شنبه, ۱۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 1 June, 2024
مجله ویستا


دغدغه‌های‌ خرید شب‌ عید!


دغدغه‌های‌ خرید شب‌ عید!
در کشور ما و برخی‌ از کشورهای‌ دیگر با نزدیک‌ شدن‌ به‌ عید نوروز، فصل‌ بهار و شکفته‌ شدن‌ گل‌های‌ بهاری‌ و زنده‌ شدن‌ طبیعت‌، نغمه‌ و آواز بلبلان‌، حال‌ و هوای‌ دیگری‌ در طبیعت‌ و شور و شعفی‌ در بین‌ مردم‌ ایجاد می‌شود و هر کس‌ به‌ نوعی‌ خود را برای‌ رفتن‌ به‌ پیشواز نوروز و بهار طبیعت‌ آماده‌ می‌کند و این‌ حس‌ عمومی‌ در مردم‌ ایجاد می‌شود که‌ به‌ نحوی‌ خود را با آمدن‌ بهار طبیعت‌ به‌ انواع‌ زینت‌ها مزین‌ ساخته‌ و با ظاهری‌ آراسته‌ به‌ استقبال‌ طبیعت‌ بروند اما وضعیت‌ اقتصادی‌ و افزایش‌ نرخ‌ اجناس‌ و تولیدات‌ و وسایل‌ مورد نیاز مردم‌ و فقر و بی‌سر و سامانی‌ حاکم‌ بر جامعه‌، قدرت‌ خرید را از بسیاری‌ از شهروندان‌ گرفته‌ و عده‌ زیادی‌ در اثر گرانی‌ موجود هیچ‌ لذتی‌ از آمدن‌ سال‌ جدید نمی‌بینند و شاید بسیاری‌ از خانواده‌ها خود را شرمنده‌ اهل‌ و عیال‌ خود می‌بینند.
عدم‌ تامین‌ محصولات‌، تولیدات‌ داخلی‌ و واردات‌ کالاهای‌ مورد نیاز مردم‌ از یک‌ طرف‌ و کمبود نقدینگی‌ در دست‌ شهروندان‌ و توزیع‌ ناعادلانه‌ درآمدها و قیمت‌ها از طرف‌ دیگر، باعث‌ شده‌ است‌ که‌ بسیاری‌ از شهروندان‌ حتی‌ اقشار متوسط‌ هم‌ نتوانند بسیاری‌ از نیازهای‌ معمولی‌ خود را برآورده‌ سازند و با آسودگی‌ خیال‌ به‌ استقبال‌ بهار طبیعت‌ بروند. معمولا در دو دوره‌ از سال‌ دیده‌ می‌شود که‌ عرضه‌ محصولات‌ و تولیدات‌ در برابر تقاضای‌ شهروندان‌ همخوانی‌ ندارد! بطوری‌ که‌ تنها افرادی‌ که‌ با درآمد بالا هستند قدرت‌ خرید داشته‌ و سایر شهروندان‌ با تورم‌ دست‌ به‌ گریبان‌ هستند.
معمولا اول‌ فصل‌ پاییز که‌ آغاز سال‌ تحصیلی‌ می‌باشد تقاضا برای‌ خرید بیشتر ولی‌ قدرت‌ خرید کمتر است‌.
با آغاز فصل‌ بهار و آمدن‌ عید نوروز که‌ یکی‌ از عیدهای‌ بزرگ‌ باستانی‌ است‌ و هر کس‌ به‌ نوعی‌ خود را برای‌ رفتن‌ به‌ پیشواز عید آماده‌ می‌کند و نوعی‌ تفکر نو و اندیشه‌ جدید در آدمیان‌ ایجاد می‌شود. به‌ عنوان‌ نمونه‌، هنوز یک‌ ماه‌ به‌ آغاز سال‌ جدید باقی‌ مانده‌ مشاهده‌ می‌شود قیمت‌ میوه‌ که‌ از ضروریات‌ هر خانواده‌ است‌ با وضع‌ اسف‌باری‌ افزایش‌ یافته‌ و هیچ‌ فرد و یا مسئولی‌ هم‌ خود را متولی‌ این‌ امر نمی‌داند و اینکه‌ این‌ افزایش‌ قیمت‌ها با چه‌ سیاستی‌ و توسط‌ کدام‌ واسطه‌گرها ایجاد می‌شود، معلوم‌ نیست‌ و سال‌های‌ سال‌ است‌ که‌ این‌ روند ادامه‌ دارد. حال‌ چند درصد از این‌ شهروندان‌ با دلی‌ شاد و روحیه‌یی‌ آزاد به‌ استقبال‌ عید می‌روند، معلوم‌ نیست‌. باید سر سفره‌ مردم‌ نشست‌ و از نزدیک‌ این‌ موضوع‌ را لمس‌ کرد، در غیر این‌ صورت‌ هیچ‌ کس‌ از وضع‌ دیگران‌ با خبر نیست‌. چنانچه‌ مسئولین‌ و دست‌اندرکاران‌ مربوطه‌ این‌ موضوع‌ بسیار حساس‌ را بررسی‌ کنند متوجه‌ می‌شوند چند درصد مردم‌ قدرت‌ خرید برای‌ شب‌ عید را دارند و آیا با این‌ حقوق‌ و هزینه‌ها می‌شود یک‌ خانواده‌ با چند نفر عایله‌ را اداره‌ کرد؟!
در شرایطی‌ که‌ فرزندان‌ برخی‌ از خانواده‌های‌ ثروتمند، ماشین‌های‌ چندمیلیونی‌ سوار هستند آیا در راستای‌ سیاست‌های‌ دولت‌ محترم‌، اینگونه‌ تضادها و فاصله‌ها از بین‌ خواهد رفت‌؟ و آیا واگذاری‌ سهام‌ عدالت‌ که‌ شعار دولت‌ محترم‌ است‌ با همان‌ عدالت‌ خواهی‌ و عدالت‌ طلبی‌ اجرا خواهد شد؟ و آیا افزایش‌ قیمت‌ها با نزدیک‌ شدن‌ به‌ سال‌ جدید منطقی‌ به‌ نظر می‌رسد؟ و چه‌ اقدامات‌ و تدابیری‌ از طرف‌ مسئولین‌ ذی‌ربط‌ اتخاذ شده‌ است‌؟ و آیا مطمئن‌ هستید که‌ عدالت‌ در شب‌های‌ عید در تمام‌ خانواده‌ها یکسان‌ توزیع‌ خواهد شد؟ شواهد نشان‌ می‌دهد دست‌اندرکاران‌ و مسئولین‌ تمام‌ سعی‌ و تلاش‌ خود را برای‌ رسیدگی‌ به‌ وضعیت‌ محرومان‌ و ستمدیدگان‌ مبذول‌ داشته‌ و در این‌ راستا همت‌ می‌گمارند. امید است‌ تلاش‌های‌ مستمر مقامات‌ بیش‌ از پیش‌ در جهت‌ رفع‌ محرومیت‌ و زدودن‌ فقر از جامعه‌ ادامه‌ داشته‌ باشد و عدالت‌ را به‌ معنای‌ واقعی‌ آن‌که‌ تمام‌ شهروندان‌ محروم‌ را تحت‌ پوشش‌ قرار دهد، در کشور نهادینه‌ شود. وزارت‌ محترم‌ بازرگانی‌ و جهاد کشاورزی‌ لازم‌ است‌ سعی‌ و همت‌ خود را به‌ کار گرفته‌ و نسبت‌ به‌ ارایه‌ راهکارهای‌ درست‌ و منطقی‌ اقدام‌ نمایند و به‌ طرق‌ مختلف‌ در راستای‌ تامین‌ نیازهای‌ مردم‌ که‌ ملت‌ شریف‌ و با عظمتی‌ هستند قدم‌ برداشته‌ و حداقل‌ جواب‌ حضور ملت‌ را در صحنه‌های‌ مختلف‌ با یک‌ قدم‌ موثر بپردازند امیدوارم‌ کاری‌ نشود که‌ بی‌اعتمادی‌ نزد مردم‌ رایج‌ شود مسئولیت‌ آن‌ متوجه‌ مسئولین‌ خواهد بود. پس‌ لازم‌ است‌ کرامت‌ و عزت‌ ملت‌ را ارج‌ نهاده‌ و راهکارهای‌ لازم‌ را ارایه‌ نمایند تا شاید به‌ نحوی‌ شب‌های‌ عید و حلول‌ سال‌ جدید برهمگان‌ پر خیر و برکت‌ باشد.

نجف‌ محمودی‌
دانشجوی‌ دوره‌ دکترای‌ مدیریت‌
منبع : روزنامه اعتماد