سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

شتاب نهائی - TERMINAL VELOCITY


شتاب نهائی - TERMINAL VELOCITY
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : اسکات کروپف و تام انگلمن
کارگردان : دران سارافیان
فیلمنامه‌نویس : دیوید توهی
فیلمبردار : آلیور وود
آهنگساز(موسیقی متن) : جوئل مک‌نیلی
هنرپیشگان : چارلی شین، ناستاسیا کینسکی، جیمز گاندولفینی، کریستوفر مک‌دانلد، گاری بولاک، هانس ر. هاوز، ملوین وان پیبلز و ریچارد سارافیان جونیر
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه


ـ ̎دیچ برودی̎ (شین)، مربی چتربازی و سقوط آزاد، کمی ضد مقررات است. روزی دختری به نام ̎کریس̎ (کینسکی) برای تعلیم نزد او می‌آید. پس از آموزش‌های اولیه، در نخستین پرواز سقوط آزاد، چتر ̎کریس̎ باز نمی‌شود و او سقوط می‌کند. ̎دیچ̎ از شدت ناراحتی انزوا می‌گیرد، اما در یکی از بارهائی که فیلم ویدئوئی سقوط را می‌بیند، متوجه هواپیمائی در کنار هواپیمای خودشان می‌شود. پس به سراغ قفسهٔ وسائل ̎کریس̎ رفته، نشانی او را پیدا می‌کند و به سراغش می‌رود. در آنجا در می‌یابد که ̎کریس̎ اصلاً چترباز قابلی بوده که درگیر یک سری مسائل شده و زنده است و این که ̎کریس̎ اصلاً یک روسی است که برای مبارزه با جاسوسان روسی بازمانده از زمان کا.گ.ب. که قصد خرابکاری دارند، به آنجا آمده است. ̎دیچ̎ ناخواسته وارد ماجرا می‌شود. اما آنان ̎کریس̎ را می‌ربایند. ̎دیچ̎ نیز به دنبال او سوار هواپیمائی می‌شود که آنان را به خارج از کشور می‌برد، ̎کریس̎ هواپیما را منفجر می‌کند و با رهبر جاسوسان می‌جنگد و او را می‌کشد. سرانجام نیز در مسکو همراه با ̎کریس̎ مدال شجاعت می‌گیرد.
ـ جدا از زیاده‌روی بسیار در صحنه‌های سقوط آزاد و چتربازی، به خصوص در فصل آخر (که به کمدی شبیه است تا یک اکشن حسابی)، فیلم بیشتر در ̎نوع̎ جاسوسی یادآور سال‌های پایان ‌یافتهٔ جنگ سرد است که با مایهٔ مرد عوضی آلفرد هیچکاک (۱۹۵۶) ترکیب و مخلوط شده، و به همهٔ این تمهیدات کلیشه‌ای فعلی سینمای امریکا افزوده شده است: مردی عوضی که وارد ماجرائی پر حادثه و هیجان می‌شود، مرتب با همین موقعیت، شوخی‌های لفظی می‌کند، ته مایهٔ مهرورزی، تکنولوژی، سربزنگاهی، موسیقی و گفت‌وگوهای بسیار بانمک و پر از مطایبه، جدا از این‌ها، تنها صحنهٔ مرگ تکان‌دهندهٔ شخصیت زن در اول فیلم است که تماشاگر را وا می‌دارد تا فیلم را تا انتها تعقیب کند. فیلم را باید یک نگاه ̎نو هیچکاک‌ی̎ به مایه‌ها و طرز نگاه و کار هیچکاک دانست، همان‌طور که مثلاً شین را باید یک کاری گرانت جدید دانست و کینسکی را یک اوا مری‌سینت تازه و هواپیما که به مدد یک فیلمنامه (که در ابتدا شباهت‌هایش با فیلمنامه‌های هیچکاک‌ی قابل شناخت نیستند) بسیار پاکیزه فراهم آمده‌اند.


همچنین مشاهده کنید