پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

کادیلاک پرووگ


کادیلاک پرووگ
شرکت کادیلاک این بار برای این خودروی نسل پنجم سلول های سوختی خود را در نظر گرفته است. این سلول ها که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می کنند فقط آب را پس از تولید انرژی ایجاد می کنند. سلول های سوختی با تجزیه اتم هیدروژن به یون + و الکترون می توانند با استفاده از یک توربین کوچک از انرژی حرکت الکترون ها استفاده کنند. سلول های سوختی در این خودرو با یک باتری لیتیوم یون ترکیب شده اند تا میزان پیماش خودرو به حداکثر برسد. به طوری که این خودرو با استفاده از سلول سوختی ۴۸۳ کیلومتر و با استفاده از باتری ۳۲ کیلومتر می پیماید. کپسول هیدروژن مایع در این خودرو دارای فشار ۱۰۰۰۰ پی اس ای (۷۰۰ بار) می باشد و وزن آن نیز حدود ۶ کیلوگرم است. جای این کپسول در محفظه بار عقب است. میزان قدرت سلول سوختی برابر ۱۱۸ اسب بخار می باشد. باتری لیتیوم یون نیز می تواند به طور متوسط ۱۲ اسب بخار نیرو عرضه کند و در مواقعی خاص نیز نیروی اضافه ای برابر ۸۰ اسب بخار تولید نماید. بر روی چرخ های جلوی این خودرو موتور الکتریکی قرار دارد که ۹۳ اسب بخار نیرو تولید می کند. بر روی چرخ های عقب نیز موتور الکتریکی وجود دارد که آن نیز ۵۳ اسب بخار نیرو تولید می کند. بدین ترتیب این کادیلاک به یک خودروی چهارچرخ متحرک تبدیل شده است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر این خودرو برابر ۵/۸ ثانیه می باشد که برای یک خودروی سلول سوختی رقم بسیار مناسبی است. این شتاب ۳۰ درصد نسبت به سلول های سوختی نسل قبل افزایش نشان می دهد. حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۱۶۰ کیلومتر می رسد.
● پایان سخن:
در پایان باید گفت که شرکت کادیلاک چند وقتی است که توانسته خودروهایی مدرن با توانایی رقابتی بالا را عرضه کند که این به اعتبار کادیلاک در بازارهای جهانی می افزاید. از جمله موفقیت های کادیلاک معرفی نسل جدید سی تی اس بود که توانست عنوان خودروی سال ۲۰۰۸ مجله موتورترند - یکی از ۱۰ خودروی برتر مجله کارانددرایور (در همین وبلاگ منتشر شده) و یکی از فینالیست های انتخاب بهترین اتومبیل سال آمریکای شمالی شود. شرکت جنرال موتورز امیدوار است تا با معرفی این کانسپت پاک بتواند بار دیگر موفقیتی تازه را تجربه کند.
منبع : روزنامه ابرار