چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا


چشم‌انداز صنعت خودروسازی جهان تا سال ۲۰۱۰


چشم‌انداز صنعت خودروسازی جهان تا سال ۲۰۱۰
با توجه به تحولات اخیر صنعت خودرو اكنون خیلی‌ها این سوال را از خود می‌پرسند كه وضعیت این صنعت در پایان دهه جاری چگونه خواهد بود. علاوه بر احتمال افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر كه سرنوشت صنعت خودرو در پایان دهه جاری را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، روند رو به تزاید افول ستاره اقبال غول‌های خودروسازی جهان در آمریكای شمالی دورنمای آینده این صنعت را بیش از پیش، تیره و تار كرده است.
مهم‌ترین سوال‌هایی كه در این حیطه مطرح می‌شود مواردی چون وضعیت برندهای موجود، تحولات سیستم بازاریابی و فروش، اوضاع سه غول خودروساز آمریكای شمالی در سال ۲۰۱۱، تاثیر ورود خودروهای چینی به بازارهای جهانی، روی‌آوردن به سوخت‌های جایگزین و تغییرات بنیادین در زمینه نحوه طراحی را در بر می‌گیرد.
●چشم‌اندازی به آینده
در حال حاضر آمریكای شمالی با تولید سالانه حدود ۲۰میلیون دستگاه خودرو و در اختیار داشتن بازاری بزرگ كه هر ساله در آن ۲۱میلیون دستگاه خودرو به فروش می‌رسد، تاثیرگذارترین بازار تحولات دهه‌های آتی تلقی می‌شود. ران‌‌هاربور، مدیر عامل موسسه مشاور هاربور، بر این باور است كه با تداوم روند افول غول‌های خودروسازی آمریكای شمالی بازار این كشور از مدلی مشابه الگوی اروپا تبعیت خواهد كرد. به‌رغم آنكه اروپا تعدادی از بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان چون فولكس‌واگن، رنو و پژو را در خود جای داده، اما هیچگاه این خودروسازها نتوانستند به سهمی قابل توجه و سرنوشت‌ساز در بازار اروپا دست پیدا كنند و در مقابل چند برند كه الزاما بومی هم نیستند این بازار را تحت سلطه خود دارند. با وجود تولید سالانه ۷۰میلیون دستگاه خودرو در سال، بازار آمریكای شمالی به عنوان مصرف‌كننده یك سوم كل خودروهای تولیدی جهان، كماكان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازار باقی خواهد ماند، اما به احتمال زیاد در تداوم روند سال‌های اخیر سهم سه‌غول خودروساز آمریكای شمالی یعنی جنرال‌موتورز، فورد و كرایسلر از این بازار كماكان كاهش خواهد یافت تا آنجا كه این سه در پایان دهه جاری حداكثر سهمی ۵۰درصدی از بازار آمریكای شمالی را به خود اختصاص می‌دهند. درنقطه مقابل كاهش سهم غول‌های خودروساز آمریكای شمالی از بازارهای منطقه‌ای و جهانی، گمان می‌رود سهم از دست رفته آنان به سایر بزرگان صنعت خودروسازی و به ستاره‌های در حال ظهور چینی، اختصاص پیدا كند. مهم‌تر آنكه با افزایش بهای نفت و به تبع آن رشد قیمت بنزین روند رشد بازار خودرو به دلیل فقدان خریداران جدید پیش‌بینی می‌شود، روال توسعه صنعت خودرو هم با چالش مواجه شود.
البته عواملی چون ظهور سوخت‌های جدید یا توسعه توانمندی خودروسازها برای تولید محصولاتی كه از سوخت‌‌های تجدیدپذیر چون اتانول استفاده می‌كنند، می‌تواند به مشابه عامل نجات‌بخش صنعت خودرو از ركود عمل كند تا این مقطع تنها سوختی كه از سوی غول‌های خودروسازی به عنوان گزینه قابل قبول پذیرفته شده E۸۵ بوده است. E۸۵ كه سوختی تركیبی با ۸۵درصد اتانول و ۱۵۶درصد بنزین است با استقبال خودروسازهای بزرگ آمریكای شمالی رو‌به‌رو شد و این سه مترصد افزایش سهم محصولات اتانول‌سوز از كل تولیدات خود تا پایان دهه جاری هستند. اگرچه عزم خودروسازها برای افزایش تولید اتانول‌سوز تا حدی است اما بعید به نظر می‌رسد سهم این محصولات از كل تولید آنها در پایان دهه جاری از ده درصد فراتر رود.
تا آنجا كه به تحولات سیستم بازاریابی خودرو مربوط می‌شود، قوی‌ترین گزینه رشد، قابل‌توجه بازاریابی الكترونیك تولیدات شركت‌های خودروساز است، اما ساختار فروش خودرو كماكان مبتنی بر نمایشگاه‌ها خواهد بود. با تداوم پیشرفت‌های علمی به احتمال زیاد هزینه تمام‌شده خودروها به موازات تولید محصولات كم‌ مصرف‌تر كاهش می‌یابد و بی‌شك تغییرات در چگونگی طراحی خودروها تابعی از قیمت سوخت در پایان دهه جاری خواهد بود.پیش از آنكه دهه جاری به پایان برسد خودروسازها به تولید محصولات سبك و كم‌مصرف روی می‌آورند، در تولید خودروهای جدید به شكلی روزافزون از فناوری‌های جدید استفاده خواهد شد و خودروسازهای كوچك چینی با عرضه محصولات ارزان‌قیمت كه روز به روز بر كیفیت‌شان افزوده می‌شود، بازار جهانی خودرو را تحت‌شعاع قرار می‌دهند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد