پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

توجه به توزیع از تولید غافلمان نکند


توجه به توزیع از تولید غافلمان نکند
رعایت فاصله میان عرضه و تقاضا و یا مشاهده عدم فاصله میان عرضه وتقاضای کالای مورد نیاز موجب اطمینان به ‌موضوع تنظیم بازار در خصوص کالاهای خاص است. درواقع مادامی که کشور در دوره گذار و تعادل میان عرضه و تقاضا قرار گرفته است، موضوع واگذاری در قالب تنظیم بازار دور از واقعیت است. تغییر در شرایط اقتصادی کشور ایجاب می‌کند که یارانه‌ها به تدریج حذف شوند، اما به گونه‌ای که اقشار آسیب پذیر صدمه‌ای وارد نشود. در این مورد باید در نظر گرفت مجموع کالاهای مشمول یارانه متنوع و درجه حساسیت و حجم آنها متفاوت است . واردات نیز نمی‌تواند کارگشا باشد؛ اگر قرار است که کشور در مسیر خودکفایی حرکت کند ، به طور قطع نمی‌توان برای ورود هر کالایی اجازه واردات صادر کرد. با توجه به آن که در برخی مواقع واردات به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند، باید توجه داشت که رفع همه تنگناها با واردات امکان‌پذیر نیست.
در مورد بحث تحریم‌ها نیز که دراین باره مطرح می شود، باید گفت که تحریم‌ها نمی‌توانند خللی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کنند؛ هر چند هزینه کشور در تامین کالاها با استفاده از واسطه‌ها افزایش می‌یابد، اما دنیا، دنیای پول است و این طور نیست که ایران در تامین نیازهای خود دچار مشکل شود. آن چه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در زمان کنونی هیچ کشوری نیست که صرف نظر از مزیت‌های خود بخواهد اقتصاد خود را اداره کند. توانایی، فناوری، مواد اولیه و ... در حوزه های مختلف دارای مزیت مطلق و نسبی هستند. در این میان پیگیری مزیت‌های کشور در کالاهای صنعتی ضروری به نظر می‌رسد که برای پرداختن به این مهم با طرح آمایش سرزمین می‌توان با دقیق‌ترین محاسبات مزیت‌های کشور را شناسایی کرد.
تقویت سیستم اطلاع رسانه‌ای رایانه‌ای و رصد کردن سیستم‌ها نیز از جمله اقدامات مثبت وزارت بازرگانی کنونی کشور است که نقش مهمی در افزایش سلامت بازرگانی دارد. بحث مطروحه بعدی موضوع اصناف و بازرگانان است که در دو بخش محدودیت‌های قانونی و ارتباطات انسانی با اصناف قابل بررسی است. درواقع کلید کار بازرگانی با اصناف، ایجاد اعتماد متقابل است. در این میان یکی از مهمترین بخش‌های فعالیت اصناف، همکاری با وزارت بازرگانی است و قرار دادن اصناف در قالب یک پوشش قابل تجمیع نیست. تغییر جایگاه صنوف تولیدی از پوشش وزارت بازرگانی به صنایع پیوسته مورد گفت و گو بوده است اما باید در نظر گرفت که ماهیت کار صنوف تولیدی، تولید است. در حالی که صنوف توزیعی این گونه نیستند. درحال حاضر نیز از تولید کم کردن و به توزیع توجه کردن یکی از مشکلات جدی اقتصاد است که باید به رفع آن، اقدام کرد . *وزیر اسبق بازرگانی
منبع : روزنامه پول