شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


از امتحان بد به امتحان خوب: برای همه‌ی معلمان، پژوهشگران و دانشجویان


تاریخ نشر : ۸۴۱۱۱۰
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۲۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۰۹۶-۵۷-۷
رده دیویی : ۳۷۱.۲۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : اصفهان
نویسنده : یارعلی - جواد
ویراستار : بهروزیان - محمدحسن

نگارنده در این کتاب ارزش‌یابی را به منزله‌ی یکی از مهارت‌های چهارگانه‌ی معلمان می‌داند. براین اساس، فصل نخست به توصیف ماهیت ارزش‌یابی، همراه با بیان اهمیت، ضرورت و مراحل ارزش‌یابی، اختصاص یافته است. فصل دوم به تهیه و طرح‌ریزی امتحان از جمله اهداف آموزش و طبقه‌بندی آن، انواع پرسش، اصول نوشتن هر یک از آن‌ها و چگونگی طراحی و تنظیم امتحان، مربوط است. نحوه‌ی اجرای امتحان و نمره‌گذاری آن به تفکیک پرسش‌های مختلف، بخش دیگری از کتاب است. ویژگی‌های مطلوب ابزار اندازه‌گیری شامل روایی، پایایی، هنجاریابی و انواع هنجارها در فصل چهارم، مطرح شده است. فصل پایانی کتاب نیز به ارزش‌یابی مستمر و روش‌ها و ابزارهای آن اختصاص یافته که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به آزمون‌های عملی، کارپوشه، سنجش مشاهده‌ای، سنجش مصاحبه‌ای و سنجش پرسش‌نامه‌ای اشاره کرد.