به مانند Sims و Simcity، موضوعات و مطالب پیچیده را به بیانی ساده و دلپذیر برای مخاطبانش بیان می‌کند و آنها را در روند یادگیری درگیر می‌کند.
بهتر است Spore را از ابتدا کالبد شکافی کنیم. شما بازی را با یک سلول واحد آغاز می‌کنید. با برخورد یک ستاره دنباله‌دار به یک سیاره، باکتری‌هایی به وجود می‌آیند که در ادامه به ارگانیسم‌های سلولی تبدیل می‌شوند و شما یکی از همین سلول‌ها هستید.
با یک سلول، در اقیانوس‌های پهناور میلیون‌ها سال پیش ابتدایی‌ترین مرحله حیات را آغاز می‌کنید و با خوردن مواد مختلف، DNA پیچیده‌تری شکل می‌دهید. شما می‌توانید نحوه زندگی سلول یا بهتر بگوییم موجود منحصر به فرد خود را تعیین کنید. مثلا به کف اقیانوس‌ها بروید و بخورید اما خورده نشوید. تنازع بقا در میان موجودات ابتدایی Spore دیدنی است و احساس ترس در هنگام فرار از یک شکارچی و یا به دست آوردن یک شکار جدید به خوبی دیده می‌شود. در Spore درجه‌ای هست که میزان تحول موجودتان را نشان می‌دهد و زمانی که این درجه پر می‌‌شود، موجودتان دست و پا در می‌آورد و از آب بیرون خواهد آمد.
Spore دایره‌المعارف آنلاین هم دارد که به بازیکنان امکان می‌دهد موجود دلخواه خود را با سر و شکل مخصوص خود بسازند. در حالی که مدت زیادی از انتشار Spore نمی‌گذرد، بازیکنان نقاط مختلف دنیا بیش از سه میلیون موجود منحصر به فرد خود را با تفاوت‌های جالب توجه در شبکه دایره‌المعارف Spore قرار داده‌اند. مهم نیست که موجودات مختلف Spore چه شکلی هستند؛ مهم این است که تک‌‌تک آنها زنده و پویا به نظر می‌رسند و احساسات شادی،‌ غم، ترس یا خشم را کاملا بروز می‌دهند و در عین حال از ساختار فنی و نرم‌افزاری تحسین برانگیزی برخوردارند که آنها را به موجودات کاملا زنده شبیه می‌کند.
Spore گرافیک قابل قبولی دارد که رنگ‌های زنده و شاد، این بازی را برای مخاطبان تمام رده‌های سنی دلپذیر می‌کند. از این گذشته، نقطه عطف بزرگ Spore در انیمیشن روان و دیدنی آن است که حرکات هر غول بی‌شاخ و دمی در بازی را کاملا طبیعی و جذاب جلوه می‌کند.
جلوه‌های صوتی بازی هم دست کمی از گرافیک آن ندارد. قار و قور تک سلولی‌ها و موجودات عجیب و غریب Spore دلپذیر و دلنشین است.
Spore یک سفر تاریخی دلپذیر است که به شما امکان می‌دهد خودتان مسیر شکل‌گیری تک سلولی‌های کهکشان‌ها را رقم بزنید و دنیایی جدید خلق کنید.
▪ سازنده: Maxis
▪ ناشر: EA Games
▪ کنسول: PC،‌ Mac
▪ سبک: استراتژی
▪ تاریخ انتشار: ۷ سپتامبر ۲۰۰۷

ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید