جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

توجه به دنیا ، مانع پیروزی رزمندگان اسلام


توجه به دنیا ، مانع پیروزی رزمندگان اسلام
امّا مانع پیروزی که همان یاد دنیا ، علاقه دنیا ، توجه به مال ، توجه به جاه ، توجه به منصب و پست است؛ امام سجاد در همین زمینه فرمود : هر جاهی در حقیقت چاهی را به همراه دارد.: پروردگارا ! وقتی سپاهیان اسلام در برابر دشمن قرار گرفتند ، نام و یاد دنیا را از خاطر اینها ببر که اصلاً گویا دنیائی نبود !
سالار شهیدان هم همین حرف را زد ؛ فرمود : أمّا بعد ، فکأنّ الدّنیا لم تکن و کأنّ الآخ ره لم تزل(۱). بارها به حضرت عرض کردند: یمن حکمش آن است ، عراق حکمش این است ، حجاز حکمش آن است ، شام حکمش این است ، کوفه حکمش این است ؛ سوابق پدرتان، برادرتان را می دانید . حضرت فرمود. ما ازلاً و ابداً فرزند آخرت بودیم، الآن هم در آخرت داریم زندگی می کنیم .
در یک بیان نورانی ؛ پیغمبر فرمود : أنا و عل یأ ابوا هذ ه الامّه (۲) . من و علی پدر مردم ایم ، بیائید فرزندان ما بشوید . این را علناً اعلام کرده اند ؛ ما چرا نرویم ، شناسنامه نگیریم ؟! این شناسنامه ای که پدران و مادران ما برایمان گرفتند و در جیب ماست ؛ این فقط برای آن گواهی دفن خوب است و تمبر باطل ! بالأخره ما باید برای خودمان یک شناسنامه بگیریم . به ما فرمودند : . خدا پدری بالاتر از پیغمبر و علی بن أبیطالب خلق نکرده ! فرمود : بیائید ، فرزندان ما بشوید ، ما هم شما را به عنوان فرزندی قبول داریم .
حال اگر وجود مبارک علی بن أبیطالب را به عنوان پدری قبول کردیم ، ذات مقدّس زهرای مرضیّه مادرمان می شود ! پس چرا ما از این افتخار فاصله بگیریم ؟! وجود مبارک امیرالمؤمنین فرمود : ل کلّ م نهما بنون فکونوا م ن ابناء الآخ ره و لا تکونوا م ن ابناء الدّنیا ( ۳). فرمود : بعضی شناسنامه شان دنیائی است ، فرزند دنیایند ؛ اینها شناسنامه ای است که خودشان انتخاب کرده اند . شما فرزند آخرت باشید ، شناسنامه تان اخروی باشد. این را علی بن أبیطالب دستور داد ، حسین بن علی فرمود : ما اینچنین ایم . أمّا بعد ، فکأنّ الدّنیا لم تکن و کأنّ الآخ ره لم تزل .
وجود مبارک امام سجاد در این دعاها عرض می کند : خدایا ! یاد و نام دنیا ، نام جاه و مقام و پول را از یاد این عزیزان سپاهی ، در خط مقدّم جبهه ببر . و انس ه م ع ند ل قائ ه م العدوّ ذ کر الدّنیا الغرور الخدّاع ه و امح علی خاط ر ه م ذ کر المال الفتون (۴). اینها بیانات نورانی امام سجاد (ع) است که بعد به صورت دستور در آمده . آنچه را که حضرت به صورت دعا ذکر کرده ، دیگران آن را به صورت دستور فهمیدند .
امام صادق آنجور آیه را معنا می کند که امام سجاد در دعا، رزمنده را آنچنان وصف می کند. اگر امام صادق بفرماید: معنای خذوا ما آتیناکم ب قوّه ، ی ب قوّه القلوب و قوّه الأبدان ؛ برای اینکه می بیند امام سجاد در دعائی که درباره رزمنده ها می کند قوّه القلوب می خواهد و قوّه الأبدان. تیزی و برندگی سلاح می خواهد ، قدرت بدنی می خواهد. همه اینها را امام سجاد در دعای اهل ثغور از پیشگاه ذات أقدس له طلب می کند. بنابراین وجود مبارک امام سجاد توانست این پیام را به خوبی منتقل کند.
اشک ، سلاح انسان مؤمن در همه عرصه ها
گاهی پیام با گریه است ؛ اینکه در دعای کمیل می خوانیم: و س لاحه البکاء (۵)، گریه گاهی سلاح است ، گریه انسان تنها از ترس جهنّم نیست ! گریه شوق هم اینچنین است ، گریه اهل معرفت و گریه عزاداری هم اینچنین است ؛ اینها سلاح ماست. اینکه فرمود: و س لاحه البکاء ؛ کسی که اهل گریه نیست ، مسلّح نیست. اگر کسی برای سالار شهیدان اشک نمی ریزد ؛ او اصلاً اهل حماسه و مقاومت و مبارزه و دفاع نیست ! اگر اهل این امور نیست برای کی دارد اشک می ریزد ؟! پس این س لاحه البکاء ای که در دعای کمیل آمده ، تنها ترس از جهنّم نیست ؛ البتّه مصداق کاملش اوست ، امّا حصر ازش استفاده نمی شود. آنچه که وسیله بهشت رفتن است ، سلاح ماست. مگر در اشک ریختن بر سالار شهیدان این همه دستور نرسیده ؟! مگر خود پیغمبر گریه نکرده ؟ مگر اهل بیت گریه نکرده اند ؟ مگر ائمه بعدی گریه نکردند؟! امام سجاد این بکاء را احیاء کرده است ؛ این گریه اوست. گریه بر شهید ، شوق شهادت ایجاد می کند.
وجود مبارک امام سجاد این مقطع را به خوبی حفظ وپاسداری کرد ، بستر سازی کرد تا زمینه مساعد شد ، جنگ داخلی اموی و عباسیان شروع شد ؛ در این فرصت سفره را امام باقر و امام صادق (ع) پهن کردند. اینها زمینه را آماده کردند ، مردم را تشنه این معارف کردند ؛ بعد فرهنگ شد، فرهنگ جعفری.
سخنرانی آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته)
در دیدار با مسئولان استان مازندران به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد (ع) ـ حسینیه ثار الله شهر ساری ؛ بهمن ۱۳۸۵
(۱) بحار الأنوار . ۴۵ . ۸۷
( ۲)- بحار الأنوار . ۴۵ . ۱۷۷
(۲)-برداشت ازبحار الانوار.۲۳.۲۵۹
(۳)-نهج البلاغه .خطبه۴۲
(۴)- صحیفه سجادیه . دعای ۲۷ ـ ل أهل الثّغور
(۵) مفاتیح الجنان . دعای کمیل
منبع : روزنامه کیهان