جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سبک‌های ‌یادگیری


سبک‌های ‌یادگیری
با شناسایی سبک یادگیری خود و به کارگیری تکنیک‌های یادگیری ویژه مربوط به آن یادگیری خود را بهبود بخشید:
● سبک یادگیری دیداری:
۶۵ درصد جمعیت را شامل می‌شود. خصوصیات این نوع افراد به قرار زیر است:
۱) بامشاهده و ترکیب تصاویر با اطلاعات، اطلاعات را به خاطر می‌سپارند.
۲) برای برقراری ارتباط با دیگران و همچنین سازماندهی اطلاعات از تصاویر، نقشه‌ها و نمودارها استفاده می‌کنند.
۳) معمولا برای به خاطر آوردن مطلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود، می‌بندند.
۴) بیشتر افرادی مرتب و منظم هستند.
۵) این گونه افراد در تجسم اشیا، طرح‌ها و نتایج در ذهن خود توانا می‌باشند.
۶) معمولا در کلاس درس نیمکت‌های ردیف جلو را اشغال می‌کنند.
۷) تمایل بهبرداشتن یادداشت‌های مفصل با جزئیات فراوان دارند.
۸) جذب کتاب‌های مصور می‌شوند.
۹) در به خاطر آوردن لطیفه‌ها مشکل دارند.
۱۰) برای برجسته کردن نکات کلیدی از ماژیک‌های با رنگ روشن استفاده می‌کنند.
▪ تکنیک‌های یادگیری این سبک
۱) در روند آموزش از رنگ‌ها، تصاویر، اشکال، نمادها، اسلایدها و جداول استفاده می‌کنند.
۲) برای یادگیری بهتر به حرکات و چهره آموزگار نگاه می‌کنند.
۳) یک محیط آرام و بدون سروصدا را برای مطالعه برمی‌گزینند.
● سبک یادگیری شنیداری:
۳۰ درصدجمعیت را شامل می‌شود. خصوصیات این گونه افراد به شرح ذیل است:
۱) تمایل دارند بیشتر با اصوات و موسیقی سروکار داشته باشند.
۲) قادرند ریتم و تن صدا را تشخیص دهند.
۳) از طریق گوش دادن یاد می‌گیرند.
۴) برای به خاطر سپردن اطلاعات آنها را با یک صدای خاص ترکیب می‌کنند.
۵) در محیط‌های شلوغ و پر سروصدا تمرکز خود را از دست می‌دهند.
۶) به یادداشت برداشتن تمایلی ندارند.
۷) بیشتر مطالب را با صدای بلند می‌خوانند.
۸) برای به خاطر سپردن مطالب دروس خود را با صدای بلند مکررا روخوانی می‌کنند.
▪ تکنیک‌های یادگیری سبک شنیداری
۱) در مباحث گروهی کلاس خود مشارکت می‌کنند.
۲) از اصوات و موسیقی در یادگیری خود بهره می‌گیرند.
۳) به جای نت‌برداری از ضبط‌صوت برای ثبت مطالب کمک می‌گیرند.
● سبک یادگیری جنبشی ــ بساوایی:
۵ درصد جمعیت را شامل می‌شود و خصوصیات این افراد به قرار زیر است:
۱) برای یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات از جسم و حس لامسه خود بهره می‌گیرند.
۲) به فعالیت‌های بدنی و ورزشی علاقه‌مندند.

رزیتا شاهرخ
منبع: Science‌‌ و ‌آننی
منبع : روزنامه جام‌جم