جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


قفل ترافیک پایتخت کمی باز شد


قفل ترافیک پایتخت کمی باز شد
گویا اجرای همزمان طرح سهمیه‌بندی بنزین و سپس همراهی شهرداری تهران از طریق افزودن قابل توجه به ظرفیت حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت، همان كلید گمشده‌ای بود كه سال‌ها مدیران شهری به دنبال آن می‌گشتند تا قفل ترافیك پایتخت را باز كند.
بالاخره پس از جنجال‌های فراوان و صف‌های طولانی در ورودی پمپ‌بنزین‌ها در هنگام اعلام اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین آرامش به شهر بازگشت.تردد خودروها و سبك‌تر شدن ترافیك در كلانشهر بزرگ تهران اولین چیزی است كه پس از سهمیه‌بندی بنزین به چشم می‌آید. در حال حاضر خیابان‌های مختلف پایتخت به‌خصوص مناطق مركزی شهر برخلاف روزهای گذشته در آرامش به‌سر می‌برند و بیشتر شهروندان تهرانی و به‌خصوص كسانی كه از سواری‌های شخصی استفاده می‌كنند در این چند روز و با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین كمتر به خیابان‌ها آمدند و به نوعی از همان دقایق نخست طرح سهمیه‌بندی به فكر مدیریت سوخت وسایل نقلیه بودند.
● روانی تردد در شهر
در همین رابطه سیدجعفر هاشمی‌تشكری، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در گفت‌وگو با «تهران امروز» در این‌باره گفت: با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش میل استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی، شهرداری تهران با به‌كارگیری تمامی امكانات موجود، مشكلات ترددی شهروندان را تسهیل خواهد كرد.وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ میلیون جابه‌جایی در پایتخت انجام می‌شود كه سهم وسایل نقلیه مختلف در حمل و نقل در این‌جابه‌جایی‌ها متفاوت است.به گفته معاون شهردار تهران سهم اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی ۵/۳ میلیون، مینی‌بوس ۸۰۰ هزار، مترو ۲/۱ میلیون، تاكسیرانی ۷/۲ میلیون و مسافربرهای شخصی ۵/۱ میلیون سفر است كه تمامی این وسایل تنها نیمی از جابه‌جایی‌های تهران را انجام می‌دهند.هاشمی خلوت شدن نسبی خیابان‌ها را ناشی از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین دانست و گفت: با اجرای این طرح، سرعت اتوبوس‌ها با ظرفیت كامل افزایش یافت.وی تصریح كرد: با اجرای این طرح، سر فاصله قطارها به‌ویژه در خطوط به حداقل میزان ممكن كاهش یافته تا با افزایش جابه‌جایی قادر به انتقال حداكثر ظرفیت مسافر باشیم.هاشمی‌تشكری با اشاره به فعال شدن اتوبوس‌های متوقفه در تعمیرگاه برای بازگشت به چرخه حمل و نقل عمومی گفت: جذب خودروهای جدید به سامانه تاكسیرانی افزایش یافته و روزانه تعدادی از تاكسی‌های جدید فسفری رنگ به ناوگان تاكسیرانی اضافه می‌شود. او درباره افزایش غیرقانونی نرخ كرایه تاكسی‌ها اظهار داشت: اجازه سودجویی را از طریق افزایش نرخ كرایه‌ها به تاكسی‌ها و مسافربران شخصی نمی‌دهیم و قاطعانه با این موضوعات برخورد می‌شود.از سوی دیگر مهندس نعمت‌اللهی مدیر مركز نظارت و كنترل ترافیك تهران نیز ضمن تایید روان‌تر شدن ترافیك پایتخت به «تهران امروز» گفت: دوربین‌های نظارت تصویری مستقر در سطح شهر طی چند روز اخیر نشانگر روانی ترافیك در شبكه‌ها به‌ویژه بزرگراه‌ها هستند.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اولین تجربه است امكان پیش‌بینی آن برای روزهای آینده ممكن نیست و باید منتظر رفتار ترافیكی شهروندان باشیم.
● هش آلودگی هوا قطعی است
دكتر فتح‌الله‌امی، مدیر طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران نیز در گفت‌وگو با «تهران امروز» گفت: اجرای این طرح به‌طور حتم در كاهش آلودگی پایتخت تاثیر اساسی خواهد داشت.وی افزود: مصرف سوخت، آلودگی هوا و ترافیك سه موضوعی هستند كه كاركرد هر یك بر دیگری تاثیر دارد كه با كاهش مصرف سوخت شاهد كمتر شدن دیگر مشكلات پایتخت می‌شویم.به گفته وی با اجرای این طرح استفاده از ناوگان‌ حمل و نقل عمومی بیشتر می‌شود و به همین میزان تردد خودروهای آلاینده در سطح شهر كمتر می‌شود.مدیر طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران ابراز امیدواری كرد كه با اجرای این طرح آلودگی هوای پایتخت به‌طور اساسی كاهش یابد.
● گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی
معصومه ابتكار، عضو شورای شهر تهران نیز در وبلاگ شخصی‌اش نوشت: با تكیه بر تعقل و تجربه می‌توان اثبات كرد كه سهمیه‌بندی بنزین تصمیم درستی است.او با اشاره به اینكه در مرحله بعد از سهمیه‌بندی، دولت نیز باید نسبت به واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی حركت كند، معتقد است: این طرح برای اقتصاد، كاهش ترافیك، حفظ محیط زیست و كاهش آلودگی هوا بسیار مفید است مشروط بر اینكه به درستی اجرا شود و عوامل تورم‌زا به موازات آن مهار شوند.به نوشته رئیس اسبق سازمان محیط زیست در كنار این طرح باید اقدامات زیربنایی برای گسترش شبكه تامین‌اجتماعی و اشتغال‌زایی صورت گیرد همچنین سهم جبرانی این كاهش مصرف در توسعه حمل و نقل عمومی لحاظ شود.
منبع : روزنامه سرمایه