شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چرا پیامبر اعظم (ص)؟


چرا پیامبر اعظم (ص)؟
● علل نامگذاری سال پیامبر اعظم(ص) :
۱) رسول خدا (ص) ، القاب فراوانی نظیر پیامبر اکرم ، پیامبر رحمت ، پیامبر خاتم و ... دارد ؛ اما در این میان لقب « پیامبر اعظم » کمتر شنیده شده و مانند سایر القاب آن بزرگوار ، متداول و جاری بر زبان ها و قلم ها نبوده است ؛ اما رهبر معظم انقلاب از میان تمامی القاب و صفات برجسته و روح نواز رسول خدا (ص) ، نام « پیامبر اعظم » را برگزیده و در طلیعهٔ بهار ، این « نشانه » را بر تارک سال ۱۳۸۵ نشاند . این نام ، اگرچه از سایر نام ها جدا نیست ، ولی در لقب « اعظم » ، رازی نهفته است و دنیایی از زیبایی و زیبندگی و جامعیت را در خود دارد . ۱ انتخاب این نام مقدس ، بیان گر نوعی نام گذاری دقیق و ظریفانه می باشد :
« پیامبر اعظم اسلام ، مجموعه فضائل همهٔ انبیاء و اولیاست ؛ نسخهٔ کامل و تکامل یافتهٔ همه فضائلی است که در سلسلهٔ پیامبران و اولیای الهی در تاریخ وجود داشته است . وقتی نام پیامبر اعظم را می آوریم ، کأنه شخصیت ابراهیم ، شخصیت نوح ، شخصیت موسی ، شخصیت عیسی ، شخصیت لقمان ، شخصیت همهٔ بندگان صالح و برجسته و شخصیت امیر مؤمنان و ائمهٔ هدی (ع) و این وجود مقدس ، متبلور و مجسم است . در پیامبر اعظم ، علم همراه اخلاق هست ؛ حکومت همراه حکمت هست ؛ عبادت خدا همراه با خدمت به خلق هست ؛ جهاد همراه با رحمت هست ؛ عشق به خدا همراه با عشق به مخلوقات خدا هست ؛ عزت همراه با فروتنی و خاکساری هست ؛ روزآمدی همراه با دوراندیشی هست ؛ صداقت و راستی با مردم ، همراه با پیچیدگی سیاسی هست ؛ غرقه بودن جان در یاد خدا ، همراه با پرداختن به صلح و سلامت جسم هست ؛ در او ، دنیا و آخرت همراه است ؛ هدف های والای الهی با اهداف جذاب بشری همراه است . او نمونهٔ کاملی است که خداوند در عالم وجود ، موجودی کامل تر از او نیافریده است . او مبشر است ؛ بشارت دهنده است ؛ منذر است ؛ بیم دهنده است ؛ بر همهٔ بشریت و بر همهٔ تاریخ شاهد و ناظر است ؛ فراخوانندهٔ همهٔ بشریت به سوی خداست و چراغ نورافشان راه انسان هاست ؛ انّا ارسلناک شاهدا و مبشّرا و نذیرا و داعیا الله بأذنه و سراجا منیرا » . ۲
پیامبر خدا ، « اکرم » ، یعنی با کرامت ترین ، گرامی ترین ، آزاده ترین ، جوانمردترین و مورد تکریم ترین بندگان خداست . او ، پیامبر رحمت و در میان تمامی بندگان خدا ، از آغاز تا پایان ، هیچ کس چون او نسبت به خلق خدا مهربان تر و دلسوزتر نبوده است و نخواهد بود ؛ اما ، پیامبر اعظم ، به معنای آن است که رسول خدا (ص) در همهٔ خوبی ها ، زیبایی ها و تمامی صفات پسندیده عظیم تر ، برجسته تر ، والاتر و بالاتر از دیگران است و به بیان دیگر ، پیامبر اعظم ، پیامبر اکرم نیز هست و پیامبر رحمت و ... نیز این نام گذاری ، پیروان تمامی ادیان دیگر الهی را به تفکر و تامل دوباره در این مسئله که چرا پیامبر اسلام بزرگ تر است ، رهنمون می سازد و بعد از گذشت سال ها از وفات رسول اکرم (ص) ، دوباره ظهور و عملکرد وی ، مورد توجه اندیشمندان و محققان قرار می گیرد که این ، نکتهٔ ظریفی در این نام گذاری است . افزون بر این ، وجود پیامبر اعظم در عرصهٔ بین المللی ، نقطهٔ وحدت عقاید و عواطف همهٔ ملت های مسلمان است . ۳ از همه اقوام ، با همهٔ مذاهب گوناگون ، نقطهٔ التقای همه امت اسلامی در عقیده و عاطفه ، وجود مبارک پیامبر اعظم است .
۲) در سال های گذشته استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل که در مقابل موج عظیم بیداری و اسلام خواهی ملت های جهان ناکام شده بودند ، در صدد برآمدند تا با وجود همه شعارها دربارهٔ احترام به افکار و اندیشه ها ، اهانت و تخریب ساحت مقدس رسول اکرم (ص) را که میلیاردها انسان به او عشق می ورزند ، با یک برنامه از پیش طراحی شده ، در دستور کار خود قرار دهد . و با استفاده از کاریکاتورهای موهن که در نشریات اروپایی به صورت گسترده منتشر گردید چهره پیامبر رحمت (ص) را منفور جلوه دهند ؛ اما بیداری و اعتراض گستردهٔ صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان ، این توطئه را با شکست مواجه ساخت و در مقابل ، موجب محبوبیت هر چه بیشتر پیامبر اکرم (ص) در جهان شد . در چنین شرایطی ، انتخاب نام مقدس پیامبر اعظم (ص) از سوی مقام معظم رهبری ، پیامی کوبنده به سران استکبار و صهیونیسم بین الملل است که چهرهٔ تابناک پیامبر اعظم (ص) بزرگ تر از آن است که با این قبیل توطئه های شوم ، خدشه دار شود ؛ همان گونه که در قرآن کریم آمده است : « یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو کره المشرکون » . ۴
۳ ) در اوج تبلیغات سلفی ها که جنگ علیه شیعه را راه انداخته ، شیعیان را بی اعتنا و بریده از وجود مقدس پیامبر اسلام قلمداد می کنند ، این انتخاب ، به خوبی نشان خواهد داد که تشیع ، اساس و بنیاد دین مبین اسلام را رسول اکرم (ص) می داند . در این تفکر امام علی (ع) شاگرد پیامبر (ص) است و امامان هم هر چه روایت می کنند ، با واسطهٔ اجدادشان ، از رسول خداست .
۴ ) پیامبر عظیم الشان اسلام ، تبلور عینی همه ارزشها ، اعتقادات و جهان بینی اسلامی و بهترین الگو برای مسلمانان و جهانیان است ؛ و به بیان قرآن کریم : « لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه » . ۵ نام گذاری این سال ، به نام پیامبر اعظم ، فرصتی است تا جامعه ، دستگاه های دولتی ، مجلس و همهٔ مسئولان و مردم ما با ارزش الهی و اسلامی تجدید عهد کرده ، این نامگذاری را فرصت مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر با اسلام بدانند ؛ اسلامی که در وجود پیامبر اعظم متجلی است .
۵ ) تکمیل مکارم اخلاق ، مهم ترین هدف بعثت پیامبر اکرم (ص) است ؛ « انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق » . مقام معظم رهبری در این زمینه می گوید : « جامعه بدون برخورداری افراد از خلقیات نیکو ، نمی تواند به هدف های والای بعثت پیامبر دست پیدا کند . آن چه فرد و جامعه را به مقامات عالی انسانی می رساند ، اخلاق نیکوست . اخلاق نیکو هم فقط خوش اخلاقی با مردم نیست ؛ بلکه به معنای پروراندن صفات نیکو و خلقیات فاضله در دل و جان خود و انعکاس آنها در عمل خود است . اگر علم هم پیشرفت کند و تمدن ظاهری هم به منتهای شکوه برسد ، این جامعه ، جامعهٔ بشری مطلوب نیست . جامعه ای که انسان ها در آن ، از یکدیگر احساس ناامنی کنند ، هر انسانی احساس کند که به او حسد می ورزند ، نسبت به او بددلی دارند ، نسبت به او کینه ورزی می کنند ، برای او توطئه می چینند و نسبت به او و دارایی اش حرص می ورزند ، راحتی در این جامعه نیست ؛ اما اگر در جامعه ای فضایل اخلاقی بر دل و جان مردم حاکم باشد ، مردم نسبت به یکدیگر مهربان باشند ، نسبت به یکدیگر گذشت و عفو و اغماض داشته باشند ، نسبت به مال دنیا حرص نورزند ، نسبت به آن چه دارند ، بخل نورزند ، به یکدیگر حسد نورزند ، ‌در مقابل راه پیشرفت یکدیگر مانع تراشی نکنند و مردم آن دارای صبر و حوصله و بردباری باشند ، این جامعه حتی اگر از لحاظ مادی هم پیشرفت های زیادی نداشته باشد ، باز مردم در آن احساس آرامش و آسایش و سعادت می کنند ؛ اخلاق ، این است . ما به این احتیاج داریم . ما باید در دل خود ، خلقیات اسلامی را روز به روز پرورش دهیم . قانون فردی و اجتماعی اسلام در جای خود ، وسیله هایی برای سعادت بشرند ( در این تردیدی نیست ) ؛ اما اجرای درست همین قوانین هم احتیاج به اخلاق خوب دارد » . ۶
۶ ) استقامت و ایستادگی در مقابل دشمنان و دوستی با مؤمنان ، از جلوه های بارز پیامبر اکرم است : « محمد رسول الله والذین معه اشدایء علی الکفار رحمایء بینهم » ۷ در سال جدید ، با توجه به شرایط و تهدیدات گستردهٔ خارجی ، لازم بود تا این دو صفت ممتاز برای همیشه در سطح دولت و جامعه نهادینه شود و الگویی برای سال های آینده قرار گیرد ؛ زیرا همان گونه که در صدر اسلام و نمونه های تاریخی متعدد و حتی در زمان خودمان بارها به اثبات رسیده ، این موضوع ، تنها رمز پیروزی و موفقیت در مقابل تهدیدات و توطئه های دشمنان است . بر این اساس ، با دشمنان اسلام ، استکبار جهانی و قدرت های زورگو و منافقین داخلی ، باید به شدت مقابله و از هر گونه نرمشی خودداری کرد و در مقابل ، با ملت های خداجو ، آزادی خواه و مبارز در سطح بین المللی و مردم مؤمن و مقاوم کشورمان ، با محبت و مهرورزی رفتار کرد و تمامی امکانات کشور را برای خدمت رسانی و تحقق خواسته های برحق آنان بسیج نمود .
۷) ایجاد وحدت و مقابله با تفرقه اندازی های دشمنان میان پیروان ادیان توحیدی و مذاهب مختلف اسلامی و قومیت های داخل کشور – با توجه به خصوصیات پیامبر اعظم (ص) - از دیگر اهداف این نامگذاری است که می تواند تلاش های دشمنان و استکبار جهانی را برای اختلاف و بروز جنگ تمدن ها و جنگ مذاهب و اقوام ، با شکست مواجه سازد .
( علیرضا محمدی )
فرستنده: مرتضی احمدی
منبع : سایت مداحی
منبع : مدیرها


همچنین مشاهده کنید