شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه
ضوابط و مقررات این بخش ، طرح و محاسبه و اجرای ساختمانهای بتن آرمه و همچنین مشخصات مواد و مصالح تشکیل دهنده آنها را شامل می شوند .
● ایمنی ، یکپارچگی ، قابلیت بهره برداری و پایایی :
۱) سازه و اجرای سازه ای ساختمانهای بتن آرمه باید چنان طرح ، محاسبه و اجرا شوند که با ضوابط این بخش و آیین نامه بتن ایران انطباق داشته و از ظرفیت باربری کافی و یکپارچگی سازه ای برخوردار باشند به طوری که با ایمنی کافی و بدون ایجاد مزاحمت برای بهره برداری از بنا ، تمام بارها و تلاشهایی را تحمل کنند و کیفیت آنها در طول عمر پیش بینی شده ساختمان دستخوشی فروپایگی غیر متعارف نشود . این مقررات باید در مورد قالب و داربست نیز مراعات شوند .
۲) احتیاطهای لازم باید به عمل آیند که در تمام مدت اجرا ، در نتیجه افزایش بی رویه بارهای اجرایی ، لطمه ای به بنا وارد نگردد .
۳) تمام اجزای سازه ای دائم و موقت ، از جمله قالب و داربست باید در مدت اجرا در مقابل بارهای بیشتر از بارهایی که در طراحی آنها در نظر گرفته شده اند ، محافظت شوند مگر اینکه با محاسبه یا آزمایش بتوان توجیه و اثبات کرد که اضافه بار موقت و کوتاه مدت یک عضو به آن عضو یا اعضای دیگر آسیبی وارد نمی آورد .
۴) پایایی سازه ها از طریق مراعات مشخصات اجرایی از قبیل کیفیت و حداقل مقدار سیمان ، کیفیت آب ، نسبت آب به سیمان ، نوع و کیفیت دانه های سنگی ، محدودیت حداکثر مواد مضر در مواد تشکیل دهنده بتن ، نسبتهای اختلاط ، شرایط ریختن ، جا دادن و متراکم کردن در عمل آوردن بتن ، ضخامت بتن پوشش روی میلگردهای آرماتور و شرایط درزهای ساختمانی و سطوح واریز بتن تامین می شود .
● طرح و محاسبه :
▪ سازه های بتن آرمه باید در مقابل نیروها و عاملهای زیر محاسبه شوند :
- بارهای مرده .
- سربارها و بارهای زنده از جمله بار برف ، رانش خاک و فشار هیدروستاتیک .
- بار باد .
- نیروهای ناشی از زلزله .
- سایر عاملها نظیر انقباض و انبساط ناشی از تغییر دما ، تکیدگی بتن ، تغییرات رطوبت ، نشستهای نامتجانس .
این بارها باید با رعایت ضوابط و مقررات مندرج در مبحث ششم مقررات ملی ساختمانی ایران ، به شرح زیر ارزیابی و در محاسبه در نظر گرفته شوند :
۱) بارهای مرده بر اساس ابعاد قطعات و وزن مخصوص آنها محاسبه می شوند .
۲) سربارها و بار باد طبق ضوابط و مشخصات داده شده در استاندارد ملی شماره ۵۱۹ ایران تحت عنوان (( حداقل بارهای وارد بر ساختمانها )) تعیین می گردند .
۳) نیرو های ناشی از زلزله بر اساس استاندارد شماره ۲۸۰۰ ایران تحت عنوان (( آیین نامه طرح ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله )) ارزیابی می شوند .
۴) اگر یک بنا یا سازه آن تحت اثر نیروها یا عاملهای دیگری قرار خواهند گرفت که در بالا به آنها اشاره نشده است ، این بارها و عاملها باید بر اساس اطلاعاتی که در مورد ساختمان جمع آوری می شوند ، ارزیابی و در محاسبه منظور گردند .
۵) اگر بر اساس اصول مهندسی و یا بر مبنای تجربه و عرف مهندسی بتوتن نشان داد که صرفنظر کردن از تمام یا برخی از عاملهایی که تحت عنوان (( سایر عاملها )) قید گردیده اند ، به ایمنی سازه و قابلیت بهره برداری آن لطمه ای وارد نمی آورد ، می توتن آن عامل یا عاملها را در محاسبه منظور نکرد .
● ترکیب بارها :
۱) در طراحی سازه ها و اجزای آنها باید اثر بارهای فوق الذکر بسته به مورد به صورت برخی یا تمامی ترکیبات در نظر گرفته شوند و در هر مقطع ، بزرگترین تلاش حاصل از این ترکیبها ملاک طرح آن مقطع قرار گیرد .
