جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
آویختن نقاشی به دیوار هم حاصل سفرهای فرنگی ناصرالدین شاه است
نقاشان و نگارگران ایرانی وقتی به دستور پادشاهان مامور خلق آثار هنری می شدند، هنر خود را بر صفحات كاغذ در كتابچه ها یا مرقع ها پیاده می كردند تا وقتی پادشاه یا دیگر اشراف از روزمرگی ها آزرده شدند به تورق و تماشای آن نشینند. به این ترتیب در گذشته های نه چندان دور نصب تابلو به دیوار سرسرها و اتاق ها رایج نبود.
آیدین آغداشلو، پژوهشگر هنر، عمر سنت آویزان كردن نقاشی به دیوار را حدود 150 سال می داند. او در این باره می گوید:« اولین بار ناصرالدین شاه بود كه نصب نقاشی به دیوار ها باب شد. هرچند پیش از این نیز بسیاری از نقاشان ایرانی به تقلید از غرب تابلوهایی از پادشاهان و رجال كشوری و لشگری می كشیدند، اما باب شدن این قضیه و رواج یافتن آن در جامعه به دوران سلطنت ناصرالدین شاه برمی گردد. در این دوره كمال الملك با موافقت پادشاه به اروپا رفت و با مطالعه و بررسی آثار هنرمندان بزرگ دنیا، دست به خلق تابلوهایی زد كه بسیاری از گالری داران و هنر دوستان خارجی طالب خرید آنها بودند. » آغداشلو درباره نقاشی دوره كمال الملك می گوید: « در این دوره كمال الملك به راستی مهم ترین نقاش مملكت بود. مكتب خاصی ویژه خود پیدا كرده بود، شاگرد و مقلد داشت و اگر انصاف بورزیم نقاش قابلی هم بود. اما این حالت غلبه برانگیز و یكه تازی در نقاشی ایرانی پس از مرگ كمال الملك و آغاز دوره جدیدی در دوره هنر ایران به هم خورد و آن زمانی بود كه اولین گروه نقاشان ایرانی كه در اروپا تحصیل كرده بودند، به ایران بازگشتند. اینان نقاشی را به معنای دقیق كلمه لمس و با آن زندگی می كردند. به این ترتیب بود كه نقاشی ایرانی از حالت قبلی و سنتی خود خارج شد و به مرحله ای گام نهاد كه نتایج آن در دهه 40 تبلور یافت.»
آیدین آغداشلو، پژوهشگر هنر، عمر سنت آویزان كردن نقاشی به دیوار را حدود 150 سال می داند. او در این باره می گوید:« اولین بار ناصرالدین شاه بود كه نصب نقاشی به دیوار ها باب شد. هرچند پیش از این نیز بسیاری از نقاشان ایرانی به تقلید از غرب تابلوهایی از پادشاهان و رجال كشوری و لشگری می كشیدند، اما باب شدن این قضیه و رواج یافتن آن در جامعه به دوران سلطنت ناصرالدین شاه برمی گردد. در این دوره كمال الملك با موافقت پادشاه به اروپا رفت و با مطالعه و بررسی آثار هنرمندان بزرگ دنیا، دست به خلق تابلوهایی زد كه بسیاری از گالری داران و هنر دوستان خارجی طالب خرید آنها بودند. » آغداشلو درباره نقاشی دوره كمال الملك می گوید: « در این دوره كمال الملك به راستی مهم ترین نقاش مملكت بود. مكتب خاصی ویژه خود پیدا كرده بود، شاگرد و مقلد داشت و اگر انصاف بورزیم نقاش قابلی هم بود. اما این حالت غلبه برانگیز و یكه تازی در نقاشی ایرانی پس از مرگ كمال الملك و آغاز دوره جدیدی در دوره هنر ایران به هم خورد و آن زمانی بود كه اولین گروه نقاشان ایرانی كه در اروپا تحصیل كرده بودند، به ایران بازگشتند. اینان نقاشی را به معنای دقیق كلمه لمس و با آن زندگی می كردند. به این ترتیب بود كه نقاشی ایرانی از حالت قبلی و سنتی خود خارج شد و به مرحله ای گام نهاد كه نتایج آن در دهه 40 تبلور یافت.»
منبع : خبرگزاری ایلنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا سیل آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی دولت سیزدهم حراج سکه قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون خواب کبد چرب بیمه کاهش وزن دیابت داروخانه