چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
پائیزا - Paisa
سال تولید : ۱۹۴۶
کشور تولیدکننده : ایتالیا
محصول : روبرتو روسلینی، رود ا. جیجر و ماریو کونتی.
کارگردان : روبرتو روسلینی.
فیلمنامهنویس : فدریکو فلینی و روسلینی، برمبنای داستانهائی نوشته ویکتور هینز، مارچلو پالییرو، سرجو آمیدئی، کلاوس مان، فلینی، روسلینی و واسکو پراتولینی (اپیزود فلورانس).
فیلمبردار : اتللو مارتلی.
آهنگساز(موسیقی متن) : رنتسو روسلینی.
هنرپیشگان : کارملا ساتسیو، روبرت وان لون، آلفونسینو پاسکا، ماریا میکی، رنتسو آوانتسو، هاریت وایت، بنجامین امانوئل و لنرد پریش،
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۴ دقیقه.
شش جلوه مختلف از جنگ جهانی دوم؛ از تابستان تا پایان ۱۹۴۵:
۱. سیسیل: نیروهای آمریکائی وارد خاک ایتالیا شدهاند. یک سرباز آمریکائی با دختری اهل سیسیل آشنا میشود اما بهزودی هر دو به قتل میرسند. ۲. ناپل: بچههای ایتالیائی یک سرباز سیاهپوست آمریکائی را آزار و اذیت میکنند. یکی از بچههاها، که واکسی است، پوتینهای سرباز را میدزدد و فرار میکند، اما او وقتی زندگی فلاکتبار پسرک را میبیند از پوتینهایش چشمپوشی میکند. ۳. رم: یک سرباز آمریکائی با دختری ولگرد آشنا میشود، اما نمیتواند به یاد بیاورد که او همان دخترک معصومی است که مدتها قبل دیده بود. ۴. فلورانس: یک پرستار صلیبسرخ در جستوجوی رهبر پارتیزانها ـ مردی که به او علاقه دارد ـ است. ۵. رومانیا: سه کشیش آمریکائی مهمان راهبهای دیری در ایتالیا میشوند. آنان وقتی در مییابند که فقط یکی از کشیشها کاتولیک است و دو نفر دیگر، پروتستان و یهودی هستند، برایشان طلب مغفرت و توبه میکنند تا به راه راست هدایت شوند. ۶. دره پو: پارتیزانها کنار سربازان ارتش میجنگند، اما در پایان همگی قتل عام میشوند.
٭ مفهوم کلی این شش اپیزود یادآور فیلم قبلی استاد، رم شهر بیدفاع (۱۹۴۵)، است. با این تفاوت که به جای یک شهر، تصویری از شهرهای مختلف ایتالیا در سالهای سخت و پرتنش آزادسازی این کشور ارائه میشود. هر اپیزود لحن متفاوتی دارد؛ ماجرای ناپل تصویری واقعگرایانه به دست میدهد؛ داستان حزنانگیز رم، ملودراماتیک است؛ جنگهای فلورانس بهصورت واقعهنگاری به نمایش در میآیند؛ دیدار از صومعه با فیلمبرداری بسیار عالی برای به دست دادن تصاویری دقیق از راهبان نمود پیدا میکند، و اپیزود آخر، نمایش همه جانبه فضا، چشمانداز و تنش دراماتیک جنگ است و در عین حال، نیروی احساسی و تراژیک جاری در فیلم را در قالب ساختار محکمی شکل میدهد. ابتدا بهنظر میرسد این لحنهای متفاوت که همه در یک فیلم جمع شدهاند، ساختار آن را از هم بپاشند، لیکن انسجام فیلم بینظیر است و بر این ادعا روسلینی یکی از بهترین آثارش را ساخته، صحه میگذارد.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس چین دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی پلیس سلامت دستگیری شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
بانک مرکزی خودرو دلار قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو ایران خودرو سایپا بازار خودرو مالیات تورم ارز
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام ناسا تبلیغات تسلا اپل فناوری گوگل همراه اول آیفون ماه
داروخانه کاهش وزن خواب مسمومیت دیابت طول عمر سلامت روان بارداری آلزایمر