پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


متن دستورالعمل ۲۴ ماده ای بهینه سازی


متن دستورالعمل ۲۴ ماده ای بهینه سازی
معاون اول رئیس جمهوری دستورالعمل ۲۴ ماده ای صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف سوخت را به وزارتخانه های نفت، صنایع، نیرو، كشور، مسكن و جهاد كشاورزی و سازمان های مدیریت و محیط زیست ابلاغ كرد.
براین اساس هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۶‎/۲‎/۵ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و به استناد بند «الف» تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ كل كشور، آئین نامه اجرایی بند یادشده را تصویب كرد. متن كامل آئین نامه اجرایی بند «الف» تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ كل كشور به شرح زیر است:
۱) ماده۱ـ میزان كمك بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده براساس شرح عملیات موافقتنامه های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور تعیین می شود.
۲) ماده۲ـ كارگروهی مركب از نمایندگان وزارتخانه های كشور، نفت، نیرو، صنایع و معادن، مسكن و شهرسازی، جهادكشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر كارگروه تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ،۱۳۸۶ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران (بدون حق رأی در مورد اعطای كمك) برای بررسی توجیه فنی، اقتصادی و اجرایی پروژه های پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای كمك بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشكیل می شود.
▪ تبصره - برای تأیید هر پیشنهاد در كارگروه، باید میزان اثربخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی، بهبود كارایی انرژی، مقدار كاهش شدت انرژی، میزان پرداخت ها و زمان بندی اجرای پروژه مشخص شده باشد.
۳) ماده۳ـ نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی و چگونگی تصویب پروژه ها به شرح زیر است:
الف) متقاضیان وام باید پس از تأیید پیشنهاد خود به وسیله بانك اعتبار دهنده، پروژه را به وزارت نفت و یا وزارت نیرو ارائه كنند.
ب) دستگاه اجرایی ذی ربط موظف است حداكثر ظرف یك ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی همراه با نظر كارشناسی در كارگروه مزبور مطرح كند.
ج) كارگروه یادشده پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی، نسبت به بررسی درخواست ها اقدام و درصورت تأیید باتوجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه، میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص می كند.
د) دستگاه اجرایی ذی ربط میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذی نفع و بانك اعتبار دهنده اعلام می كند.
۴) ماده۴ـ به منظور تشویق و تجهیز بخش غیردولتی در حمل و نقل ریلی (به ویژه حمل بار) كارگروهی مركب از نمایندگان وزارتخانه های راه و ترابری (شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران)، نفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور برای بررسی توجیه فنی و اقتصادی پیشنهادهای دریافتی از متقاضیان و اعلام نظر و تصمیم گیری در مورد پرداخت یارانه سود تسهیلات و یا كمك بلاعوض، میزان آن و چگونگی و زمان پرداخت به متقاضی در قالب مفاد موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل با راه آهن ـ بهینه سازی مصرف انرژی به شماره طبقه بندی (۴۰۷۰۱۰۰۱) تشكیل می شود.
۵) ماده۵ ـ نحوه پرداخت كمك بلاعوض اعطایی و چگونگی تصویب پروژه ها به شرح زیر است:
الف) متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی، اقتصادی و مالی، روش و زمان بندی اجرا به وزارت نفت و یا وزارت نیرو ارائه می كنند.
ب) دستگاه اجرایی ذی ربط موظف است ظرف یك ماه، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی، همراه با نظریه كارشناسی و نحوه نظارت در زمان بهره برداری در كارگروه موضوع ماده (۲) این آئین نامه مطرح كند.
ج) در صورت تأیید پیشنهاد و درچارچوب مصوبه كارگروه، دستگاه اجرایی نسبت به انعقاد قرارداد كمك بلاعوض اقدام می كند.
▪ تبصره۱ـ چنانچه اهداف مندرج در قرارداد تحقق نیابد، كمك بلاعوض و همچنین یارانه سود تسهیلات اعطایی به میزان عدم تحقق، وام محسوب می شود و متقاضی مكلف به تأدیه تمامی وجوه استفاده شده و سود تعلق گرفته می باشد.شرایط و نحوه تأدیه وام مذكور با توجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانكی به بخش صنعت در قرارداد منعقدشده بین استفاده كننده و دستگاه اجرایی ذی ربط با بانك اعتباردهنده تعیین می شود.
