سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
قرآن از نگاه امام علی(ع)
قرآن، جامعی است کامل، جاودانهای فراگیر، بزرگی است کریم و مجیدی است هادی، نوری است درخشنده و خیرهکننده.
اولین خاستگاه الگوی رفتاری و معتبرترین اعتقادنامه مسلمانان: «در قرآن است خبر آنچه پیش از شما بود و خبر پس از شما و حکم آنکه چگونه باید زندگی نمود.» (حکمت/۳۱۳)، «پندگویی است که فریب ندهد، راهنمایی که گمراه نکند، حدیثخوانی که دروغ نگوید و کسی با قرآن ننشست جز که چون برخاست بر وی فزون شد یا از وی کاست: فزونی در رستگاری و کاهش از دل بیماری. بدانید کسی را که با قرآن است نیازی دیگر نباشد و بی قرآن، بینیاز نباشد.» (حکمت/۱۷۶).
قرآن، خود بزرگترین کتاب است، اما پس از خود، قرآنشناختی بزرگتر از نهجالبلاغه نمییابد. پس «قرآن فرماندهندهای است بازدارنده، خاموش و گوینده، حجت خداست بر آفریدگانش که بدان پیمان گرفته است از ایشان، همگان را نهاده است در گرو آن. نور خدا را با قرآن تمام گردانید ودین خود را بدان، به کمال رسانید.» (خ/۱۸۳)
قرآن، اما خود صامت است و خاموش، کسی باید، که آنرا به سخن آورد. اما نه هر کسی، نه به هر شیوهای چراکه به قول امام، قرآن کتابی است «حمال ذو وجوه» دربردارنده و برتابنده معانی گوناگون.
امام در نامهای که به ابن عباس نگاشته، هنگامیکه او را به احتجاج نزد خوارج میفرستد از تأویلپذیری قرآن سخن به میان میآورد و به او توصیه میکند که با قرآن به مخاصمه آنان نرود چراکه تاب معانی گوناگون دارد. تو چیزی از آیهای میگویی و خصم تو چیزی – از آیه دیگر – لیکن به سنت با آنان گفتوگو کن که آنان را راهی نیست جز پذیرش آن.»، (نامه/۷۷)
امام از سوی دیگر بر ضرورت تفسیر و به بیان شیوه صحیح تفسیر آن میپردازد. «خدای سبحان گوید: فرونگذاشتیم در کتاب چیزی وگوید در آن بیان هر چیزی هست و یادآور شده است که بعض قرآن گواه بعض دیگر است.»(خطبه/۱۹)
در این فراز بهظاهر از شیوه تفسیری قرآن به قرآن سخن میرود، در فرازهای دیگر، اما، امام از اهمیت نقش اهل بیت(ع) و اولویت آنان در تفسیر سخن به میان میآورد. بنابراین باید شیوه تفسیری ایشان را خصوصا با توصیهای که به ابنعباس میکند، روشی میانه تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر روایی که طبعا شامل مجموعهای از احادیث اهل بیت(ع) است، دانست
در هر صورت از دیدگاه امام، رهآورد پیروی از قرآن چیزی جز نیکبختی که آرزوی ابناء بشر است، نیست. در نگاه نهجالبلاغه، اما گویی قرآن جایگاهی فراتر از آنچه گفته شد دارد چراکه «نوری است که چراغهای آن فرو نمیرد، چراغی که افروختگیاش کاهش نپذیرد، دریایی که ژرفای آن کس نداند، راهی که پیمودهاش را به گمراهی نکشاند، پرتویی که فروغ آن تیرگی نگیرد، فرقانی که نور برهانش خاموش نگردد، تبیانی که ارکانش ویرانی نپذیرد... پس در یک کلام قرآن معدن ایمان و اصل آن است، نهر جاری عدل و نهرهای جاری حقیقت و سرزمینهای آن است.»،(خ/۱۹۸)
این سخن امام می رساند که او چه اندازه بر بنیاد قرآنی معارف تأکید دارد. در واقع همین کلام است که عالمان و مفسران مسلمان را در طول تاریخ به استخراج مفاهیم اصلی اسلام از قرآن به تکاپو وا داشته است.
سهند صادقیبهمنی
منبع : روزنامه همشهری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران پلیس قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم رسانه ملی بازیگر کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام فناوری همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری