شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
درباره روغن موتور باید تا چه حد بدانیم
۱. كار روغن موتور چیست؟
وظایف اصلی روغن موتور عبارت است: روان سازی قسمتهای متحرك موتور، به حداقل رساندن اصطكاك و فرسایش، كمك به كاهش حرارت و جذب ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق.
از آنجا كه روغن موتور باید این چند كار را به طور همزمان انجام دهد، فرمولاسیون شیمیایی پیچیدهای را میطلبد اما برای آگاهی از عملكرد روغن موتور چگونگی ردهبندی آن و انتخاب نوع صحیح روغن موتور برای خودرویتان، نیازی نیست شیمیدان یا مهندس شیمی باشید بلكه كافی است با انواع مختلف روغن موتور، ردهبندی و علائم و اختصارات آن آشنا شوید.
۲. انواع روغنها
در حال حاضر روغنهای موتور به سه نوع كلی تقسیم میشوند:
الف: مینرال (ارگانیك) ب: سنتتیك چ: نیمه سنتتیك (Premium)
الف ـ مینرال:
روغنی است كه برپایه نفت خام ساخته میشود و سالهاست در خودروها به كار میرود و همه ما با آن آشنایی داریم.
ب ـ سنتتیك:
روغنی است كه از تركیبات شیمیایی یا پولیمراسیون هیدروكربنها (Olefins) تولید میشود نه از تصفیه نفت خام. این نوع روغن اولین بار در موتورهای جت به كار گرفته شد و به دلیل مزایایی كه نسبت به نوع مینرال داراست، در سالیان اخیر مصرف آن در خودروها نیز فزونی یافته است. روغنهای سنتتیك انواع مختلف با مواد تشكیل دهنده متفاوت دارند كه این موضوع آنها را از لحاظ كیفیت و نوع مصرف نیز با یكدیگر متمایز میكند. از بین صدها نوع روغن سنتتیك با فرمولاسیونهای مختلف كه هر یك محاسن و معایبی دارند، نوعی كه برپایه Poly alpha olefins یا به اختصار (PAO) ساخته میشود و مقادیر كمی هم Ester دارد، دارای كارایی و مقبولیت بیشتری است.
بیشتر روغنهای سنتتیك از مزایای زیر برخوردارند:
۱. كاهش مصرف روغن به دلیل عمر بیشتر آن
۲. غیرخورنده و غیرسمی بودن
۳. تبخیر شوندگی پایین
۴. دمای سوختن بال
۵. مقاومت در برابر اكسیداسیون بالا
۶. دارا بودن شاخص ویسكوزیته بالا به صورت طبیعی (عكسالعمل سریع در مقابل تغییرات دما)
۷. كاهش مصرف سوخت تا ۴/۲ درصد
۸. نقطه روان شدن پایین
۹. قابلیت استفاده از روغنهای با گستره ویسكوزیته زیاد بدون نگرانی از شكست پلیمرها (در ادامه توضیح داده خواهد شد.)
عیب این نوع روغنها نیز قیمت بالای آنها و عدم تطابق كامل با موتورهای دارای تكنولوژی قدیمی است.
ج ـ نیمه سنتتیك:
مخلوطی است از روغن سنتتیك و مینرال (ارگانیك). این نوع روغن كیفیت روغنهای سنتتیك را ندارد اما در شرایط سخت نظیر دماهای بالا و یا بار زیاد عملكرد بهتری نسبت به نوع مینرال از خود نشان میدهد و بیشتر در وانتها و SUVها مصرف میشود و قیمت آن نیز كمی بیشتر از مینرالهاست.
برای آگاهی از این كه كدام روغن برای خودروی شما مناسب است، بهترین منبع و مأخذ دفترچه راهنمای خودرو یا برچسبهای داخل محفظه موتور (در صورتی كه نوع روغن مشخص نشده، معنای آن استفاده از همان نوع قدیمی مینرال است). استفاده از روغن مینرال یا نیمه سنتتیك برای موتوری كه تنها استفاده از روغن سنتتیك در آن توصیه شده، میتواند برای موتور خطرآفرین باشد اما در مقابل استفاده از روغنهای سنتتیك یا نیمه سنتتیك برای موتورهایی كه برای استفاده از نوع مینرال طراحی شدهاند (موتورهای قدیمی) با تمهیدات خاصی، از نظر تولیدكنندگان روغنهای سنتتیك بلامانع است، اما بسیاری از متخصصان به دلایل زیر این كار را نیز اشتباه و مضر میدانند:
۱. هر یك از انواع مختلف روغنهای سنتتیك با توجه به فرمول شیمیایی، قابلیت تطابق با برخی انواع لاستیكها و الاستومرها را ندارد و در نتیجه اگر از روغن سنتتیكی با فرمول خاصی برای موتورهای با واشرها و درزبندهایی كه با آن فرمول روغن سازگار نباشد، استفاده شود باعث نشتی روغن و مسائلی از این قبیل خواهد شد (روغنهای مینرال سبب تورم واشرها و جلوگیری از نشتی آنها میشوند اما روغنهای سنتتیك در مورد برخی انواع واشرها فاقد این خاصیت هستند و حتی بعضی از آنها باعث خورده شدن برخی از انواع واشرها میشوند. حتی استفاده از روغن سنتتیك با مواد تشكیل دهندهای متفاوت با مندرجات دفترچه راهنمای خودرو، برای خودروهایی كه با این نوع روغن كار میكنند نیز میتواند خطرساز باشد، چه رسد به استفاده از این نوع روغنها در موتورهایی كه برپایه استفاده از روغن مینرال طراحی شدهاند. به عنوان مثال روغن سنتتیك برپایه Poly glycol با پلی استرها، پلی كربنیكها، ABS، پلی ونیل كلرینها Poly phenylene Oxide (همگی پلاستیك هستند) و Buna S، بوتیل، Neoprene و لاستیك طبیعی (همگی الاستومر هستند) سازگاری خوبی ندارد و یا روغن سنتتیك برپایه PAO نیز كه بیشتر روغنهای سنتتیك موجود در بازار بر این پایه هستند، سازگاری ضعیفی دارد. مزیت برخی از انواع روغنهای سنتتیك و قابلیت تطابق آنها با انواع الاستومرها و لاستیكها، همچنین حلالیت هر كدام در افزودنیها و لجن موتور به همراه خواص و عدد VI (در ادامه بررسی خواهد شد) هر كدام را در نمودار میبینید.
۲. روغنهای سنتتیك در مقایسه با روغنهای مینرال با لایه نازكتری روی قطعات موتور مینشیند (به همین دلیل فاصله قطعات ثابت و متحرك موتورهایی كه با روغن سنتتیك كار میكنند، كمتر است) لذا استفاده از این نوع روغن برای موتورهایی كه براساس تكنولوژی قدیمی مینرال طراحی شدهاند باعث نشتی پیستون خواهد شد. البته این مورد از طرف سازندگان روغنهای سنتتیك با دلایل قابل قبولی رد میشود اما در عمل این مشكل در خودروهای قدیمی دیده شده است.
اگر سالهاست از روغن مینرال استفاده میكنید و خودرویتان دارای تكنولوژی قدیمی است، از این نوع روغنها استفاده نكنید اما در صورتی كه خودرویی با تكنولوژی نسبتاً جدید دارید و از بیخطر بودن تعویض روغن از مینرال به سنتتیك یا نیمه سنتتیك مطمئن هستید، از نوعی كه برپایه PAO ساخته شده است استفاده كنید و این موضوع را نیز از یاد نبرید كه با تعویض روغن از مینرال به سنتتیك، رسوبات پخته شده روغنهای مینرال از روی قطعات موتور كنده و در موتور غوطهور میشوند و پس از مدتی موتور از كار میافتد. به همین علت قبل از این تعویض باید موتور را یا به طور كامل رسوب زدایی و یا از روغنهای فلاشینگ (Flush Oil) استفاده كنید (این نوع روغن فقط مخصوص تمیزكردن موتور است)؛ به این ترتیب كه روغن مینرال را بدون تعویض فیلتر تخلیه و روغن فلاشینگ را جایگزین كنید و اجازه دهید موتور ۲۰ دقیقه در جا كار كند، پس از آن میتوانید روغن فلاشینگ را تخلیه، فیلتر را تعویض و روغن سنتتیك یا نیمه سنتتیك را جایگزین كنید.
●چند نكته
ـ روغنهای نیمه سنتتیك ـ همان گونه كه ذكر شد ـ مخلوطی از روغن مینرال و سنتتیك هستند و میتوانند همان مشكلات روغن سنتتیك را برای موتورهای ساخته شده براساس روغنهای مینرال پدید آورند.
ـ در خودروهایی كه استفاده از روغن سنتتیك در آنها توصیه شده، حتما از همان نوع استفاده كنید و در صورتی كه بنا به قرارداد شركت تولیدكننده با شركت نفتی خاصی، تنها نام روغن مربوطه در دفترچه راهنما ذكر و از توضیح بیشتر در مورد آن خودداری شده و روی ظرف هم اسمی از نوع مواد تشكیل دهنده برده نشده است، تنها از همان نوع روغن استفاده كنید.
ـ در صورتی كه به تعویض نوع روغن از مینرال به سنتتیك در خودرویتان اصرار دارید، نوعی از روغنهای سنتتیك رایج در بازار یعنی PAO را انتخاب كنید زیرا بیش از دیگر انواع روغنهای سنتتیك به نوع مینرال شبیه است.
۳. ویسكوزیته روغنها
ویسكوزیته یا گرانروی یكی از مختصات فیزیكی سیالات است كه به مقاومت آنها در برابر جریان یافتن بستگی دارد. به طور مثال آب دارای ویسكوزیته پایین و عسل دارای ویسكوزیته بالاست. ویسكوزیته مایعات تابعی از دماست، به این معنا كه با افزایش دما ویسكوزیته كم و با كاهش دما ویسكوزیته افزایش مییابد. ویسكوزیته در مورد روغن، به طور عامیانه، با نام وزن نیز شناخته میشود.
روغنها با ویسكوزیتههای مختلف برای شرایط آب و هوایی گوناگون تولید میشوند. استفاده از روغن با ویسكوزیته بالا در زمستان، روانكاری موتور را تا زمان گرم شدن به تأخیر میاندازد و در این مدت روغن به تمامی قسمتهای موتور نخواهد رسید، همچنین استفاده از روغن با ویسكوزیته پایین در تابستان باعث سایش قطعات موتور میشود. پس انتخاب ویسكوزیته مناسب برای روغن موتور یك خودرو، كاملا تابع شرایط آب و هوایی است. البته به تازگی روغنهای چهارفصل
(Multi Grade) یا همان چند ویسكوزیته، نیاز به تغییر روغن، به نسبت تغییر فصل یا شرایط آب و هوایی را تا حدودی برطرف كردهاند اما استفاده از تنها یك نوع روغن چهارفصل از نوع مینرال برای تمامی فصول نیز با توجه به دلایلی كه در ادامه توضیح داده خواهد شد، پیشنهاد نمیشود.
انجمن مهندسین خودرو (SAE) برای راحتی كار، میزان ویسكوزیته روغنها را با اعدادی طبقهبندی كرده است. این طبقهبندی برای روغن موتور بین ۰ تا ۶۰ است. روغنهای تابستانی كه در دماهای بالا از غلظت كافی برخوردارند، اعداد ویسكوزیتهای در حد ۳۰ تا ۶۰ دارند (هرچه هوا گرمتر باشد باید از روغن با عدد ویسكوزیته بالاتر استفاده شود) و روغن موتورهای زمستانی كه در دماهای پایین به راحتی جریان مییابند، اعداد ویسكوزیتهای مابین ۰ تا ۲۵ دارند (هرچه هوا سردتر باشد باید از روغن با عدد ویسكوزیته پایینتر استفاده شود). برای تشخیص راحتتر، بعد از عدد ویسكوزیته روغنهای زمستانی حرف W درجه میشود كه مخفف Winter است، همچنین به دلیل آن كه این طبقهبندی توسط Society of Automotive Engineers ابداع شده است، همیشه قبل از درج عدد ویسكوزیته مخفف نام این انجمن (SAE) نیز نوشته میشود.
روغنهایی كه تنها دارای یك ویسكوزیتهاند، تك ویسكوزیته نام دارند اما روغنهایی كه در سالهای اخیر با كمك علم شیمی و با افزودن پلیمر به روغن پایه تولید میشوند، توانایی داشتن ویسكوزیتههای مختلف در دماهای مختلف را دارند. این موضوع باعث میشود روغن در تمامی شرایط آب و هوایی از غلظت لازم برخوردار باشد كه این نكته علاوه بر افزایش عمر موتور، تا حدی باعث كاهش مصرف سوخت نیز خواهد شد. از این رو روغنهای تك ویسكوزیته كم كم از رده خارج میشوند و تنها كاربرد این نوع روغنها در خودروهای سواری، برای موتور خودروهای Race است كه Heater یا گرم كن روغن دارند. كد SAE در روغنهای چهار فصل دو جزئی است: عدد اول همراه حرف W مربوط به پایینترین ویسكوزیته و عدد دوم بالاترین ویسكوزیته روغن است.
همان طور كه گفته شد، روغنهای چند ویسكوزیته به واسطه افزودن پلیمر به روغن ساخته میشوند. این پلیمرها به روغن اجازه میدهند در دماهای مختلف ویسكوزیتههای مختلفی داشته باشد. در هوای سرد پلیمرها در خود جمع و باعث جریان یافتن راحتتر روغن میشوند و در گرما شروع به باز شدن به صورت زنجیرههای بلند میكنند و روغن غلیظ میشود اما این افزایش و كاهش ویسكوزیته تنها تا حد مشخص شده برای همان روغن است، مثلا یك روغن ۱۰W-۳۰ روغنی است با ویسكوزیته ۱۰ كه در زمان گرم شدن ویسكوزیته آن بیش از ۳۰ نخواهد شد یعنی اگر این روغن در دمای ۱۰۰ درجه به ویسكوزیته ۳۰ برسد، در دماهای بالاتر نیز ویسكوزیتهای بیش از ۳۰ نخواهد یافت كه این موضوع به دلیل مقدار پلیمر افزوده شده برای دستیابی به عدد حداكثر ۳۰ برای روغن ۱۰W-۳۰ است.آنچه باید در استفاده از این نوع روغنها به خصوص در مناطق سردسیر مد نظر قرار گیرد، انتخاب روغن با كمترین فاصله ویسكوزیته است به این معنا كه در زمستان با توجه به كمترین دمای منطقه سكونت خود و در تابستان با توجه به بالاترین دما، روغن مطلوب را انتخاب كنید و از روغنهایی كه از دماهای بسیار بالا تا دماهای بسیار پایین را پوشش میدهند، استفاده نكنید زیرا پلیمرهای موجود در این نوع روغنها بسیار زیاد است و این پلیمرها پس از مدتی شكسته و با رسوبات موجود در روغن تركیب میشوند و میتوانند باعث چسبیدن رینگ و یا مشكلاتی از این قبیل شوند (ضرر استفاده از این روغنها در موتورهای دیزلی بیشتر است). روغنهای ۵W-۳۰, ۵W-۵۰ و ۱۰W-۴۰ با گستره ۲۵ تا ۴۵تایی از این گونهاند. (روغنهای سنتتیك و نیمه سنتتیك از این قاعده مستثنی هستند). شاید بگویید روغن ۲۰W-۵۰ هم روغنی است با گستره ۳۰تایی، مشابه ۱۰W-۴۰، اما چنین نیست زیرا ۲۰W-۵۰ از پایه سنگینتر ۲۰ شروع میشود و برای ویسكوز شدن رسیدن به عدد ۵۰ به پلیمر بسیار كمتری نیاز دارد تا روغن ۱۰W-۴۰ كه دارای پایه ۱۰ است و باید توانایی رسیدن به عدد ۴۰ را داشته باشد. از این رو روغنهای ۱۰W-۴۰ مینرال از سوی كمتر خودروسازی توصیه میشود و حتی برخی كارخانهها استفاده از آن را مساوی با خارج شدن خودرو از گارانتی میدانند.
پس تا آنجا كه ممكن است در مورد روغنهای مینرال سعی كنید به نسبت شرایط آب و هوایی محل سكونت خود، فاصله كمتری را بین دو عدد SAE انتخاب كنید و این را بدانید كه هر چه ویسكوزیته زمستانی عدد كمتری باشد، برای ویسكوزیته شدن و رسیدن به اعداد ویسكوزیته بالاتر به پلیمر بیشتری نیاز دارد و پلیمر زیاد نیز برای موتور خودروی شما مضر است.
با توجه به شرایط آب و هوایی بیشتر نقاط ایران، در بین روغنهای موجود در كشور (از نظر ویسكوزیته) روغنهای ۲۰W-۵۰ برای دماهای بین ۱۰- تا ۴۰+ و ۲۵W-۵۰ برای دماهای بین ۵- تا ۴۰+ دارای عملكرد مناسبی هستند. (روغنهای ۲۵W-۵۰ و ۲۰W-۵۰ در گرمای تابستان شرایط یكسانی دارند و فقط در شرایط سرد، بین ۱۰- و حدود ۲۰W-۵۰ بهتر جریان مییابد اما ۲۵W-۵۰ پلیمر كمتری دارد). البته بنا به دلایل بالا روغن ۲۰W-۴۰ برای زمستان انتخاب مناسبتری است اما متأسفانه این نوع روغن در كشورمان كمتر یافت میشود.
همچنین اگر در نقاط سردسیر كشور، مانند آذربایجان یا چهار محال و بختیاری زندگی میكنید (دماهای زیر ۱۰- درجه سانتی گراد) و ناچار به استفاده از روغنهای با پایه زمستانی ۱۰ یا ۵ هستید، حتما سعی كنید از روغنهای چند ویسكوزیتهای استفاده كنید كه عدد سومشان بیشتر از ۳۰ نباشد.
۴. كدهای API
با پیشرفت روزافزون تكنولوژی ساخت موتورها، روغنهای موتور نیز همگام با آنها دستخوش تغییر در سطح كیفیت و نوع مواد افزودنی شدهاند.
انستیتو مواد نفتی امریكا (API) برای طبقهبندی و جداسازی روغنها برحسب كیفیت و فناوری ساخت آنها، به كدبندی خاصی اقدام كرده است. این كدها دو حرفیاند. حرف اول نشان دهنده این است كه روغن مربوطه برای استفاده در خودروهای دیزلی است یا بنزینی. اگر كد با حرف C شروع شود (مخفف Commercial) روغن برای استفاده در خودروهای دیزلی و اگر با حرف S شروع شود (مخفف Service) برای استفاده در خودروهای بنزینی طراحی شده است.
اما حرف دوم كه نشان دهند كیفیت و فناوری ساخت روغن است، برحسب الفبای انگلیسی از حرف A شروع شده و تاكنون در مورد خودروهای بنزینی تا حرف M (سال ۲۰۰۵) و در مورد خودروهای دیزلی تا حرف I ارتقا یافته است. درباره خودروهای دیزلی بعد از حروف مذكور در مواردی اعداد ۲یا ۴ نیز دیده میشود كه نشان میدهد روغن برای موتورهای ۲ زمانه ساخته شده یا ۴ زمانه.
همیشه نوع ارتقا یافته روغن (با كد بالاتر)، خواص انواع قبلی را نیز داراست یعنی میتوان از آن در خودروهایی كه انواع قدیمیتر روغن در دفترچه راهنمایشان پیشنهاد شده است نیز استفاده كرد اما استفاده از روغن قدیمیتر (با كد پایینتر) برای موتوری كه روغنی با كد جدیدتر برای آن توصیه شده، بسیار مضر است. برخی روغنها قابلیت تأمین نیازهای هر دو نوع موتور دیزلی و بنزینی را دارند و كد این نوع روغنها نیز به صورت ۲ تایی نوشته میشود كه همیشه كد اول مربوط به خودروهای دیزلی و كد دوم مربوط به خودروهای بنزینی است مانند CD/SHAPI.
لازم به ذكر است، علاوه بر API انواع دیگری از استانداردهای روغن از جمله ILSAC و CCMC نیز وجود دارند كه به دلیل رواج كمترشان، از پرداختن به آنها خودداری میكنیم.
۵. سمبل API
به دلیل استاندارد بودن اعداد API در جهان، تمامی تولیدكنندگان روغن برای معرفی فناوری ساخت روغنهایشان از این كدها استفاده میكنند اما اگر روغن موتور شركتی از سوی خود API تأیید شده باشد، سمبل API روی آن درج میشود. این سمبل معرف مطالب زیر است:
نیمه بالایی بیانگر API است.
قسمت وسط نشان دهنده ویسكوزیته روغن است.
قسمت پایینی نشان میدهد كه آیا روغن مصرفی باعث كاهش مصرف سوخت میشود یا نه. در صورتی كه عبارت Energy Conserving در این قسمت نوشته شده باشد، به این معناست كه این روغن با كاهش اصطكاك در موتور میزان مصرف سوخت را تا ۵/۱ درصد كاهش میدهد، همچنین اگر روغنی بتواند مصرف سوخت را تا ۷/۲ درصد كاهش دهد، آن را Energy Conseving ۲ مینامند.
۶. زمان تعویض روغن
روغنهای جدید با كمك تكنولوژیهای پیشرفته و افزودنیهای مختلف كاركردهای بلندمدتی دارند اما همیشه تنها میزان كاركرد نوشته شده (برحسب كیلومتر یا زمان) روی ظرف روغن ملاك زمان تعویض نیست بلكه با افزایش هر یك از موارد ذیل، باید زمان تعویض روغن را تسریع بخشید:
۱. كاركرد در شرایط سخت مانند دورهای بالای موتور یا بار زیا
۲. میزان در جا كاركردن خودرو (در ترافیكهای سنگین)
۳. تعداد استارتها در هوای سرد
۴. تنظیم نبودن موتور
افزودنیها
●Zinc (روی)
روی به عنوان افزودنی برای جلوگیری از سایش فلز با فلز به روغن اضافه میشود. در شرایط طبیعی كه روغن كار خود را به خوبی انجام دهد، چنین اتفاقی به ندرت روی میدهد اما در صورت بروز آن، روی با فلز واكنش میدهد و از خراشیده شدن فلز جلوگیری میكند ۱۱ درصد روی (از ۱۰۰ درصد مواد افزودنی) برای مصارف عادی كافی است. در موتورهایی كه در دورهای بالا كار میكنند یا دارای توربوشارژر هستند، به روی بیشتری نیاز است ولی روی بیشتر به معنای محافظت بیشتر نیست بلكه محافظت از نظر زمانی طولانیتر است و در صورتی كه میزان تماس فلز با فلز بسیار زیاد باشد، میزان بالای روی میتواند باعث ایجاد رسوب شود.
●Detergent
Detergent یا همان شوینده باعث میشود رسوبات اسیدی كه از مخلوط سوخت و آب تولید میشوند، جذب روغن شوند و از رسوب دادن و چسبیدن آنها روی قطعات جلوگیری میكند. البته در مورد خودروهایی كه مدتها با روغنهای بدون شوینده قدیمی (یا با شویندههای ضعیف قدیمی) كار كردهاند، استفاده از روغنهای دارای شویندههای قوی و جدید باعث میشود رسوبات چسبیده به قطعات موتور كنده شود و خرابی در موتور به بار آید از این رو به رغم توصیه API و تولیدكنندگان روغن مبنی بر امكان استفاده از روغنهای با كد API بالا در خودروهای قدیمی، سعی كنید از روغنی كه دارای كد API بسیار بالاتر از نوع پیشنهاد شده برای خودرویتان است، استفاده نكنید.
علاوه بر Detergent و Zinc كه امروزه ركن اصلی افزودنیهای روغن محسوب میشوند، مواد دیگری نیز برای جلوگیری از ایجاد كف، اكسیداسیون، خوردگی، زنگ زدگی و غیره به روغن افزوده میشود.
۸. اطلاعاتی تخصصی درباره روغنها
▪Viscosity Index:
VI یا شاخص ویسكوزیته، میزان حساسیت ویسكوزیته روغن در مقابل تغییرات دماست و هرچه عدد بالاتری داشته باشد، روغن عملكرد بهتری خواهد داشت.
▪Flash Point:
به دمایی كه در آن روغن بخار میشود. گفته میشود و برحسب درجه سانتی گراد با پسوند F روی برخی قوطیهای روغن دیده میشود. ۴۰۰F حداقل قابل قبول Flash Point و F بیشتر معرف روغن بهتر است.
▪Sulfated Ash:
خاكستر سولفاته، مقدار ماده جامدی است كه هنگام سوخته شدن روغن برجای میماند. مقدار زیاد این ماده باعث برجای ماندن رسوبات روی قطعات موتور میشود و كمبود آن هم به افزایش عمر سوپاپها میانجامد.
۹. چند نكته
رعایت نكات زیر باعث افزایش عمر موتور و عملكرد بهتر آن خواهد شد:
۱. با هر بار تعویض روغن، فیلتر را نیز حتما تعویض كنید (بدون توجه به میزان كاركرد آن).
۲. از تركیب چند روغن با یكدیگر بپرهیزید.
۳. پس از استارت زدن اجازه دهید موتور حداقل ۱۵ ثانیه در جا كار كند و سپس تا مدتی با دور پایین برانید.
۴. هیچ گاه از افزودنیها استفاده نكنید زیرا ممكن است با افزودنیهای موجود در روغن سازگار نباشد، این را نیز بدانید كه مواد لازم در خود روغن موجود است.
۵. از روغنی كه بیش از سه سال از تاریخ تولید آن گذشته است، استفاده نكنید.
۶. سیاه نشدن روغن، نشانه مرغوبیت آن نیست بلكه به این معناست كه روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصیها را نداشته است.
۷. در صورتی كه سالهاست از روغن مینرال استفاده میكنید، آن را با نوع سنتتیك یا نیمه سنتتیك عوض نكنید (حتی با استفاده از روغن Flush).
محمدرضا خادمی
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انگلیس دولت انتخابات عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل آتش سوزی زلزله شهرداری تهران سازمان هواشناسی آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی قتل
تورم بانک مرکزی مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه گوگل ناسا تلفن همراه عکاسی مدیران خودرو کولر
کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی