چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


نقش ناشر در رشد اقتصاد کتاب های زنان


نقش ناشر در رشد اقتصاد کتاب های زنان
یک ناشر تبلیغاتی می خواهد الگوی تجاری کتاب های بازاریابی برای زنان را از طریق چاپ عنوان های جدی و خوشایند تغییر دهد. نام جدید آن ها ویس (Voice)، ماه گذشته با اثر جنجالی لزلی بنت (Leslie Bennetts) با عنوان «اشتباه زنانه» پرده برداری شد.
ماه گذشته بیش از ۶۰۰ زن یک جلد مجانی از «اشتباه زنانه» کتاب جدید و جنجالی لزلی بنت را دریافت کردند. این کتاب به بحث درباره عدم ترک کار زنان برای تربیت بچه می پردازد.
«این کار مترادف با شبکه محصلان سابق (Old-boys network) است.» الن آرکر، ناشر کتاب های بنت این را گفت.
کتابی که ویس منتشر کرده، حالا با ۴۲ هزار جلدی که در کتاب خانه هاست، به چاپ سوم رسیده است. این کتاب که در جلسات نقد درخشیده است، در وبلاگ ها محل بحث شده و در حال حاضر در فهرست پرفروش های نیویورک تایمز قرار دارد. در دو هفته نخست حدود سه هزار جلد از این کتاب فروخته شد.
ماه گذشته آرکر و پاملادورمن (Pamela Dorman) ویرایشگر، همچنین از انتشار این کتاب برای مطرح کردن نام «ویس» استفاده کردند.
استفاده ناشر از فهرست خرید و فروش های شخصی یکی از روش های متعدد برای مطرح کردن ویس درون جامعه ای منتخب از زنان است. این فهرست شبکه ای به کتابخانه ها و وب سایت ها کمک می کند تا ارتباط کتاب خوان ها با یکدیگر نزدیک تر شود.
«به طور تقریبی ۹۵ درصد از اعضای بیش تر کتابخانه ها زنان هستند.» این را کارول فیتز گرالد (Carol fitz Gerald)، رییس شبکه گزارش کتاب نیویورک می گوید.آرکر و دورمن در حال برنامه ریزی برای توسعه Everywoman voice.com، صفحه اصلی وب سایت انتشارات به یک مجله اینترنتی هستند تا بتوانند کتاب های خود را در میان علاقه مندی های زنان جوان از رخدادهای روز تا زندگی روزمره و حس مادرانه تبلیغ کنند.
مثلا در ماه ژوئن، وقتی ویس کتاب «ساحل زندگی» نوشته کلرکوک (Claire Cook) را که رمانی است درباره یک زن ۴۱ ساله و دوستی ها و احساسات عاشقانه اش، منتشر کرد، این وب سایت فرومی با موضوع روابط شخصی ایجاد کرد تا آن جا بحث و گفت وگو انجام شود.
در یک اقدام دیگر آرکر، معاون مدیرعامل و دورمن، مدیرعامل و سردبیر در جلسات مشورتی خود با ۱۰ زن حرفه ای از دنیای رسانه، دانشگاه و تجارت فهرستی از ۶۰۰ زن تهیه کردند. کاناداک بوشنل
(Canadace bushnell)، نویسنده «جنسیت و شهر»، چاپ ۱۹۹۶ که براساس آن یک سریال تلویزیونی هم ساخته شد، هیتر بوشی
(Heather Boushy)، اقتصاددان مرکز تحقیقات سیاست و اقتصاد و منبع فکری واشنگتن دی.سی از دسته این مشاوره ها هستند. «ما زنانی ۶۰ تا ۷۰ ساله، مادر، غیرمادر، متاهل یا طلاق گرفته می خواستیم.»
دورمن این را با اشاره به گروهی که او و آرکر برای روند تحقیقات خود ایجاد کرده بودند گفت. بسیاری از ناشرها، هدیه های خود را به فهرست اعضای رسانه - که آرکر آن را فهرست سرگشاده می نامد - می فرستند اما فهرست ویس متفاوت است چون به طور مستقیم به مشتری ها فرستاده می شود.»
در تولید کتاب «اشتباه زنانه» که زنان را به کار بدون وابستگی به مردان تشویق می کند، ناشر خطر مالی عدم چاپ موضوعی قوی و پولساز به نام کتاب های احساسی را به جان پذیرفت؛ موضوعی که در سال ۲۰۰۵ مطابق با تحقیقات مرکز مطالعات و تحقیقات کورونا در دنور ۲۶ درصد مشتریان به آن علاقه مندند و در بین همه ژانرها از جمله ادبیات داستانی کلاسیک و رمان پولسازترین است.