الف) بار مرده
ب) بار مرده + بار باد با نیروهای ناشی از زلزله ( هر کدام که تلاشهای بیشتری ایجاد کند ) .
ت) بار مرده + عاملی دیگر .
ث) بار مرده + سربار + بار باد با نیروهای ناشی از زلزله ( هر کدام که تلاشهای بیشتری ایجاد کند ) .
ج) بار مرده + سربار + عاملی دیگر .
چ) بار مرده + بار باد با نیروهای ناشی از زلزله ( هر کدام که تلاشهای بیشتری ایجاد کند ) + عاملی دیگر .
ح) بار مرده + سربار + بار باد با نیروهای ناشی از زلزله ( هر کدام که تلاشهای بیشتری ایجاد کند ) + عاملی دیگر .
لازم به یادآوری است که نیروهای جانبی ناشی از زلزله و باد باید در دو جهت در محاسبه منظور شوند .
۲) در ترکیب اثر بارها و مقایسه ترکیبهای مختلف با یکدیگر میتوان اثر برخی از بارها و یا مجموع اثرهای منظور شده در یک ترکیب را ، به منظور ملحوظ نمودن احتمال کمتر هم زمانی تعداد بیشتری از عاملها ، در ضرایب تقلیل مناسبی ضرب کرد . این ضاریب (( ضرایب ترکیب بارها )) نامیده می شوند .
ضرایب ترکیب بارها باید در انطباق با مفاد آیین نامه بتن ایران (( آبا )) باشند .
● واژگونی ، لغزش ، بالارانش :
مجموعه بنا باید در مقابل واژگونی و لغزش ناشی از نیروهای جانبی و بالارانش در حالتی که اعمال نیروهای رو به بالا در اثر فشار هیدروستاتیک متحمل باشد ، محاسبه شود .
● مبانی تحلیل سازه های بتن آره :
طبق آیین نامه بتن ایران ، آنالیز خطی آنالیز خطی توام با باز پخش محدود تلاشها ، آنالیز غیر خطی و آنالیز خمیری را می توان برای تحلیل سازه های بتن آرمه به کار گرفت .
● مبانی طراحی :
طراحی سازه های بتن آرمه ، طبق آیین نامه بتن ایران ، در (( حالات حدی )) و به روش (( نیم احتمال اندیشانه )) صورت می گیرد . بدین ترتیب که از یک سو محتملترین مقادیر بارها و عاملهای موثر بر سازه در طول عمر آن و از سوی دیگر محتملترین مقادیر ویژگیهای مکانیکی بتن و فولاد تعیین می شوند و سپس با ملحوظ داشتن (( ضرایب جزئی ایمنی )) تلاشهای حاصل از بارها و عاملها تعیین و با مقاومت ( ظرفیت باربری ) قطعات مقایسه می گردند .
در یک دوره گذر پنج ساله ، تا سال ۱۳۷۵ ، طراحی سازه های بتن آرمه به روشهای شناخته شده دیگر مجاز شمرده می شد .
۱) منظور از (( حالت حدی )) حالتی است که سازه یا اجزای سازه ای پس از رسیدن به آن حالت ، دیگر قادر به انجام وظایفی که برای آنها طراحی شده اند ، نخواهند بود .
حالتهای حدی که رسیدن به آنها ایمنی سازه را خدشه دار می کند ، نظیر تجاوز کردن تلاشها از ظرفیت باربری قطعات ، واژگونی یا لغزش مجموعه ساختمان (( حالات حدی نهایی )) نامیده می شوند .
حالتهای حدی که باعث ایجاد اختلال و محدودیت در بهره برداری می گردند ، نظیر تغییر شکل زیاد ، ترک خوردگی بیش از حد و لرزش ، (( حالات حدی بهره برداری )) گفته می شوند .
محمد حسین نجفی شعاع
http://۷sepehr.blogfa.com
منابع :
مبحث ۹ مقررات ملی ساختمانی ایران
( طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه )
Iranian National Building Code
Part : ۹
Concrete Structures
http://۷sepehr.blogfa.com
منابع :
مبحث ۹ مقررات ملی ساختمانی ایران
( طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه )
Iranian National Building Code
Part : ۹
Concrete Structures
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد توماج صالحی جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران سیل هواشناسی پلیس کنکور وزارت بهداشت بیمارستان سلامت زنان سازمان سنجش
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سینما سریال تلویزیون سریال پایتخت قرآن کریم موسیقی رهبر انقلاب فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا سپاهان
هوش مصنوعی نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات رونمایی
سازمان غذا و دارو کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر