چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

اسب‌ بالدار ای‌سوز می‌تازد


اسب‌ بالدار ای‌سوز می‌تازد
كمپانی ای سوز در سال ۱۹۸۹ در کشور تایوان و توسط چهار مهندس کامپیوتر تایوانی که از کمپانی Acer جدا شده بودند بنیان گذاشته شد. نام ای سوز از نام اسب بالدار افسانه ای یونانی ها پیگاسوز«Pegasus» گرفته شده و به دلیل تمایل مدیران این کمپانی به قرار گرفتن نام آن در صدر لیست اسامی کمپانی ها ای سوز «Asus» به عنوان نام این کمپانی انتخاب شد.
همین نوع انتخاب بخوبی اشتیاق و تمایل مدیران ای سوز را در کسب رتبه ی اول در بازار آی تی نشان می دهد.همانطور که نمی توان ای سوز را در زمینه ی طراحی و اختراعات خارق العاده با آی بی ام مقایسه کرد ، قطعا مطمئن باشید که نمی توان از لحاظ سرعت پیشرفت و انطباق با بازار آن هم در این زمان اندک هیچ کمپانی دیگری را با ای سوز مقایسه کرد.
کمپانی ای در جنوب شرقی آسیا که اگر از الگوی مدیریتی "کایزن" مختص کشورهای خاور دور استفاده نمی کرد و به آن وفادار نمی ماند هرگز به جایگاه کنونی اش نمی رسید.این کمپانی در حال حاضر قادر به ساخت ۱۵۰ هزار نوت بوک و ۲ میلیون مادربرد در ماه است.
● ارتباط با اینتل
در اوایل دهه ۹۰ کمپانی تایوانی هنوز موفق به کسب موقعیتی مناسب در زمینه تولید محصولات سخت افزاری نشده بود، به عبارتی ارائه هر پردازنده جدید كمپانی اینتل موجب پیشی گرفتن دیگر کمپانی بزرگ سخت افزاری یعنی آی بی ام می‌شد و همواره پلت فرم‌های بکار گرفته شده در پردازنده‌های اینتل ۶ ماه دیرتر از بقیه کمپانی‌های موجود در ایالات متحده به آسیا می رسید.
با عرضه پردازنده ۴۸۶اینتل سرانجام مدیران ای سوز تصمیم گرفتند تا بدون در اختیار داشتن پلت فرم این پردازنده و تنها با استفاده از اسناد منتشر شده توسط اینتل در مورد این پردازنده اقدام به طراحی و تولید مادربرد مخصوص آن کنند. زمانی که مادبرد ۴۸۶ توسط ای سوز طراحی شد مهندسان این کمپانی برای تست دستگاه خود به پایگاه اینتل در تایوان مراجعه کردند و با خبر شدند که کمپانی اینتل هنوز موفق به تکمیل پلت فرمی مناسب برای پردازنده ۴۸۶ خود نشده ، محصول ای سوز آزمایش شد و نتایج آزمایش بقدری موفقیت آمیز بود که تا به امروز زمینه روابط گسترده اینتل با این کمپانی را فراهم آورده و همین مسئله باعث شده تا ای سوز همواره یک گام جلوتر از بقیه رقبای خود حرکت کند.
● پروژه Physx
سال ۲۰۰۵ کمپانی AGEIA تولیدکننده پردازنده‌های گرافیکی برای ساخت نوعی از پردازنده‌ها با قابلیت‌های منحصر بفرد برای بازیهای کامپیوتری در پروژه ای تحت عنوان Physx با ای سوز وارد همکاری شدند و با بهره گیری از پردازنده ی گرافیکی ای سوز توانستند نوعی از کارتهای گرافیکی ۱۲۸ مگابایتی با حافظه ی GDDR۳ را تولید و برروی دستگاه های ساخت AGEIA نصب کنند.
● مایکروسافت اریگامی
در آغاز سال ۲۰۰۶ کمپانی بزرگ مایکروسافت در پروژه ی طراحی UMPC (نوعی از دستگاه های موبایل پی سی) از فن آوری R۲H ای سوز در طراحی برد های گرافیگی برای ارتقا وضوح تصاویر صفحه ی نمایش خود وهمچنین افزایش کیفیت وب کم نصب بر روی این دستگاه استفاده نمود.
Gigabyte و Asus دو کمپانی تایوانی تولید مادربرد از ژانویه ۲۰۰۷ برای تولید مادربردهای برند گیابایت پروژه مشترک Gigabyte Union را راه اندازی کردند که ۴۹ درصد سهام این پروژه از آن ای سوز و باقی از آن گیگابایت است. آغاز این همکاری به دلیل بکارگیری فن آوری ای سوز در ساخت مادربردها ، موجب کاهش هزینه های کمپانی گیگابایت شد .
● بازار محصولات ای سوز
سال ۲۰۰۴ ای سوز از فروش بیشتر محصولات خود نسبت به رقبای دیگرش خبر داد. ای سوز در این سال موفق به فروش ۳۰ میلیون دستگاه از مادربردهای خود شد. سال ۲۰۰۵ ای سوز توانست موفقیت خود را تکرار کند بطوریکه از ۱۰۵ میلیون مادربرد فروخته شده در این سال ۵۲ میلیون برد متعلق به ای سوز بود و این در حالی اتفاق افتاد که رقیب ای سوز گیگابایت تنها موفق به فروش ۱۶ میلیون برد از محصولات خود شده بود. در سال ۲۰۰۶ ای سوز موفق به فروش ۶۰ میلیون مادربرد در بازار کشورهای مختلف شد.
ای سوز همچنین بخشی از قطعات سخت افزاری دستگاه های سونی ( پلی استیشن ۲) ، اپل (ipod،MacBook) ، اچ پی ، کامپک را تولید و تامین می کند.
تعداد کارکنان این کمپانی در پایان سال ۲۰۰۶ به ۶۲۰۰۰ نفر و سرمایه ی آن به نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار می رسید.
● ورود به عرصه های جدید
ورود ای سوز به عرصه های جدید تولید محصولات دیجیتال از جمله ساخت اولین گوشیهای تلفن همراه J۱۰۰ در سال ۲۰۰۳ مجهز به تکنولوژی Apoxi وساخت تلویزیون LCD مدل TLW۳۲۰۰۱ برای بازار تایوان در سال ۲۰۰۷ از تجارب جدیدی است که این کمپانی در دوران فعالیت خود کسب کرده است .
● نوت بوک های ای سوز
كمپانی ای سوز از سال ۱۹۹۷ شروع به تولید و ساخت نوت بوك نموده و توانسته با بكارگیری متخصصین بین المللی در زمینه طراحی و بهره گیری از تكنولوژیهای روز در تولیدات خود موفق به كسب مقامهای جهانی و دریافت گواهینامه‌های معتبر بین المللی از جمله Red dot Design ,Good Designو iF Award در سالهای متوالی ۲۰۰۵,۲۰۰۴,۲۰۰۳ برای مدلهای سری W۲,W۳,W۵,W۱,A۳ گردیده است.
كیفیت تصویر از مهمترین ویژگی های یك نوت بوك محسوب میشود بر همین اساس تمامی نوت بوكهای ای سوز منحصراً مجهز به LCD پانل های برخوردار از استاندارد TCO۹۹ بوده و بطور خاص مدلهای W۵,M۶,V۶,W۲,W۱ از تكنولوژی منحصر به فرد دیگر ZBD (Zero bright Dot) بهره برده اند به طوری كه حتی یك پیکسل خراب در تصویر صفحه نمایش نوت بوك ای سوز بچشم نمی خورد. از طرفی ای سوز برخوردار از یك تكنولوژی مهم دیگر به نام Power ۴ gearاست كه مدت زمان استفاده از نوت بوك توسط باطری را افزایش می دهد.
توسط این تكنولوژی كاربر بدون نگرانی از دشارژ باطری تا ساعتها می تواند نیازهای خود را برطرف كند . این تكنولوژی مصرف كننده را در ۸ حالت كاری مختلف ، از كار با office گرفته تا شنیدن موسیقی وکنفرانس و ... كنترل و مدیریت می‌كند تا مدت زمان استفاده از باطری بهینه گردد.
جالب است بدانید که نام لپ تاپ W۵Fe و همچنین مادبرد Crosshair از سری محصولات ای سوز در بین ۱۰۰ محصول برتر آی تی در سال ۲۰۰۷ قرار گرفتند و هم‌چنین ۲ لپ تاپ تولید ای سوز برای مدت ۶۰۰ روز در ایستگاه فضایی میر بدون هیچ اشکالی کار کردند.
● وضعیت ای سوز در بازار ایران
آمارهای گمرك و وزارت صنایع ایران دراعلام غیر رسمی حاكی از رشد ۳۵ درصدی بازار نوت بوك ایران طی سال گذشته است، به گونه ای كه رقم كل فروش نوت بوک در پایان سال یاد شده به حدود ۴۳ هزار دستگاه رسیده است.البته بازار نوت بوک مانند آمار برخی دیگر از بخشهای توزیع بازار کشور شفاف نیست و نمی توان به سادگی میزان دقیقی از ظرفیت واقعی بازار ایران را اعلام كرد.
اما در این میان شاید جالب باشد كه بدانید در میان برند‌های لپ تاپ موجود در بازار ایران ، هر کدام به چیزی شهرت دارند. آی بی ام به قیمت بالایش ، سانی به قابلیت های گرافیکی اش، توشیبا امکانات صوتی و همچنین پردازنده های مناسب برای برنامه نویسان ، دل به ضریب اطمینان بالا و ظاهر زمختش ،کامپک به ظاهر زیبا و قیمت مناسبش برای جوانان و ای سوز در میان ۱۰ برند برتر فروش لپ تاپ در دنیا در ایران اگر شناخته شده ترین نباشد بواسطه ی خدمات پس از فروش و پشتیبانی هایی که برای محصولاتش ارائه می دهد آرامش و اطمینان زیادی برای کاربران خود به ارمغان دارد.
در مورد دیگر محصولات ای سوز نظیر سی دی و دی وی دی رامها، رایترها و رامهای کمبو و همچنین مادربردهای ای سوز که تا به امروز نزدیک به ۲۲۰ مدل از آنها را به بازار عرضه کرده است آمار استقبال کاربران ایرانی مشابه نتایج بدست آمده در بازارهای دیگر نقاط جهان بوده و ای سوز به یکی از پرطرفدارترین برندها در این زمینه ها بدل شده است.وجود دفتر نمایندگی محصولات Asus در ایران امکان ارائه ی یک سرویس توانمند پشتیبانی را برای کاربران کلیه محصولات این برند فراهم می کند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید