سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
فازسنجها Phasemeters
در دورههای مقدماتی مدارهای جریان متناوب، مبحث اختلاف فاز بین ولتاژ دو سر یک عنصر مدار فعال و جریان گذرنده از آن یا بین ولتاژهای دو سر دو عنصر مداری از اهمیت ویژهای برخوردار است. برای اندازهگیری آزمایشی زاویه فاز، اسیلوسکوپ دو کاناله بهطور مؤثری به کار گرفته میشود. اما معمولاً این وسیله در آزمایشگاههای دبیرستانها (و حتی برخی از هنرستانها) وجود ندارد. بحثی که در اینجا ارائه میشود عبارتست از مدارهای سادهای که اختلاف فازیرا ایجاد میکنند و این اختلاف فاز میتواند بهوسیله ولتسنجها و یا میکروآمپرسنجهای دیجیتالی (عددی) و یا دستگاههای مشابه آنها و بدون استفاده از اسیلوسکوپ اندازهگیری شود. در ضمن این مدارها با هزینه ناچیزی قابل ساخت و مونتاژ هستند.
پارهای ابهامات در سطح عمومی در بررسی مدارهای الکتریکی به چشم میخورند که تصادفاً دارای ماهیت سادهای بوده و برای اینکه این مفاهیم توسط دانشآموزان متوسط (از لحاظ فکری) نیز بهراحتی درک شوند نیاز به هیچگونه تأکید خاصی بر روی آنها در کارهای عملی نیست. رابطه جریان و ولتاژ از ایندسته مفاهیم است. از طرف دیگر تجسم عینی رابطهٔ فوق برای یک عنصر مدار فعال بهطور کلی دشوار است.
معمولاً وجود اختلاف فاز در تئوری بهوسیله محاسبات ریاضی پیشبینی میشود. این روش (استفاده از محاسبات ریاضی) میتواند بهعنوان ابزاری کاملاً جدید برای دانشاموزان دورههای آموزشی پیش از دانشگاه بهشمار آید. مربی مربوطه با استفاده از یک اسیلوسکوپ دو کاناله میتواند نمایشی واقعی در کلاس به راه اندازد و علائمی را که روی صفحه اسیلوسکوپ به واسطه ولتاژ دو سر عنصر فعال و جریان گذرنده از آن ایجاد شدهاند، برای دانشآموزان حاضر شرح دهد.
معهذا اینکه یک دانشآموز در این مرحله تا چه اندازه بتواند اطلاعات روی صفحه اسیلوسکوپ را تفسیر کند، بیش از هر چیز بستگی به ایندارد که او شخصاً چقدر با این دستگاه کار کرده باشد. در نتیجه مسئله (اختلاف فاز) ممکن است برای همیشه بهعنوان یک پدیده دست نیافتنی و غیر قابل فهم باقی بماند.
پارهای ابهامات در سطح عمومی در بررسی مدارهای الکتریکی به چشم میخورند که تصادفاً دارای ماهیت سادهای بوده و برای اینکه این مفاهیم توسط دانشآموزان متوسط (از لحاظ فکری) نیز بهراحتی درک شوند نیاز به هیچگونه تأکید خاصی بر روی آنها در کارهای عملی نیست. رابطه جریان و ولتاژ از ایندسته مفاهیم است. از طرف دیگر تجسم عینی رابطهٔ فوق برای یک عنصر مدار فعال بهطور کلی دشوار است.
معمولاً وجود اختلاف فاز در تئوری بهوسیله محاسبات ریاضی پیشبینی میشود. این روش (استفاده از محاسبات ریاضی) میتواند بهعنوان ابزاری کاملاً جدید برای دانشاموزان دورههای آموزشی پیش از دانشگاه بهشمار آید. مربی مربوطه با استفاده از یک اسیلوسکوپ دو کاناله میتواند نمایشی واقعی در کلاس به راه اندازد و علائمی را که روی صفحه اسیلوسکوپ به واسطه ولتاژ دو سر عنصر فعال و جریان گذرنده از آن ایجاد شدهاند، برای دانشآموزان حاضر شرح دهد.
معهذا اینکه یک دانشآموز در این مرحله تا چه اندازه بتواند اطلاعات روی صفحه اسیلوسکوپ را تفسیر کند، بیش از هر چیز بستگی به ایندارد که او شخصاً چقدر با این دستگاه کار کرده باشد. در نتیجه مسئله (اختلاف فاز) ممکن است برای همیشه بهعنوان یک پدیده دست نیافتنی و غیر قابل فهم باقی بماند.
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رافائل گروسی اسماعیل هنیه عراق رهبر انقلاب حج نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
حجاب قتل تهران شهرداری تهران قوه قضاییه وزارت بهداشت فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سیلاب سازمان هواشناسی شهرداری
مسکن قیمت خودرو مالیات ایران خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
تئاتر دفاع مقدس محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران مسعود اسکویی صدا و سیما سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
حماس اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت ناسا تلفن همراه ماهواره
آب معدنی آب بیماران خاص کاهش وزن زیبایی چای بیمه دندانپزشکی فشار خون سبزیجات