جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

انحراف از اندیشه امام(ره) و تضعیف پشتوانه مردمی


انحراف از اندیشه امام(ره) و تضعیف پشتوانه مردمی
دو شاخص مردم واسلام محوریت اندیشه های امام را تشکیل می داد. مردم در تفکر امام به عنوان وارثان دین و مکتب وحی مطرح بودند که خداوند دین را برای تعالی آنان فرستاده بود. از این رو در کلا م ایشان خدمت به مردم وخدمت در جهت اراده خداوندی در یک جهت هستند.
وقوف امام (ره) به فطرت انسانی از آنجا آشکار می شود که چه در هنگام خروج از کشور در سال ۴۲ و چه در موقع ورود به ایران در سال ۵۷ و حتی زمانی که به ملوک اعلی عروج نمود مورد استقبال کم سابقه ملت قرار گرفت.
انحراف از خط امام دو جنبه اصلی دارد. یکی آن که امام همه مسائل را به اراده مردم واگذار می کردند. در اختلا فاتی که پیش می آمد در نگاه امام همواره اراده مردم مرجح بر اراده افراد حاکم بر مردم بود و ایشان به درک و فهم عامه ایمان داشت و معتقد بود که تشخیص مردم به حقیقت نزدیک تر است. از این جهت دور شدن از اتکا بر اراده همگانی و ملی انحراف از خط امام تلقی می شود.
مساله دوم دشمن شناسی امام است. امام دشمنان را حتی در لباس تزویر و تقدس گرایی به خوبی می شناخت و با آنان بی هیچ تردیدی برخورد می نمود. در این راستا مثالی از اوایل انقلا ب می تواند راهگشا باشد.
در اولین انتخابات ریاست جمهوری تایید کاندیداها به امام محول شد. امام گفتند که من اختیار خود را به مردم تفویض می کنم هر کس را مردم انتخاب کنند مورد تایید من است. ایشان انتخابات را برای شکل گیری شورای نگهبان به تعویق نینداختند. در زمان امام هیچ گاه از سوی شورای نگهبان بحث نظارت استصوابی مطرح نمی شد و در اختلا فات میان مجلس و شورای نگهبان همیشه مجلس ارجح می نمود.
امام با این استدلا ل حق را به مجلس می دادند که منتخبان مردم مسلمان اشتباه نمی کنند. امروزه باید بنگریم که چقدربا روش های آن روزهای امام متفاوت عمل می کنیم و به میزانی که این فاصله را از بینش امام تشخیص دهیم باید بدانیم که از راه خارج شده ایم.
خطرناک ترین پیامد انحراف از اندیشه های امام بی اعتمادی مردم به زمامداران است و این بی اعتمادی پشتوانه مردمی نظام را تضعیف می کند. بی اعتمادی ملت آفتی برای جمهوری اسلامی است.
جمهوری اسلامی که مبتنی بر رای مردم است و بر طبق رهنمود امام نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر است. در این کلام جمهوری مبتدا قرار می گیرد و چون ابتدا باید مردمی معتقد به اسلام وجود داشته باشند تا حکومتی ایجاد شود. جمهوریت اصل نظام است زیرا حکومت اسلامی در خلا» مردم شکل نمی گیرد. این است رهنمود و اندیشه امام راحل که باید راهگشای ما باشد.

نویسنده : محمد صادق جوادی حصار
منبع : روزنامه مردم سالاری