پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
راهکارهای رفع آلودگی هوا
دانستن این موضوع كه بحران آلودگی هوای تهران هم ردیف با یك زلزله ۷ ریشتری است و بجای ویرانی زلزله، آلودگی كشتار مستقیم شهروندان را در نظر دارد و گزارش محیط زیست ملل متحد در سال ۱۳۸۵ نشان می دهد كه ایران در جدول شاخص آلودگی هوا در میان ۱۳۳ كشور جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه ۱۱۷ را به خود اختصاص داده و براساس گزارش بانك جهانی خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران میلیاردها دلار در سال پیش بینی شده است.
از سوی دیگر سالانه حدود ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۶۲ تن آلاینده ها تنها از منابع متحرك به هوای تهران وارد می شود كه حدوداً شامل: یك میلیون و ۹۷۶ هزار تن آلاینده منوكسید كربن، ۱۸۰ هزار تن هیدروكربن، بیش از ۱۰۵ هزار تن اكسید ازت و در حدود ۲۱ هزار تن آلاینده ذرات معلق است. ذرات معلق در هوای تهران ۲/۵ برابر ذرات معلق در هوای شهر لندن یا نیویورك است. این واقعیت تلخ را باید پذیرفت كه شهرهای بزرگ كشور ما از لحاظ حمل ونقل شهری در بدترین شرایط قرار دارند و كمترین بودجه به حل مشكلات آنها اختصاص داده می شود. در زیر راهكار هایی برای كاهش آلودگی هوا در پایتخت پیشنهاد می شود :
۱) توسعه خطوط مترو و افزایش واگن برای حمل بیشتر مسافر كه مستلزم تأمین اعتبار كافی است. متأسفانه خطوط مترو همیشه با كمبود اعتبار مواجه بوده و ضروری است كه مدیریت شهری، نهادها و سازمان ها با هماهنگی بیشتر در تأمین بودجه كافی برای توسعه خطوط مترو همراه، هماهنگ و كوشا باشند.
۲) نصب فیلتر بر روی اگزوز اتوبوس ها، مینی بوس ها و كامیون های حمل ونقل شهری می تواند آلاینده های سوختی را تا حد قابل قبول كاهش دهد.
۳) تهران در حال حاضر برای حمل ونقل عمومی احتیاج مبرم به دست كم ۱۲ هزار اتوبوس شهری دارد كه در حال حاضر حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس در اختیار شركت واحد قرار دارد كه شماری از آنها نیز فرسوده و در حال تردد در شهر و یا در تعمیرگاه ها در انتظار تعمیرات هستند.
۴) تهران در حال حاضر به حدود ۶۰۰ هزار فضای پاركینگ در محدوده شهری نیاز دارد.
۵) تهیه طرح جامع ترافیكی شهر ۱۳ میلیونی تهران، برای حال و آینده از ضروریات اولیه ترافیك شهری است.
۶) ازدیاد وسایل نقلیه عمومی و ساعت كار آنها از ۶ صبح تا ۱۰ شب برای حمل ونقل مسافر در خیابان ها در نظر گرفته شود.
۷) جایگزینی اتانول به عنوان مكمل بنزین كه در داخل تولید می شود بجای (MTBE) كه از خارج وارد می شود برای سوخت بهتر بنزین كه آلودگی زیست محیطی هم ندارد.
۸) گازسوز كردن اتوبوس ها و خودروهای تولیدی داخل، باید سرلوحه برنامه های مدیران خودروسازی در كشور قرار داده شود.
حسین مسعودی فر
منبع : روزنامه ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شهید مطهری شورای نگهبان
تهران زلزله هواشناسی معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار دلار ایران خودرو قیمت طلا سایپا کارگران بازار خودرو تورم قیمت
مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه چین روسیه نوار غزه حماس عربستان ترکیه
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی واکسن اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری