سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

شرکت IBM


شرکت IBM
شركت بین المللی ماشینهای تجاری (INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES=IBM) گرچه به عنوان یك شركت در میان صدها شركت كسب و كار دیگر درجهان وجود دارد اما تاریخچه یك قرن حضور در مراحل مختلف تكامل اندیشه و عمل بشری از IBM شركتی پدید آورده است كه همواره جایگاه ویژه جهانی خود را در عرصه كسب وكار حفظ كرده است. یك خانواده خلاق و خستگی ناپذیر (توماس واتسون پدر و پسر) در خلق این سازمان و رشد و پویایی آن طی دهها سال نقش خاص داشته اند و توانسته اند شركت را از حوزه تولید ماشین تحریر و ماشین حساب در دهها سال پیش، آرام آرام به عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد كنند و آن را به بزرگترین شركت تولید كننده رایانه درجهان با ویژگیهای منحصر به فرد تبدیل سازند. شركتی كه رهبری به‌كارگیری رایانه های شخصی و تجاری را در سازمانهای آموزشی، علمی، صنعتی و خدماتی برای كمك به حل مهمترین مشكلات صنعتی، اجتماعی و بهداشتی برعهده گرفته است. این تجربه موفق یك سده تلاش ساماندهی شده است كه در دنیای پررقابت كنونی و درمیان رقیبان جدی باسابقه و مدعیان جوان باانگیزه، شركت را درصدر آورده و از «HP»، «مایكروسافت» و «دل» فراتر نشانده است.
● تاریخچه
گرچه آنچه امروزه به نام IBM شناخته می شود شركتی است كه رسما در ۱۵ ژوئن ۱۹۱۱ در نیویورك به عنوان (COMPUTING – TABULATING- RECORDING)C.T.R شكل گرفت، ریشه آن اما به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد. در سال ۱۸۸۰ اولین ثبات دیجیتال توسط الكساندر دی (A.DEY) ابداع شد. مهاجرت فراوان به آمریكا در دهه ۱۸۹۰ مسئولین را واداشت برای انجام محاسبات جمعیتی به دنبال یك ابزار محاسباتی موثر باشند. برنده این مناقصه هرمان هولریت (H. HOLLERITH) بود كه در سال ۱۸۹۶ شركت ماشینهای محاسبه را تاسیس كرد. در سال ۱۹۱۱ چارلز فلینت (C.FLINT) یك سازماندهنده برجسته، ادغام شركت هولریت را با دو شركت ITR و ESCO را مهندسی كرد و شركتی به نام C.T.R پدید آمد كه در حوزه ساخت و فروش ماشینها در محدوده مقیاس تجاری و ثبات های صنعتی زمان و تولید ماشین تحریر و كارتهای پانچ فعالیت می كرد. پس از تشكیل شركت جدید، جورج فیرچایلد (G.FAIRCHILD) رئیس شركت جدید شد اما رشد سریع و تنوع محصولات شركت، مدیریت را دشوار كرده بود و فلینت را واداشت تــــــــا سه سال بعد، یعنی ۱۹۱۴، از تـــــــوماس واتسون (T.WATSON ۴۰ ) ساله دعوت به عمل آورد تا به شركت بپیوندد و رهبری آن را برعهده گیرد. در سالهای پس از جنگ جهانی اول، مهندسان شركت مكانیسم های جدیدی را برای رفع نیاز مشتریان توسعه دادند. رشد فزاینده فعالیتهای C.T.R، نام شركت را در قیاس با فعالیتهایش محدود می كرد، به همین جهت در سال ۱۹۲۴ نام شركت رسما از C.T.R به IBM تغییر یافت. از آن پس كسب و كار شركت هم در بعد جغرافیایی و هم وظیفه ای گسترش یافت.
● نقش واتسون ها
پیوستن توماس واتسون SR. به شركت، نقطه عطف در تاریخ IBM محسوب می شود. واتسون دستیار الكساندر گراهام بل بود و با استفاده از تجارب خود در شركت قبلی (NCR) یك سری تاكتیك های موثر در كسب و كار به كار برد. او به خدمات مشتریان تمركز و به انگیزه های فروش و توجه به كاركنان تاكید كرد. واتسون با برنامه هایی مانند تشكیل تیم های ورزشی كاركنان و سفرهای تفریحی خانوادگی، روحیه جدید در شركت دمید. شعار موردعلاقه او یعنی «تفكر» (THINK) نقل زبان كاركنان شد. واتسون خود در این باره می گوید: «ما باید ازطریق گوش دادن، بحث كردن، مشاهده كردن و فكر كردن یاد بگیریم. نباید هیچ یك از این راههای یادگیری را كنار گذاشت. مشكل بیشتر ما این است كه در فكر كردن درنگ نمی كنیم چون كار سختی است. تمام مسائل دنیا را به آسانی می توان حل كرد اگر انسانها بخواهند كه فكر كنند».
بعداز پیوستن واتسون، شركت بر تولید ماشین های محاسبه در مقیاس بزرگ تجاری برای شركتها تمركز و بازار محصولات اداری كوچك را رها كرد. در چهار سال اول مدیریت او، درآمد بیش از دو برابر شد و به ۹ میلیون دلار رسید. او همچنین حوزه فعالیتهای شركت را به اروپا، آمریكای جنوبی، آسیا و استرالیا گسترش داد. ۲۳ سال بعد واتسون می گفت: «وقتی من به شركت آمدم تعداد كاركنان ۲۳۵ نفر بود و امروز بیش از ۱۰ هزار نفر هستیم. در این مدت من در تك تك كاركنان شركت استعداد رشد فراوانی برای آینده می دیدم زیرا در آن زمان تنها پنج درصد كار محاسبه و ثبت در دنیا به وسیله ماشین انجام می شد. واتسون همواره به تعهد انجام خدمت به مشتری تاكید داشت و می گفت: «دیگران هم می توانند سخت افزار بسازند اما وجود ریشه ایده ارائه خدمت در نهاد ما مهم است. هیچ یك از ما نیست كه برای كمك به مشتری و رفع مشكل یك دستگاه پول پرداز یا چیز دیگری از جا برنخیزد. ارائه خدمت مقوله ای است كه بسیاری از شركتها آن را فراموش كرده اند. IBM یعنی ارائه خدمت». تلاش و حركت در ذهن او چنین معنا می یافت: «اگر می خواهید سریعتر موفق شوید باید میزان شركتهایتان را دو برابر كنید. موفقیت در آن سوی شركت قرار دارد. هر زمان در موقعیتی قرار می گیرید كه خطر شكست در آن زیاد است از خود بپرسید كه اگر این كار را انجام بدهم بدترین چیزی كه ممكن است برایم اتفاق بیفتد چیست؟ و آن وقت تمام تلاشتان را صرف كنید تا آن بدترین اتفاق نیفتد».
در دهه ۱۹۳۰ با وجود انقباض بزرگ، واتسون مراقب كاركنانش بود. درحالی كه بسیاری از شركتها بسته می شوند او كاركنانش را مشغول تولید ماشین های جدید نگاه می داشت. او در سال ۱۹۳۲ یك واحد مهندسی و تحقیق و توسعه برای پشتیبانی خط تولید دایر كرد. سال بعد یكی از بهترین آزمایشگاههای R&D را افتتاح كرد. IBM جزو اولین شركتهایی بود كه در سال ۱۹۳۴ بیمه عمر را برای كاركنان خود فراهم ساخت. دریافتی از سود فروش و پرداخت دستمزد در تعطیلات و توجه به آموزش كاركنان از دستاوردهای مدیریت واتسون بود. شعار او برای IBM، صلح جهانی ازطریق تجارت جهانی بود و سمبل او تفكر و میراث او ارائه خدمت. او به هنگام مرگ در سال ۱۹۵۶، تعداد كاركنان را به ۷۲ هزار و ۵۰۰ نفر و درآمد را به ۸۹۲ میلیون دلار رسانده بود.
بلافاصله پس از مرگ او، پرش توماس واتسون JR رهبری شركت را برعهده گرفت. این در زمانی بود كه شركت رشد انفجارگونه داشت و واتسون پسر به خوبی شركت را در كوران گذار از عصر ماشین تحریرهای مكانیكی به عصر رایانه هدایت و رهبری كرد. تحت هدایت واتسون، نوآوریهایی در بازاریابی رخ داد. او اجزایی مانند سخت‌افزار، نرم افزار و خدمات را به صورت مجزا نیز عرضه كرد و این باعث تولد یك صنعت چند میلیارد دلاری نرم افزار و خدمات رایانه شد كه IBM امروزه رهبری آن را برعهده دارد. در دوران رهبری واتسون، IBM از یك كسب و كار متوسط به یكی از بزرگترین شركتهای صنعتی جهان تبدیل شد. در سال ۱۹۷۱ كه او به دلیل عارضه سكته قلبی سمت خود را رها كرد و تعداد كاركنان، ۲۷۰ هزار نفر و درآمد به ۳/۸ میلیارد دلار رسیده بود. او تا سال ۱۹۸۴ به عنوان عضو هیئت مدیره در ارتباط با شركت بود و در ۷۹ سالگی در سال ۱۹۹۳ وفات یافت.
● ورود به عصر فناوری اطلاعات
دهه ۱۹۷۰ پایان بیش از نیم قرن رهبری خانواده واتسون بر IBM بود. از ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ كه گرستنر (L.GERSTNER) رهبری شركت را به دوش گرفت، لارسن، كری، اپل و اكرز به عنوان مدیرعامل، شركت را هدایت می كردند. گرستنر در دهه ۹۰ شركت را به سمت یك شركت جهانی مشتری مدار درزمینه خدمات و فناوری سوق داد. این اولین بار بود كه IBM تجربه داشتن مدیرعاملی بیرون از مجموعه خود را تجربه می كرد. گرستنر ۱۱ سال مدیر ارشد شركت امریكن اكسپرس بود. او حمایت مشتری مداری و تفكر راهبردی را با خود به IBM آورد. او عملا سیاست كاهش هزینه ها را پیشه كرد. گرستنر معتقد به یكپارچگی شركت بود و تقسیم آن را منهدم كننده فواید یك IBM یكپارچه می دانست. او در سال ۱۹۹۵ چشم انداز جدید شركت را ارائه داد: شبكه رایانه ای عامل محرك فاز بعدی رشد صنعت است. رهبری شركت از سال ۲۰۰۲ دراختیار ساموئل پالمیسانو است.
● مأموریت
توماس واتسون پسر در سال ۱۹۵۳ بیانیه خط مشی IBM را منتشر كرد. امروزه بیانیه مأموریت شركت چنین نوشته شده است: تلاش ما در IBM خلق، توسعه و ساخت پیشرفته ترین فناوریهای اطلاعاتی صنعتی شامل سیستم های رایانه، سیستم های شبكه، حافظه ها و ریزالكترونیك است. ما این فناوریهای پیشرفته را ازطریق راه حلهای حرفه‌ای و ارائه خدمات در سراسر دنیا به ارزش برای مشتریانمان ترجمه و تبدیل می كنیم.
● حوزه فعالیت
شركت IBM امروزه در شش حوزه فعال است: سخت افزار شامل سرورها، حافظه ها، رایانه و چاپگر. نرم افزار شامل سیستم های عامل و فرایندهای كسب و كار. خدمات درجهت كاهش هزینه و بهبود بهره وری كسب و كارها. مالی در جهت ارائه خدمات به مدیریت مالی شركتها، تحقیقات در زمینه فناوریهای نوین و بالاخره فناوری در زمینه توسعه، بازاریابی و فناوری تراشه. نیمی از درآمد مالی شركت از حوزه خدمات رسانی حاصل می شود.
هم اینك IBM در بیش از ۱۰۰ كشور جهان به فعالیت مشغول است و در زمینه تجهیزات و دستگاهها، برنامه ها، نرم افزار و خدمات در فعالیتهای تجاری، صنعتی، دولتی و آموزشی پیشتاز است.
● ارزشهای سازمانی
شركت در سال ۲۰۰۳ در یك فراخوان عمومی ازطریق اینترانت داخلی، نظرات كلیه كاركنان را در زمینه ارزشها برای سالهای پیش رو اخذ كرد و درنهایت بیانیه ارزشها را با سه ارزش زیر منتشر ساخت:
۱ – از خودگذشتگی برای جلب رضایت مشتری؛
۲ – نوآوریهای مهم برای شركت و جهان؛
۳ – اعتماد و مسئولیت پذیری در همه ارتباطات.● منابع انسانی
توجه به منابع انسانی به عنوان ركن اصلی سازمان از بدو تأسیس شركت در اندیشه های توماس واتسون وجود داشت و تا امروز همین خط مشی دنبال شده است. IBM پدید آمد، پایدار ماند و گسترش یافت و توسط جمع انسانهای مستعد، توانا و دلسوزی كه در چند دهه یكی از تحسین برانگیزترین سازمانهای جهانی را بنیان گذاشتند. بی جهت نبود كه واتسون در سال ۱۹۵۷ گفت: « IBM شركتی است متشكل از انسانها نه ماشین ها، شخصیت ها نه محصولات، افراد انسانی نه ابزار مادی». هم اكنون تعداد كاركنان شركت به ۳۲۹ هزار نفر رسیده است. IBM با ارائه برنامه «اجتماع در وقت نیاز» (ON DEMAND COMMUNITY) برای ۱۶۰ هزار بازنشسته شركت درجهت استفاده از آنها برای گسترش نفوذ فناوریهای جدید به صورت تلاشهای داوطلبانه در مدارس و موسسات محلی در سراسر دنیا قدم برداشته است. با این روش مبتكرانه، شركت به كاركنان كمك می كند تا ارتباطات خود را در هر جا كه زندگی و كار می كنند بهبود بخشند. در زمینه آموزش نیز شركت در سال ۱۹۹۳ با ایجاد «مدرسه خانه» (SCHOOL HOUSE) زمینه آموزش گسترده كاركنان را فراهم ساخت و به همه واحدهای خود نوشت: از این پس شركت IBM را باید یك نظام درحال یادگیری مستمر به شمار آورد.
● فناوری و R&D
گرچه بنیانگذار IBM وجهه اصلی شركت را تفكر و ارائه خدمت عنوان كرده است اما پالمیسانو مدیرعامل فعلی، نوآوری را در عصر حاضر نماد شركت می كند. ثبت بیش از ۳۰ هزار پتنت از سوی شركت دلیلی بر صحت گفته مدیرعامل است. در سال ۲۰۰۴، IBM با ۳۲۸۴ پتنت برای دوازدهمین سال پیاپی ركورد بیشترین ثبت پتنت شركتها را در آمریكا به دست آورد. در چهار سال اخیر همواره بیش از ۳۰۰۰ پتنت در سال ثبت كرده و تنها شركتی است كه به ركورد بیش از ۲۰۰۰ پتنت در سال دسته یافته است. این حجم پتنت حدود سه برابر مجموع پتنت همه رقبای IBM در حوزه فناوری اطلاعات در دوره ۱۲ساله است. IBM مدال ملی فناوری سال ۲۰۰۰ آمریكا را به دلیل ركورد نوآوری در فناوری حافظه ها كسب كرد. این هفتمین بار بود كه IBM بزرگترین مدال ملی را كسب می كرد.
IBM امروزه هشت آزمایشگاه مجهز در كشورهای مختلف با ۳۰۰۰ محقق و نیروی علمی دارد. سالهای جنگ جهانی دوم باعث شد اولین گامها ازسوی شركت به سمت دنیای رایانه برداشته شود. در سال ۱۹۴۴ اولین رایانه محاسبه گر در مقیاس بزرگ (MARK I) ازسوی شركت عرضه شد. این كار با همكاری شش ساله دانشگاه هاروارد صورت گرفته بود.
گرچه وزن این ماشین حدود پنج تن بود و عملیات جمع را در كمتر از یك ثانیه، ضرب را در سه ثانیه و تقسیم را در شش ثانیه انجام می داد اما اولین ماشین محسوب می‌شد كه توانست به صورت اتوماتیك محاسبه های طولانی و بزرگ را اجرا كند. چهار سال بعد، اولین ماشین محاسبه گر دیجیتالی در مقیاس بزرگ (ASCC) عرضه گردید. كارت پانچ های محاسبه و محاسبه گر الكترونیكی كارتهای برنامه خور سال بعد به بازار آمد.
IBM اولین دیسك سخت مغناطیسی (RAMAC) را در سال ۱۹۵۶ عرضه كرد. در آن زمان هزینه ذخیره هر مگابایت اطلاعات ۱۰ هزار دلار بود. دو دهه بعد این هزینه به ۱۰ سنت رسید. یك سال بعد زبان فورترن (FORTRAN) به عنوان یك زبان رایانه ای ازسوی شركت ارائه گردید كه به سرعت به یك زبان رایج رایانه ای برای كارهای فنی تبدیل گشت. در سال ۱۹۵۲ اولین رایانه بزرگ تمام ترانزیستوری براساس لامپ خلاء عرضه شد. لامپ هایی كه سریعتر و كوچكتر از سویچ های الكترومكانیكی به كار رفته در MARKI عمل می كردند. هفت سال بعد ترانزیستور جایگزین لامپ های خلاء شد. در سال ۱۹۶۸، RAM دینامیكی ترانزیستوری ابداع و عرضه گشت (DRAM) كه در آن هر بیت اطلاعات در یك سلول حافظه محتوی یك ترانزیستور و یك خازن نازك ذخیره می شود. امروزه تراشه‌های DRAM عموما ۶۴ میلیون بیت اطلاعات ذخیره می كنند و جزو اصلی و كلیدی رایانه های بزرگ، شخصی و سایر محصولات الكترونیكی محسوب می شوند. در سال ۱۹۸۶ محققان IBM جایزه نوبل فیزیك را به دلیل اختراعشان در زمینه ابررسانه‌های حرارتی در مواد نیمه هادی اخذ كردند. قبل از آن اختراع میكروسكوپ تونلی روبشی (STM) نیز كه انسان را قادر می ساخت برای اولین بار جهان را از منظر اتمی ببیند، نوبل را نصیب محققان شركت كرده بود. تاكنون پنج نفر از كاركنان R&D شركت موفق به اخذ جایزه نوبل شده اند.
IBM در زمینه تحقیقات راجع به نیمه هادیها یك شركت راهبر و پیشرو است. در زمینه نانو فناوری نیز متخصصان این محرك كوچكترین نشردهنده نور در حالت جامد و نیز نانولوله های نیمه هادی را ساخته اند. در دهه ۱۹۸۰ معماری RISC كه اساس اغلب ایستگاههای كاری و سرورهای مبتنی بر UNIX است توسط شركت ارائه گردید. به نظر می رسد این ابداع، مبنای معماری محاسبه گری در رایانه در آینده باشد. مفهوم RISC ساده سازی دستوراتی است كه برای اجرا به رایانه داده می شوند و بنابراین رایانه سریعتر و قدرتمندتر می شود.
در سال ۱۹۹۷ ابررایانه DEEP BLUE ازسوی شركت برای بازی شطرنج با گاسپاروف قهرمان جهان عرضه شد. این اولین بار بود كه یك رایانه، یك شطرنج باز تراز اول را شكست می داد. از همان زمان این بحث عمومی مطرح گردید كه چگونه رایانه ها می توانند به هوش انسانی نزدیك شوند. این رایانه می توانست ۲۰۰ میلیون حركت متحمل شطرنج را در یك ثانیه تحلیل كند. تكمیل فناوری DEEP BLUE برای حل چالشهای فناوری در كسب و كار و صنایعی نظیر پیش بینی وضع آب و هوا، مدلسازی بازار مالی، طراحی خودرو، توسعه درمانی داروهای جدید، اكتشافات كیهانی و كشف اسرار منشا جهان به كار گرفته شد.
در آغاز قرن جدید، محرك قدرتمندترین ابررایانه زمانه را (ASCI) عرضه كرد. درهمین سال E SERVER عرضه شد كه نسل جدیدی از سرورها با قابلیتهای جدید برای پشتیبانی كسب و كار الكترونیكی (EBUSINESS) بود: سری X,P,E,I,Z. سیستم های ذخیره اطلاعاتی سری DS نیز با ظرفیتهای از ۵۸۰ گیگابایت تا ۶۷ ترابایت (۶۷۰ هزار گیگابایت) در جعبه ای كوچكتر از اندازه یك ویدئو ارائه شد. سری DS ۸۰۰۰ قادر به پردازش ۹۶ پرابایت (۹۶ میلیون گیگابایت) اطلاعات است یعنی ۴۵۰۰ برابر حجم اطلاعات موجود در كتابخانه كنگره آمریكا.
● فروش
تلاش توماس واتسون بنیانگذار شركت باعث گردید كه پس از ۴۵ سال كوشش مستمر از ۱۹۱۱، درآمد شركت در سال ۱۹۵۶ به ۸۹۲ میلیون دلار برسد. واتسون پسر بعداز ۱۵ سال رهبری، فروش شركت را به ۳/۸ میلیارد دلار رساند. در انتهای سال ۲۰۰۵ و در زمانه رهبری پالمیسانو، این درآمد به ۲۹/۹۶ میلیارد دلار با سود خالص ۴/۸ میلیارد دلار بالغ گشته است و بدین ترتیب شركت با دارایی ۱۰۹ میلیارد دلاری در مقام بیستم جایگاه ۵۰۰ شركت برتر جهان (FORTUN ۵۰۰) برتر از همه شركتهای رایانه ای قرار گرفته است.
● مدیرعامل
مدیرعامل فعلی شركت IBM ، ساموئل پالمیسانو (S.PALMISANO) است. او از سال ۱۹۷۳ به شركت پیوسته است و ضمن طی مدارج كاری و مدیریتی فراوان، در سال ۲۰۰۰ به عنوان مدیر اجرایی و از سال ۲۰۰۲ به عنوان مدیرعاملی رسیده است. او فارغ التحصیل دانشگاه جان هاپكینز است. پالمیسانو هشتمین مدیرعامل شركت از زمان تشكیل اولیه C.T.R در ۱۹۱۱ تاكنون محسوب می شود. او در زمینه عرضه خدمت، مشتریان راه بنیانگذاران شركت را به خوبی پیموده است. پالمیسانو می گوید: «ما باید مسئولیت فردی خود را در زمینه ارتباط با مشتری، همكار، سرمایه گذار و اجتماع انجام دهیم. ما اساسا برای موفقیت یكدیگر كار می كنیم. این مأموریت IBM به عنوان یك شركت است». پالمیسانو بازار فناوری اطلاعات را محیطی پویا، جهانی، به سرعت متغیر و به شدت متمركز بر ارزشهای مشتری می داند و براین باور است كه IBM از همان روز اول بخشی از تاریخچه صنعت فناوری اطلاعات بوده است. او سه نیروی دگرگون كننده اقتصاد جهانی و محیط سیاسی را چنین برمی شمرد: «انقلاب در رایانه و ارتباطات، استانداردهای باز در فناوری و ارتباطات بویژه در صنایع و بالاخره یكپارچگی در همه سطوح كسب و كار اجتماع».
پالمیسانو اما بیش از هر چیز به «نوآوری» تكیه دارد و رمز حیات IBM را نوآوری می داند و می گوید: «فناوری امروزه جزو اصلی راهبرد كسب و كار است. ما به یك مدل نوآوری نوین نیاز داریم: باز، مشاركتی، چندوجهی و جهانی. در قرن بیست ویكم نوآوری یك امر تشریفاتی نیست، یك ضرورت اقتصادی و اجتماعی است. یك مسئولیت جمعی است كه نه كسب و كارها، نه دانشگاهها و نه دولتها به تنهایی نمی توانند از عهده آن برآیند».
● آینده
تا دو دهه پیش كمتر كسی می توانست تصور كند كه در دنیای پرشتاب رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، شركتهایی نظیر «مایكروسافت» و «دل» قد برافرازند و به مصاف پیشكسوتانی همچون HP و IBM برخیزند. با درك این تغییرات شتابناك است كه پالمیسانو مدیرعامل فعلی شركت معتقد است «ما از گذشته عبور كرده ایم». او درصدد بازیابی رشد مجدد این تحول عظیم و بازگشت IBM به دوران مجدد عظمت است. پالمیسانو در سال ۲۰۰۴ بخش رایانه های شخصی را به یك سرمایه دار مشهور چینی فروخت و ۳۰ درصد كاركنان مربوطه را در كارخانجات اروپایی اخراج كرد. آیا او با عبور از گذشته و چشم دوختن به درآمد ۵۰۰ میلیارد دلاری در سال می‌تواند آینده را از آن خود نگه دارد. خود او هرگز تا این حد راجع به آینده خوش بین نیست.
● IBM در یك نگاه
سابقه: ۹۵ سال (تأسیس ۱۹۱۱)
نام اولیه: C.T.R
بنیانگذار: توماس واتسون SR.
فعالیت اولیه: تولید ماشین تحریر و ماشین حساب
فعالیت كنونی: تولید رایانه های شخصی و تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات
ویژگی: بزرگترین شركت رایانه ای جهان
فروش (۲۰۰۵): ۲۹/۹۶ میلیارد دلار
تعداد كاركنان (۲۰۰۵): ۳۲۹۰۰۰ نفر
جایگاه در FORTUN ۵۰۰ (۲۰۰۵): ۲۰
مدیرعامل: ساموئل پالمیسانو
منابع:
۱ – www.IBM.com
۲ – www.research.ibm.com
۳ – www.fortun.com
مسعود بینش
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید