جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


پل تاریخی لوشان ، رودخانه شاهرود ، لوشان ، رودبار


این پل، پیش از احداث شاهراه كنونی قزوین - رشت و پل جدید بتونی، تنها راه ارتباطی دو سوی رودخانه شاهرود بود. برخی پژوهندگان ساختمان این پل آجری را به خسرو‌خان گرجی حكمران گیلانی در زمان سلطنت فتحعلی‌شاه نسبت می‌دهند؛ اما به نظر می‌رسد كه این پل در قرن نهم هجری قمری ساخته شده باشد. پل لوشان 102 متر طول و چهار چشمه دارد كه دو چشمه‌ آن بزرگ و دو چشمه دیگر آن كوچك است. در پایه پل اتاق بسیار بزرگی وجود دارد كه ضمن كمك به ایستایی پل،‌ برای اقامت و استراحت كاروانیان در شب، و به هنگام بارندگی و سرما بسیار مناسب است. ارتفاع پل از سطح رودخانه تا بلندترین نقطه آن، 15 متر است. نام این پل با حوادث تاریخ معاصر گیلان پیوند خورده است.
علاوه بر پل‌های یاد شده، از پل‌های زیر نیز می‌توان نام برد كه به لحاظ قدمت و شیوه ساخت و معماری جالب‌ توجه هستند: پل لیشاوندان پس از سه‌راهی شفت (دوره قاجار)، پل گاز رودبار جاده قدیم صومعه‌سرا (دوره قاجار) و پل قدیمی شفارود در پونل طالش (دوره قاجاریه).