شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
توصیههای برای پزشکان جوان
● اصولاً مطب نخرید!
شاید در نگاه اول، این پیشنهاد چندان منطقی به نظر نرسد، آن هم در شروع مطلبی که قرار است راهنمای شما باشد برای خرید یک مطب. واقعیت این است که اگرچه داشتن مطب شخصی، قسمتی از روند طبیعی زندگی هر پزشک یا دندانپزشک پس از گذراندن یک ماراتون ۷ ساله است، اما شرایط کنونی اقتصادی در جامعه ما به گونهای است که شاید صرف کردن سرمایه برای خرید مطب و تجهیز آن چندان منطقی به نظر نرسد؛ البته اگر بتوانید همین سرمایه را در محل مناسبتری سرمایهگذاری کنید! این داستان مخصوصاً برای دندانپزشکانی که برای راهاندازی مطب به صرف چندین میلیون تومان نیاز دارند، میتواند جدیتر باشد. اگرچه با همکاری نهادهای اقتصادی و تمهیدات وزارت بهداشت و سایر انجمنهای علوم پزشکی، ممکن است امکان اخذ وامهای کمبهره با اقساط درازمدت برای خانواده علوم پزشکی فراهم شود، اما استفاده از این وامها در هر شرایطی چندان منطقی به نظر نمیرسد؛ به ویژه در شرایطی که به دلیل تراکم بالای مراکز خدمات پزشکی و درمانی، بازپرداخت وامها مخصوصاً در ماههای ابتدایی به سادگی امکانپذیر نیست. در هر صورت، پیش از اقدام برای تأسیس مطب، توصیه میشود شرایط اقتصادی خودتان را به طور کامل بسنجید و پس از آن، ادامه این مطلب را بخوانید.
● مطبهای خوشسابقه را انتخاب کنید
سود جستن از سابقه و اعتبار همکاران قدیمیتر میتواند برگ برندهای برای پزشکان جوانتر باشد. خرید یا اجاره یک مطب فعال و باسابقه میتواند مراجعه حجم زیادی از بیماران قدیمی و آشنا به محل مطب را برای شما تضمین کند.
● فاصلهتان با مطبهای دیگر را بسنجید
عاقلانه است که محل مطب را در منطقه یا خیابانی انتخاب کنید که پیش از شما همکار دیگری با خدمات و تخصص مشابه حضور نداشته باشد؛ چرا که مطبهای قدیمیتر، نسبت به مطبهای تازهتأسیس، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. در نظر گرفتن تراکم جمعیت منطقه و رعایت اصل فاصله تا ساختمان پزشکان یا درمانگاههای فعال در منطقه، به عنوان یک رقیب کاری، میتواند عاملی باشد تا بتوانید بیماران خود را سادهتر جذب کنید. از سوی دیگر، با توجه به اینکه قسمتی از درآمد پزشکان مخصوصاً در مناطق محروم و پایین شهر، از طریق ارایه خدمات پرستاری و انجام تزریقات و ... تأمین میشود، برخی پزشکان شاید ترجیح بدهند در عوض مجاورت با یک درمانگاه، واحد تزریقات را در مطب خودشان دایر کنند.
● از تراکم پزشکان دوری کنید
برخی از خیابانها از قدیمالایام به عنوان محل اجتماع مطب پزشکان باسابقه و متخصص، معروف بوده است. خیابانهای پیرامون بیمارستانهای دولتی در شهرستانها و خیابانهایی مانند میرزای شیرازی یا مطهری در تهران، از این جملهاند. این خیابانها معمولاً چنان از پزشکان قدیمی و متخصص اشباع شدهاند که شانس چندانی برای موفقیت مطبهای تازهتأسیس باقی نمیگذارند.
● مناطق پایینشهر و پرجمعیت را ترجیح بدهید
بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان عمومی بر این باورند که محلات پایین شهر و میانه شهر برای آغاز مطبداری، مناسبتر است. تراکم بالای جمعیت، وجود چندین کودک و سالمند در هر خانواده، بهداشت پایین و مشکلات تغذیه، دلیلی برای شیوع بیشتر بیماری در این مناطق است و طبعاً میتواند احتمال موفقیت یک مطب را در زمان کوتاه افزایش دهد. در حالی که طبقات بالاتر جامعه، کمتر به بیماریهای همهگیر مبتلا میشوند و معمولاً حضور در مطب پزشکان متخصص یا پزشک خانوادگی خود را نیز به مراجعه به پزشکان عمومی و مطبهای تازهتأسیس ترجیح میدهند.
● به محل کارتان نزدیک باشید
نزدیکی محل سکونت شما به مطب میتواند از اتلاف وقت شما به خاطر رفت و آمد جلوگیری کند. همچنین در صورتی که در یک مرکز دولتی یا بیمارستان مشغول به خدمت هستید، نزدیکی مطب شخصی شما به محل کارتان میتواند باعث صرفهجویی در وقت و انرژی شما شود. ضمن اینکه آدرس مطب باید تا حد امکان، کوتاه و سرراست باشد تا به سادگی در ذهن بیماران بماند.
● قرارداد چندساله ببندید
اگر به صرافت اجاره مطب افتادهاید، سعی کنید قرارداد اجارهتان چندساله باشد تا فرصت جا افتادن در منطقه و بهرهبرداری از مطب را داشته باشید و بابت تمدید سالانه قرارداد و مبلغ اجارهتان دچار مشکل نشوید.
● فضای فیزیکی مناسبی در نظر بگیرید
مطب پزشکان عمومی در ساعات پیش از ظهر و عصر از حداکثر مراجعه برخوردار است. از آنجا که معمولاً بسیاری از مراجعهکنندگان به این مطبها مبتلا به بیماریهای واگیردار و عفونی هستند و این بیماریها غالباً از طریق ذرات معلق در هوا انتقال مییابد، لازم است فضای فیزیکی مناسبی در مطب موجود باشد. توصیه میشود هر مطب به نسبت تعداد مراجعان، دارای یک سالن انتظار نسبتاً وسیع و سیستم تهویه گرمایی - سرمایی مناسب باشد. امکانات دیگری مانند سرویس بهداشتی خوب، تعداد صندلی یا نیمکت کافی و دکوراسیون یا آرایش مناسب نیز از دیگر ملزومات یک مطب خوب است که میتواند باعث شود بیمارانتان مراجعه به شما را به آشنایانشان توصیه کنند.
● دیده شوید
مراجعهکنندگان به مطب پزشکان عمومی از تنوع زیادی برخوردارند و طیف آنها ممکن است از یک نوزاد ۱ ماهه تا یک بیمار کهنسال، متغیر باشد. این بیماران گاهی بدون معرفی یا ارجاع، پا به مطب یک پزشک میگذارند و هیچ انگیزه خاصی برای انتخاب یک مطب ندارند. به همین دلیل، هر مطبی که بیشتر در معرض دید و در دسترس آنها باشد، از اقبال و احتمال بیشتری برای جذب بیماران برخوردار است. طبقات همکف و بدون پله، مخصوصاً در مجاورت معابر، برای مطب پزشکان عمومی مناسبتر است؛ چرا که نسبت بالایی از مراجعهکنندگان به آنها را زنان باردار یا بچهدار و افراد سالخوردهای تشکیل میدهند که امکان پیمودن راه زیاد و بالا آمدن از پله را ندارند. این نکته شامل حال متخصصان قلب و ارتوپدی هم میشود.
اما برخلاف اصل فوق، طبقات فوقانی ساختمان به دلیل آرامش بیشترشان برای متخصصان روانپزشکی و متخصصان پوست و مو مناسبتر است. علاوه بر این، در شهرهای بزرگی مثل تهران، امکان تردد و پارک ماشین و واقع نشدن در محدوده طرح ترافیک نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
منبع : مجله نظام پزشکی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت سیستان و بلوچستان انتخابات دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی عراق چین دولت سیزدهم مجلس روز معلم رهبر انقلاب معلمان
سیل ایران هواشناسی آتش سوزی سازمان هواشناسی باران هلال احمر یسنا اصفهان شهرداری تهران معلم پلیس
ترکیه قیمت خودرو خودرو تورم قیمت طلا سهام عدالت قیمت دلار بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو مسکن
مهران غفوریان ساواک تلویزیون سریال صداوسیما موسیقی مسعود اسکویی سینمای ایران رضا عطاران
موبایل
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه استقلال علی خطیر باشگاه پرسپولیس بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون خودروهای وارداتی ناسا گوگل تلفن همراه مدیران خودرو صاعقه
کبد چرب دیابت فشار خون طول عمر