آرکرو دورمن در نظر دارند تا هر سال ۱۲ عنوان کتاب با جلد گالینگور منتشر کنند. کتاب هایی داستانی اما نه با موضوع مسایل جنسی و عشقی، غیرداستانی اما نه با موضوع رژیم لاغری.
آرکر ۴۵ ساله که صاحب دو پسر نوجوان است می گوید که قصد دارد تا دست به این کار خطرناک بزند، چرا که تجربه های شخصی اش را در تصاویر رایج و روبه افزایش رسانه ها از زنان خانه دار مشاهده نکرده است.
ویس نخستین ناشری است که با همکاری زنان تحصیل کرده و شاغل بالای ۴۵ سال توانست به طور اختصاصی درباره این موضوع از جمعیت شناسی فعالیت کند.
انتشارات سیل (seal)، یک نشر فمینیست و خلاق که در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد هم به این موضوع می پردازد اما هنوز به طور کامل هدفمند نشده است.
سیل که «حقیقت پشت جنگ مادر بودن: چه کسی تصمیم می گیرد مادر خوب کیست؟» نوشته میریام پسکویتز را منتشر کرد، همچنین با نوجوانان و مادران ۲۰ تا ۳۰ ساله دادوستد می کند.
انتشارات اسپرینگ بورد، ناشر وارنر بوکز، موسسه تبلیغاتی در نیویورک مانند ویس، همان گروه سنی را هدف قرار داده اما کتاب هایی مثل رژیم غذایی و کتاب هایی مختص مردان تولید می کند.
همزمان با جنجال آفرینی کتاب بنت، کتاب هایی مثل «جنگ مادرانه» در رقابت و مسابقه فروش قرار گرفت.
«به جهنم با هر چه در آن است: عشق و تنفر از زن خانه دار درون» نوشته کتیلین فلاناگان، ۲۰۰۶، سال گذشته طبق آمار مرکز تحقیقات کتاب نیلسن که فروش هفتگی کتاب ها را بررسی می کند ۹ هزار جلد فروخت.
دورمن و آرکر ممکن است بتوانند فروش کتاب بنت را با ارایه آن به باشگاه های کتابخوانی افزایش دهند.
دونا اورندر، رییس انجمن ملی بسکتبال زنان نیویورک سیتی که در حوزه لیگ بسکتبال حرفه ای زنان فعالیت می کند، کتاب بنت را برای باشگاه کتاب خود با نام «خواندن برای رسیدن به هدف» برگزیده است. این باشگاه یک سال است که برای ارتقای مطالعه زنان فعالیت می کند.
یک گروه شبکه ای برای زنان کارمند بانک گلدمن نیز همان کتاب را برای کتابخانه خود انتخاب کرده است.
مدیران رادیو ریتاس هم که همه کارکنانش زن هستند این کتاب را به عنوان بهترین کتاب سال ۲۰۰۷ معرفی کرد.
,Excutivemoms.com انجمن آنلاین برای حدود چهار هزار مادر نیز این کتاب را در فهرست مطالعاتی خود قرار داد.
باشگاه های کتابخوانی راه کلیدی ای برای جذب مشتری های زن هستند.
لیزا ویتر مدیر عامل دفتر ارتباطات منتون که یک بنگاه ارتباطات در نیویورک است این را می گوید.
ویتر که در حال تحقیق روی کتابی با موضوع جنبش عدالت اجتماعی و یادگیری آن از بازار حوزه خصوصی است، می گوید، زنانی که تصمیم گیرنده ۸۳ درصد از مشتریان هستند، خواهان کتاب هایی با موضوع توانمندسازی یا پر از تجربه های شخصی هستند.
کتاب های بنت با این مشخصات یکسو است. چراکه آمیخته با تجربه های شخصی است و محافظت شخصی زنان و کودکان در برابر مشکلات مالی ناشی از طلاق یا مرگ ناگهانی شوهر را به آنان یاد می دهد.
اما سوالی که به ذهن می رسد این است: «آیا ویس با این رویکرد و تمرکز روی مخاطب خاص موفق به پیشرفت در کار خواهد شد یا نه؟» سوالی که کارن مرگولو، مدیر ویرایش انتشارات مشابه اسپرینگ بورد تکرار می کند.
اما آرکر تاکید می کند: «ما هنوز در آغاز کار هستیم و خیلی زود است که بگوییم آیا ویس می تواند قفسه های کتابخانه ها و کتابفروشی ها را تغییر دهد یا نه.»
منبع: www.womenesnews.org
ترجمه: ایمان پاکنهاد
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید