یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ماشین گلف: یک خودرو، یک تاریخ
گلف صحنه زندگی مردم بوده است . با همین جملات بود که یکشنبه شب(۳ ژوئن) مجری جشن بزرگ تولید ۲۵ میلیون دستگاه اتومبیل گلف تایید و تحسین ۲۶ هزار نفر جمعیتی را برانگیخت که به همین مناسبت در محوطه کارخانه اصلی فولکس واگن در شهر ولفسبورگ آلمان گرد آمده بودند. شماری از چهره های سرشناس عالم هنر و موسیقی آلمان و کشورهای دیگر نیز در ا ین جشن به اجرای برنامه پرداختند. اتومبیل گلف شناخته شده ترین و پرشمارترین تولید کارخانه فولکس واگن است. اولین نمونه این خودرو ژوئن ۱۹۷۴ به نمایش گذاشته شد که طراح آن هم یک ایتالیایی به نام جیورجتو جیوجیارو (Giorgetto Giugiaro) بود. آن چه که انگیزه طراحی و Bildunterschrift: Groansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: از سال ۱۹۷۴ تا کنون مدل های مختلفی از گلف به بازار عرضه شده است تولید این اتومبیل جمع و جور و کم مصرف شد بحران نفت در سال ۱۹۷۳ و افزایش بی سابقه قیمت آن بود. این بحران اروپا را تکان داد و صرفه جویی در مصرف انرژی را به ضرورت روز بدل کرد. اتومبیل های پرمصرف فولکس واگن نیز بی خریدار ماندند و این شرکت ضرر و زیانی معادل ۸۰۷ میلیون مارک را متحمل شد. متقاضیان خودرو پس از بحران نفت به دنبال اتومبیل هایی بودند که کاری، جمع و جور و کم مصرف باشند. تولید گلف پاسخ به این نیاز و تقاضا بود. گلف که اینک نسل پنجم آن به بازار آمده، در ۴ قاره تولید می شود و در ۶ قاره به فروش می رسد. در واقع محدودنماندن تولید و توزیع گلف به آلمان و گسترش آن به ۴ گوشه گیتی شاید از بهترین مثال ها برای جهانی شدن اقتصاد و روندهای تولید و توزیع فرآورده های صنعتی و غیرصنعتی باشد.البته گلف در همه کشورها شکل و شمایل مشابه ای ندارد و بسته به نیازها، توقعات، پسند و سطح درآمد اهالی تغییرات در آن داده می شود.جالب این که، شرکت فولکس واگن پس از خریدن کارخانه های اشکودا در جمهوری چک و کارخانه سئات در اسپانیا، گلف را در آنجا نیز تولید می کند، اما شکل و شمایلش کمی متفاوت است و نامش هم چیز دیگری است. در مجموع گلف سومین اتومبیل پرشمار در دنیاست و هم اینک روزانه ۲۰۰۰ دستگاه آن در کارخانه های مختلف فولکس واگن در نقاط مختلف جهان تولید می شود. در ایران نام فولکس واگن بیشتر با «فولکس قورباغه ای»گره خورده است که عمدتاً در سال های قبل از انقلاب در خیابان های ایران دیده می شد. در اروپا، تا سال ۲۰۰۲ فولکس قورباغه ای به رغم آن که از توقف تولیدش چندین سال می گذشت کماکان پرشمارترین اتومبیل به شمار می آمد، از این سال اما گلف به چنین مرتبه ای دست یافت. پس از انقلاب، صنایع اتومبیل سازی ایران بیشتر عرصه جولان شرکت های فرانسوی و کره ای و مالزیایی بوده است و آلمان در این عرصه تقریباً حضوری نداشته است. در سال های اخیر اما اتومبیلی به نام گل در ایران تولید می شود که نمونه برداری از گلف ساخت برزیل است.
منبع : روزنامه ابرار
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس شورای شهر تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سریال حشاشین سینمای ایران سینما فیلم موسیقی قرآن کریم سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
موز خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا آلزایمر