پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
موسیقی و رقصهای محلی ، استان ایلام
استفاده از موسیقی بومی در آیینها و مراسم شاد رشد قابل ملاحظهای یافته است.
در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، شیپور، ضرب، دهل، شمشال، نی و كمانچه استفاده میشود و این سازها در آیینهایی مانند : عروسی، جنگ و عزا كاربرد دارند. برخی از سازهای بومی منطقه مانند دوزله ویژگیهایی دارند كه آن را از دیگر سازهای ایرانی متمایز میكند. «دوزله یا جفتان» برخلاف همه سازهای ایرانی كه تك صدا هستند، دو صدایی است و قابلیت همراهی با سازهای چند صدایی را نیز دارد.
«چوبی» موسیقی رقصی ایلام است و به صورت انفرادی و یا دستهجمعی اجرا میشود. این موسیقی در گذشته افزون بر كاربرد هنری و موسیقی آن به عنوان آمادگی جنگی و بدنی نیز كارآیی داشته است.
«فتاپاشا، لرزانه، سوارسوار، صیسماع، قلاوی، سهحار و گریانه» از جمله نواها و ریتمهای این نوع رقص است كه در مناطق كرد و لرنشین كشور رواج دارد.
«هوره» نیز موسیقی آوازی مردمان غرب كشور به ویژه مردم ایلام است. هوره كه از آوازها و نیایشهای اساطیری ایران است، از هزارههای قبل از میلاد مسیح تا به امروز روح دوستداران موسیقی را سیراب كرده است. این موسیقی از ریتم آزاد در ترانه و شكستن مصراعها پیروی میكند و تك سیلابی است، به همین دلیل از موسیقی ردیفی ایران كه تابع شعر كلاسیك است، متمایز میشود.
موسیقی آیینهای سوگواری نوع دیگری از موسیقی در استان ایلام است كه به طور مشخص در آیین چمری با سرنا و دهل اجرا میشود و در این مراسم مردم ایلها و روستاها در محلی به نام «چمرجا» جمع میشوند و همراه با نوای ساز، دهل و آواز همسرایان نوعی رقص را ارائه میدهند.
گفته میشود «نمایش تعزیه» كه هم اینك در اكثر مناطق كشور رایج است و در ایام عاشورا نیز كاربرد فراوان دارد، برگرفته از سنت چمری در غرب كشور است.
در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، شیپور، ضرب، دهل، شمشال، نی و كمانچه استفاده میشود و این سازها در آیینهایی مانند : عروسی، جنگ و عزا كاربرد دارند. برخی از سازهای بومی منطقه مانند دوزله ویژگیهایی دارند كه آن را از دیگر سازهای ایرانی متمایز میكند. «دوزله یا جفتان» برخلاف همه سازهای ایرانی كه تك صدا هستند، دو صدایی است و قابلیت همراهی با سازهای چند صدایی را نیز دارد.
«چوبی» موسیقی رقصی ایلام است و به صورت انفرادی و یا دستهجمعی اجرا میشود. این موسیقی در گذشته افزون بر كاربرد هنری و موسیقی آن به عنوان آمادگی جنگی و بدنی نیز كارآیی داشته است.
«فتاپاشا، لرزانه، سوارسوار، صیسماع، قلاوی، سهحار و گریانه» از جمله نواها و ریتمهای این نوع رقص است كه در مناطق كرد و لرنشین كشور رواج دارد.
«هوره» نیز موسیقی آوازی مردمان غرب كشور به ویژه مردم ایلام است. هوره كه از آوازها و نیایشهای اساطیری ایران است، از هزارههای قبل از میلاد مسیح تا به امروز روح دوستداران موسیقی را سیراب كرده است. این موسیقی از ریتم آزاد در ترانه و شكستن مصراعها پیروی میكند و تك سیلابی است، به همین دلیل از موسیقی ردیفی ایران كه تابع شعر كلاسیك است، متمایز میشود.
موسیقی آیینهای سوگواری نوع دیگری از موسیقی در استان ایلام است كه به طور مشخص در آیین چمری با سرنا و دهل اجرا میشود و در این مراسم مردم ایلها و روستاها در محلی به نام «چمرجا» جمع میشوند و همراه با نوای ساز، دهل و آواز همسرایان نوعی رقص را ارائه میدهند.
گفته میشود «نمایش تعزیه» كه هم اینك در اكثر مناطق كشور رایج است و در ایام عاشورا نیز كاربرد فراوان دارد، برگرفته از سنت چمری در غرب كشور است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه