سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

Ferrari F۲۰۰۷


Ferrari F۲۰۰۷
فراری کمپانی سازنده اتومبیل های فرمولاوان محصول جدیدش را امسال به معرض نمایش گذاشت. F۲۰۰۷ نام پنجاه و سومین اتومبیل تولیدی این کمپانی برای رقابت های Formula ۱ می باشد.
پروژه ساخت این اتومبیل ۶۵۸ نام داشت و تغییرات برجسته ای بر روی ساختار اتومبیل های فرمولاوان در این محصول دیده می شود. تست های ایمنی و تصادف زیادی بر روی مدل های تستی این اتومبیل اعمال گردیده اند که منجر به استفاده از مواد مقاومت تر در ساخت بدنه آن، مخصوصا در قسمت های کناری آن شده اند. تمام این تغییرات نیز در نهایت باعث افزایش وزن اتومبیل در حدود ۱۰ کیلو گرم شده است.
شاسی F۲۰۰۷ بهینه سازی گردیده و در مقایسه با شاسی ۲۴۸ F۱ بسیار مقاومت تر طراحی شده است. سیستم تعلیق در قسمت جلویی F۲۰۰۷ نیز شاهد تغییراتی در طراحی خود به واسطه بهبود آیرودینامیک آن می باشد. طراحی قسمت های کناری و ورودی های هوا نیز تغییر کرده اند و ورودی هوای موتور نیز با مدل های دیگر تفاوت کرده است. این اتومبیل دارای فاصله بیشتری بین دو محور خود نسبت به مدل های قبلی بوده و قسمت عقب اتومبیل باریکتر و تنگتر از قسمت جلوی آن به علت نوع قرار گیری جعبه دنده می باشد این قسمت دوباره از جنس فیبر کربن ساخته شده است. جعبه دنده در این مدل بصورت طولی قرار گرفته و دارای سیستم Quick Shift به معنای تعویض سریع دنده ها با شد.
سیستم تعلیق در قسمت عقب نیز دقیقا همانند تعلیق مدل ۲۴۸ F۱ بوده، ولی یک برنامه بلند مدت برای ان طرح ریزی شده تا رفتار لاستیک های Bridgestone سال ۲۰۰۷ مورد بررسی قرار گیرند. البته انتظار می رود ترکیب آیرودینامیک قسمت جلو و عقب اتومبیل تا قبل از شروع گرند پری امسال تغییر کند. با وجود قوانین جدیدی که برای نوع پیشرانه های اتومبیل های F۱ وضع گردیده اند پیشرانه این مدل یعنی ۰۵۶ تغییر نکرده و هنوز هم با قدرت و سایر مشخصات خود و قرار گیری طولی خود قدرت نمایی خواهد کرد. البته محدودیتهایی چند در مورد بازدهی پیشرانه این اتومبیل وضع گردیده است که شامل موارد زیر می باشند.
۱) محفظه احتراق، سوپاپ های ورودی و خروجی های سیلندر طوری طراحی شده اند که بهترین نیروی تورک را ارائه داده و در عین حال دور موتور از ۱۹.۰۰۰ دور در دقیقه فراتر نرود.
۲) پیستون، پین پیستون و سیستم خنک کننده پیستون برای بیشترین اطمینان در ۱۹.۰۰۰ دور در دقیقه طراحی شده اند.
در روند طراحی اتومبیل شرکای تیم فراری نقش بسیار مهمی را در هر چند بهتر به اتمام رسیدن پروژه ساخت این اتومبیل به عهده داشته اند. کمپانی Shell به خاطر ارائه سوخت و روان کننده ها، گروه تحقیقی Fiat برای طرح های توسعه و کمپانی Brembo به خاطر ارائه ترمزهای F۲۰۰۷.
Aldo Cost مدیر بخش شاسی گروه Scuderia Ferrari Marlboro و آقای Gilles Simon مدیر بخش پیشرانه در روز نمایش F۲۰۰۷ سخنرانی ای را درباره پیکر بندی این دو قسمت بیان کردند.
● آقای Aldo Costa
روند طراحی شاسی F۲۰۰۷ همانند سال پیش به طور مرتب و با برنامه زمان بندی شده به پیش می رفت. آیرودینامیک اتومبیل به طور کامل دوباره طراحی شده است. سیستم تعلیق جلو، ورودی های هوا روی بدنه و محور عقب بهینه سازی شده اند و جعبه دنده نیز دارای ساختاری کاملا جدید گردیده است.
گروه طراحی توجه خود را بر روی تست های تصادف معطوف کرده و می توان گفت که بهترین نتیجه را در بحث ایمنی خواهیم گرفت. سیستم تعلیق F۲۰۰۷ با توجه به نوع تایر های به کار رفته طراحی گردیده، جعبه دنده آن دارای سیستم تعویض سریع دنده ها برای از دست دادن کمترین زمان در تعویض آنها تولید شده است. قابل ذکر است گروه طراحی شاسی تیم فراری متشکل از ۲۰۰ نفر می باشد.
● مشخصات شاسی:
▪ ساختار لانه زنبوری با جنس فیبر کربن
▪ جعبه دنده طولی فراری
▪ دیفرانسیل از نوع Limited-slip
▪ جعبه دنده نیمه اتوماتیک با کنترل الکترونیکی و سیستم Quick Shift
▪ تعداد دنده ها : ۷ + دنده عقب
▪ ترمز های منفذ دار با جنس فیبر کربن
▪ سیستم تعلیق مستقل به همراه بازوان کمکی در جلو و عقب
▪ طول شاسی: ۴۵۴۵ میلی متر
▪ عرض شاسی: ۱۷۹۶ میلی متر
▪ ارتفاع شاسی: ۹۵۹ میلی متر
▪ فاصله دو محور: ۳۱۳۵ میلی متر
▪ فاصله دو چرخ جلو: ۱۴۷۰ میلی متر
▪ فاصله دو چرخ عقب: ۱۴۰۵ میلی متر
▪ وزن شاسی به همراه آب، روان کننده ها و راننده: ۶۰۰ کیلو گرم
چرخ ها: ۱۳ اینچ در جلو و عقب
● آقای Gilles Simon
با توجه به قوانین جدید وضع شده برای پیشرانه ها، تیم طراحی نیروی تورک اتومبیل را به بیشترین حد ممکن قبل از رسیدن به ۰۰۰/۱۹ دور در دقیقه رسانیده و ورودی هوا، آب و روغن بهینه سازی شده اند و محور عقب آن نیز همانند محور مدل ۶۵۸ طراحی گردیده است. ما با گروه شل همکاری بسیار تنگاتنگی را برای تولید سوخت در برد کاری داریم و خواهیم داشت*این کمپانی نیز همچنین به اطمینان یافتن بیشتر در مورد پیشرانه به ما کمک می کنند*. از ماه مارچ سال ۲۰۰۷ نیز طرحی برای بهبود کیفیت این محصولات در برنامه کاری خود داریم.
● مشخصات پیشرانه:
▪ نوع پیشرانه: ۰۵۶
▪ تعداد سیلندر: ۸
▪ بلوک سیلندر آلومینیومی ریخته گری شده با زاویه V۹۰ درجه
▪ تعداد سوپاپ ها: ۳۲
▪ حجم کلی: ۲۳۹۶ cc
▪ قطر پیستون: ۹۸ میلی متر
وزن پیشرانه: ۹۵ کیلو گرم
▪ تزریق سوخت دیجیتال ـ الکترونیک Maganeti Marelli
▪ احتراق ساکن الکترونیکی Maganeti Marelli
▪ سوخت: Shell V-Power cll ۶۲۰
▪ روان کننده: Shell Sl-۰۹۷۷
منبع : پارسی فا


همچنین مشاهده کنید