شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
نقش مدرسه در سلامت روان دانشآموزان
مدارس همان گونه که در پرورش و شکوفایی استعداد دانشآموزان مهمترین نقش را ایفا میکنند، در برقراری آرامش روانی، نشاط، سلامت روح و جسم آنان یا برعکس، افسردگی و گوشهگیری آنها نیز دخیلاند. معلمان باید مانند والدین کودک یا حتی مهربانتر از آنان باشند. دانشآموزی که متعلق به خانوادهای از هم گسیخته است، به یک تکیهگاه و پشتوانه مطمئن نیاز دارد. این چنین کودکی ممکن است به علت احساس فقدان امنیت به آسانی به کسی اطمینان نکند و ناراحتی خود را بروز ندهد. به این ترتیب یا به کودکی افسرده و منزوی تبدیل میشود یا با پرخاشگری و آزار و اذیت اطرافیان بر احساس درونی خویش غلبه میکند. در چنین مواردی فقط یک مربی مهربان، دلسوز و فداکار میتواند با جلب اطمینان کودک به خود، مشکل او را جویا شده و این موجود بیپناه را از سرگردانی، دلهره و اضطراب نجات دهد.
محیط مدرسه باید به گونهای باشد که کودک در آن احساس امنیت کند و با میل و رغبت به آنجا قدم گذارد. باید توجه داشت در نظر گرفتن مدرسه تنها به عنوان یک محیط آموزشی با مجموعهای از قوانین خشک انضباطی و تربیتی نمیتواند در برانگیختن انگیزه کودکان به سوی علم و دانش موثر واقع شود.
● مدرسه و دانشآموز
دانشآموزان پایههای متعدد تحصیلی از طبقات گوناگون اجتماع با فرهنگها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص خانوادههای خود به این مکان آموزشی قدم میگذارند. بالطبع شیوه برخورد و رفتار آموزگار و مربی با توجه به روحیات و خلق و خوی آنان، باید متفاوت باشد.
برای تشویق کودکان به فراگیری علم لازم است اخلاق نیکو و پسندیده نیز در کنار قوانین انضباطی مدرسه گنجانده شود. مهمترین عاملی که سبب فساد اخلاقی کودک و انحطاط وی میشود، بیتوجهی و طرد او از کانون خانواده و محیط مدرسه است. او هنگامی که خود را در میان انبوهی از انسانها، تنها و بیکس احساس میکند ناگزیر میشود به افرادی روی آورد که برای او ارزش و اهمیتی قایل میشوند. در بیشتر موارد متوسل شدن به گروههای منحط جامعه و باندهای متعدد نتیجه همین سردرگمی و طردشدگی کودک است. وضع روانی کودک که حاصل تعامل و ارتباط متقابل او با محیط خانواده است، یکی از عوامل تعیینکننده وضع تحصیلی اوست. محیط خانواده چه از نظر اقتصادی و چه از نظر شیوههای تربیتی پدر و مادر، تاثیری انکارناپذیر در چگونگی حالت روانی و درنهایت وضع تحصیلی او خواهد داشت.
همه دانشآموزان از وضعیت اقتصادی مشابهی برخوردار نیستند. کودکی که به علت فقر مالی از حداقل امکانات رفاهی برخوردار است، احتمالا از لحاظ روحی و روانی نیز با مشکل مواجه میشود. بدون شک این امر از جمله مسایلی است که میتواند در افت تحصیلی وی تاثیر داشته باشد (به خصوص کودکانی که برای برطرف کردن احتیاجات خانواده ناگزیرند پس از مدرسه کار هم بکنند).
● رشد کودک، موفقیت تحصیلی
یک جنبه از تفاوتهای فردی میان کودکان از حیث عملکرد تحصیلی، تفاوت آنها در رشد طبیعی و متعادل جسمی است. برای مثال چنان چه کودک از لحاظ بعضی جنبههای رشد جسمی عقبافتادگی داشته و یا دارای مشکلاتی باشد، طبیعی است که نمیتوان انتظار داشت جریان تحصیلی خود را به طور عادی و طبیعی طی کند.
کودکی که چشم ضعیف یا شنوایی ناقص دارد یا از لحاظ بدنی دچار خستگی زودرس میشود و یا به علت کمبود غذایی از جسم سالمی برخوردار نیست، چگونه میتواند در امر تحصیل فرد موفقی باشد؟ در اینجاست که آموزگاران باید متوجه تفاوتهای فردی میان دانشآموزان باشند. پس همان گونه که والدین نباید فرزند خود را با فرزندان دیگرشان یا با سایر کودکان مقایسه کنند، در مدرسه نیز مربیان نباید استعدادها و قابلیتهای دانشآموزی را به دانشآموز دیگر متذکر شوند یا او را ملامت کنند.
بعضی از آموزگاران درباره دانشآموزان خود به طور ناصحیح و اشتباه قضاوت میکنند. همانطور که پیش از این نیز یادآوری شد کودکان از خانوادههای متعدد با روحیات متفاوت به مدرسه قدم میگذارند. اگر کودکی در درسی ضعیف است یا هنگام بیان مطالب با لکنت زبان مواجه میشود، این امر همیشه دلیل بر عقب ماندگی او نیست.
این دسته از کودکان به محبت و رسیدگی بیشتر نیازمندند. به وجود آوردن پیوند دوستی میان آموزگار و دانشآموز موجب میشود که کودک به راحتی مشکل خود را با مربی مطرح کرده و از او راهنمایی بخواهد. در این صورت معلم نیز به علت واقف بودن به ناراحتی کودک میتواند در صدد کمک به او برآمده و با تشویق او به درس خواندن و شرکت در فعالیتهای درسی او را در زمره شاگردان زرنگ کلاس قرار دهد.
● مشق شب
در محیط کلاس بار درسی شاگردان باید براساس توان و کشش کودکان تنظیم شود. دادن تکالیف سنگین و پرحجم به همه دانشآموزان کلاس به طور مساوی، نتیجه توجه نکردن به تفاوتهای فردی کودکان است.
بعضی از معلمان معتقدند که دادن تکالیف سنگین درسی به دانشآموزان موجب میشود که آنان بیشتر دقت خود را صرف نوشتن کرده، در نتیجه فرصت کمتری برای بازیگوشی و شیطنت به دست آورند! باید دانست دانشآموزی که بیشتر وقت خود را به نوشتن تکلیف اختصاص میدهد نه تنها از نظر جسمی دچار خستگی میشود بلکه از لحاظ زمانی نیز با کمبود وقت مواجه شده و نمیتواند درسهای خود را فرا گیرد.
تکالیف درس و مشق شب باید به اندازهای باشد که کودک ضمن پرداختن به آنها هم مطالب را بیاموزد و هم بتواند به سایر درسهایش رسیدگی کند و فقط برای انجام وظیفه و سلب مسوولیت تن به انجام آن ندهد. از طرفی، بازی و تفریح از جمله نیازهای ضروری کودک است که لازم است اولیا و مربیان گرامی به آن توجه داشته باشند. بعضی از معلمان دوره راهنمایی، علاوه بر درسهای کلاسی، تکالیف فوق برنامه نیز به دانشآموزان میدهند. البته این کار برای ارتقا و بالا بردن دانش و فرهنگ شاگردان بسیار موثر است ولی باید در نظر داشت که به سایر درسهای آنان لطمهای وارد نشود. به طور کلی وظیفه یک مربی فقط تدریس و رسیدگی به تکلیف درسی کودکان نیست. زیرا او باید نیمی از شخصیت کودک را نیز شکل دهد.
● نتیجه
برای برطرف کردن مشکلات عاطفی و درسی دانشآموزان باید میان والدین کودک و مربیان مدارس، همکاری متقابل وجود داشته باشد. تحقق چنین امری مستلزم انجام اقدامات زیر است:
والدین باید وضعیت روحی، اخلاقی و اجتماعی کودک در محیط منزل و سایر محیطهای غیر آموزشی دیگر را برای مربی او شرح دهند تا ضمن مطابقت دادن آن با رفتار وی در مدرسه به یک نتیجه کلی دست یابند. اگر بنا به دلایلی مانند از هم گسیختگی خانواده، امکان دسترسی به والدین کودک وجود نداشته باشد، بهتر است پرونده شخصی و محرمانه کودک در اختیار آموزگار قرار داده شود تا ضمن بررسی آن، با مشکلات کودک بهتر و بیشتر آشنا شده و درصدد کمک به او برآید.
منبع : روزنامه سلامت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی جمهوری اسلامی ایران پاکستان
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل پلیس کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سریال سینما تلویزیون سریال پایتخت کیومرث پوراحمد موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران بازی فوتسال تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات دانش بنیان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر