پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
ابوالحسین احمد بن یحیی بن اسحاق ابن راوندی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... - ۲۴۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و فیلسوف
برخی منابع وی را اهل راوند ، میان اصفهان و کاشان ، و برخی اهل مرورود میدانند. از زندگی شخصی وی اطلاعاتی در دست نیست. گویا نخست معتزلی بوده و پس از مدتی به شدت با معتزلیان در افتاده است. ایشان نیز ردٌیههای شدیدی بر ضد وی نوشتهاند. پیروی ابنراوندی از تشیع نیز ناپایدار بود. گفتهاند که استقرار به مذهبی نداشته. برخی معتقدند که پدر وی از یهودیان بوده ، ولی ، خودش اسلام آورده است. از نظر علماء عامه ابن راوندی ملحد و زندیق است. و به گفتهٔ آنان شهرت بیدینی وی از جهان اسلام فراتر رفت و یرخی از یهودیان نیز وی را از مذمت کردند. به هر حال وی یکی از شخصیتهای پیچیده و ناشناختهٔ کلام اسلامی است. ابن راوندی در ادبیات استادی کمنظیر بود. ابن خلکان آثار وی را بالغ بر ۱۱۴ اثر دانسته ، و حمدالله مستوفی گوید که وی ۱۲۴ کتاب تصنیف کرده است. تنها بخشی از آنها در ردیههای مخالفانش باقی مانده است. از جملهٔ آثار وی: "فضیحهٔالمعتزله"؛ "التاج"؛ رد قدم عالم؛ "نعمتالحکمهٔ"؛ "قضیبالذهب". دروازه کتاب به او نسبت دادهاند که در طعن اصول شریعت است گروهی از علما در رد آنها کتابهای بسیاری نوشتهاند. ابن راوندی خود گاه در رد کتب خود نیز ردیهٔ نوشته است. از آن جمله: "کتاب نقض کتاب الزمرد علی نفسه"؛ "کتاب نقضالمرجان". برخی از کتابهای او در تأیید دین است: "کتابالامامهٔ"؛ "کتاب الاسماء و الاحکام"؛ "کتابالابتداء و الاعادهٔ". در تاریخ وفات ابن راوندی اکثریت بر نظر ابن خلکان در "وفیاتالاعیان" و مسعودی در "مروجالذهب" هستند ولی ، صاحب "البدایهٔ والنهایهٔ نظر ابن خلکان و مسعودی را اشتباه و نظر ابن جوزی (۲۹۸ق) را صحیح میداند.
تولد و وفات: ( ... - ۲۴۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: متکلم و فیلسوف
برخی منابع وی را اهل راوند ، میان اصفهان و کاشان ، و برخی اهل مرورود میدانند. از زندگی شخصی وی اطلاعاتی در دست نیست. گویا نخست معتزلی بوده و پس از مدتی به شدت با معتزلیان در افتاده است. ایشان نیز ردٌیههای شدیدی بر ضد وی نوشتهاند. پیروی ابنراوندی از تشیع نیز ناپایدار بود. گفتهاند که استقرار به مذهبی نداشته. برخی معتقدند که پدر وی از یهودیان بوده ، ولی ، خودش اسلام آورده است. از نظر علماء عامه ابن راوندی ملحد و زندیق است. و به گفتهٔ آنان شهرت بیدینی وی از جهان اسلام فراتر رفت و یرخی از یهودیان نیز وی را از مذمت کردند. به هر حال وی یکی از شخصیتهای پیچیده و ناشناختهٔ کلام اسلامی است. ابن راوندی در ادبیات استادی کمنظیر بود. ابن خلکان آثار وی را بالغ بر ۱۱۴ اثر دانسته ، و حمدالله مستوفی گوید که وی ۱۲۴ کتاب تصنیف کرده است. تنها بخشی از آنها در ردیههای مخالفانش باقی مانده است. از جملهٔ آثار وی: "فضیحهٔالمعتزله"؛ "التاج"؛ رد قدم عالم؛ "نعمتالحکمهٔ"؛ "قضیبالذهب". دروازه کتاب به او نسبت دادهاند که در طعن اصول شریعت است گروهی از علما در رد آنها کتابهای بسیاری نوشتهاند. ابن راوندی خود گاه در رد کتب خود نیز ردیهٔ نوشته است. از آن جمله: "کتاب نقض کتاب الزمرد علی نفسه"؛ "کتاب نقضالمرجان". برخی از کتابهای او در تأیید دین است: "کتابالامامهٔ"؛ "کتاب الاسماء و الاحکام"؛ "کتابالابتداء و الاعادهٔ". در تاریخ وفات ابن راوندی اکثریت بر نظر ابن خلکان در "وفیاتالاعیان" و مسعودی در "مروجالذهب" هستند ولی ، صاحب "البدایهٔ والنهایهٔ نظر ابن خلکان و مسعودی را اشتباه و نظر ابن جوزی (۲۹۸ق) را صحیح میداند.
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران رژیم صهیونیستی آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران زلزله آتش سوزی شهرداری تهران پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه سیل بارش باران فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو بازار خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
فیلم سینمایی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما رسانه ملی دفاع مقدس فیلم
دانشگاه علوم پزشکی انتخاب رشته مکزیک
فلسطین غزه جنگ غزه اسرائیل حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی همراه اول دبی اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات وزیر ارتباطات ناسا
خواب فشار خون کاهش وزن دیابت بیماری قلبی ویتامین کبد چرب قهوه