▪ تبصره۲ـ اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپ های كم مصرف (به شماره طبقه بندی ۴۰۶۱۸۰۰۷) حداكثر تا ده هزار ریال به ازای هر لامپ، به صورت یارانه با اولویت به تولیدكنندگان پرداخت می شود.(در مورد روستاها و مساجد، یارانه تا سقف پانزده هزار ریال تعیین می شود).حداقل ضمانت عمر لامپ های مزبور از سوی تولیدكنندگان با نظارت وزارت نیرو باید به مصرف كنندگان ارائه شود.
▪ تبصره۳ـ به منظور توسعه و تشویق به استفاده از تجهیزات خانگی كم مصرف با راندمان بالا كه دارای برچسب انرژی هستند، بخشی از تفاوت قیمت محصولات پربازده با نمونه های مشابه كم بازده آنها به صورت كمك بلاعوض برای كاهش قیمت فروش به میزان یارانه پرداخت شده به تولیدكنندگان پرداخت می شود.
۶) ماده۶ ـ كمك بلاعوض و یارانه مصوب كارگروه موضوع ماده (۲) در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال اخذ وثیقه به تشخیص كارگروه، به نفع دستگاه اجرایی ارائه كننده كمك (معادل یارانه یا كمك مزبور به علاوه سود تسهیلات به نرخ سود اعطایی سیستم بانكی به بخش صنعت) پرداخت خواهد شد.در صورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد، وثایق اخذ شده آزاد خواهد شد، در غیر این صورت مفاد تبصره (۱) ماده (۵) اجرا می شود.
۷) ماده۷ـ دستگاه های اجرایی موظفند یك نسخه از قراردادهای منعقدشده را در ارتباط با اجرای پروژه های تصویبی در قالب مواد (۳) و (۴) این آئین نامه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ارسال كنند.
۸) ماده۸ ـ به منظور توسعه در اجرای طرح های استانی برقی كردن چاه های آب كشاورزی، شورای برنامه ریزی و توسعه استانها مكلفند بودجه مصوب استانی برقی كردن چاه های كشاورزی را برای پروژه های ساخت خطوط اصلی توزیع برق رسانی با اولویت چاه های كشاورزی كه از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده می كنند در اختیار شركت های توزیع برق استانی قرار دهند.
۹) ماده۹ـ وزارت كشور مكلف است به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهرها، ارتقای بهره وری ناوگان و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه، پس از انجام مناقصه تهیه و خرید خودرو های جمعی، بخشی از اعتبارات طرح توسعه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل معلولان را برای خرید و واگذاری وسیله حمل و نقل عمومی گازسوز، به بخش های خصوصی و تعاونی اختصاص دهد.در هشت شهر آلوده مندرج در ماده(۱۰) این آئین نامه از ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد اتوبوس های تهیه شده به بخش خصوصی و تعاونی واگذار می شود.
وجوه پرداختی برای هر دستگاه اتوبوس به عنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف مربوط در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ كل كشور، به صورت كمك بلاعوض منظور می شود.بخش های خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مكلفند با ارائه خدمات مناسب (كمی و كیفی) و تحت نظارت شركت های واحد اتوبوسرانی، كمك های دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در دوره زمانی معین مستهلك كنند.
▪ تبصره ـ اسناد مالكیت وسایل واگذار شده تا زمان استهلاك كمك اعطایی موضوع این ماده، نزد شركت های واحد اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری می شود.
۱۰) ماده۱۰ـ اعتبار طرح كاهش مصرف بنزین، نفت و گاز برای حفظ محیط زیست (به شماره طبقه بندی ۴۰۴۰۸۰۰۸) برای اعطای كمك بلاعوض و یا یارانه سود تسهیلات برای اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای آلاینده حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهرهای آلوده شامل تهران، اهواز، اراك، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و كرج و كنترل گازهای خروجی از اگزوز و همچنین كمك به تولید انرژی از منابع پاك و غیرآلاینده موضوع ماده (۱۱) این آئین نامه، پس از معرفی و تأیید دستگاه مربوط و مطالعات و اطلاع رسانی صرف خواهد شد.
▪ تبصره۱ـ مبلغ پرداختی برای تعمیر خودروسواری تا سقف یك میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و برای خودروهای سنگین سه میلیون ریال است.مبلغ پرداختی برای تعمیر و بهینه سازی با توافق سازمان های مدیریت و برنامه ریزی كشور و حفاظت محیط زیست تعیین خواهد شد.
▪ تبصره۲ـ جزئیات اجرایی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده میان سازمان های حفاظت محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی كشور درج می شود.
۱۱) ماده۱۱ـ به منظور ترغیب و تشویق بخش غیردولتی به سرمایه گذاری در زمینه توسعه استفاده از انرژی های نو، علاوه بر قیمت خرید برق وزارت نیرو به نرخ های متعارف به دستگاه های مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی اجازه داده می شود در موارد زیر كمك های لازم را پرداخت كنند:
ـ بابت صرفه جویی در مصرف سوخت، براساس میانگین قیمت صادراتی و وارداتی اعلام شده از سوی وزارت نفت و به میزان ارزش سوختی كه صرفه جویی می شود.
ـ بابت كمك به حفاظت از محیط زیست و عدم تخریب و آلودگی آن، براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به ازای هر واحد انرژی كه تولید می شود.
۱۲) ماده۱۲ـ میزان اعتبارات وجوه اداره شده برای طرح های صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی توسط كارگروه موضوع ماده (۲) این آئین نامه تعیین خواهد شد.
۱۳) ماده۱۳ـ طرح های بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ كل كشور، غیرانتفاعی به شمار می روند.
۱۴) ماده۱۴ـ دستگاه های اجرایی ذی ربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور تشخیص صلاحیت شده به وسیله سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، نسبت به اجرا و نظارت بر طرح های عمرانی موضوع این آئین نامه اقدام كنند.حق الزحمه مهندسان مشاور از محل طرح های موضوع این آئین نامه كه در موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور پیش بینی می شود، قابل پرداخت است.
۱۵) ماده۱۵ـ شركت ملی نفت ایران و شركت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) موظفند طرح های بهینه سازی مصرف انرژی را با استفاده از منابع داخلی خود و یا اعتبارات مذكور در بند « ی »تبصره (۲۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ كل كشور كه به صورت كمك بلاعوض و یا پرداخت یارانه سود تسهیلات اجرا خواهد شد، از طریق وزارتخانه های نفت و نیرو برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال و پس از تصویب شورای یادشده و مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، نسبت به اجرای آنها اقدام كنند.
▪ تبصره۱ـ در مواردی كه اجرای طرح های یادشده از سوی اشخاصی غیر از شركت های تابع وزارت نفت یا وزارت نیرو اجرا می شوند، صلاحیت اجرایی، تخصصی و مالی متقاضیان اجرای طرح های یادشده پس از تأیید شركت ملی نفت ایران و یا شركت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) حسب مورد به تصویب شورای اقتصاد می رسد.
▪ تبصره۲ـ در مورد طرح هایی كه به روش بیع متقابل اجرا می شوند، لازم است توجیه اقتصادی، فنی و مالی هر طرح با هر مقدار اعتبار به تأیید شورای اقتصاد برسد.
۱۶) ماده۱۶ـ شورای اقتصاد نسبت به بررسی و تصویب هریك از طرح های پیشنهادی كه از محل منابع داخلی شركت تابع وزارتخانه های نفت و نیرو تأمین اعتبار می شوند، تعیین میزان و نحوه پرداخت كمك بلاعوض و یارانه سود تسهیلات و تأیید دریافت كنندگان آنها اقدام می كند و میزان كمك و یارانه تعیین شده توسط شورای مزبور سقف مبلغ قابل اعطا ست.
۱۷) ماده۱۷ـ متقاضیان بخش غیردولتی برای اجرای پروژه های بهینه سازی موضوع این آئین نامه می توانند از منابع صندوق ذخیره ارزی استفاده كنند و شركت ملی نفت ایران مجاز است بازپرداخت تمام یا بخشی از اقساط مربوط را در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد، پس از تحقق هدف طرح (به تشخیص شركت ملی نفت ایران) و طی مدت معین تعهد و بازپرداخت كند.
۱۸) ماده۱۸ـ شركت ملی نفت ایران مجاز است در سقف ارقام یادشده در جداول بازپرداخت مصوب شورای اقتصاد، نسبت به انجام تعهد در قبال مجریان طرح های بهینه سازی و یا حمایت كنندگان مالی آنها نظیر بانكها اقدام و متناسب با تحقق هدف هر طرح و از محل درآمد های حاصل از صرفه جویی اجرای طرح نسبت به تسویه تعهدات اقدام كند.
۱۹) ماده۱۹ـ در مواردی كه كمك بلاعوض برای تولید كالای مصرف كننده انرژی با بازده بالاتر پرداخت می شود، كمك بلاعوض به كالای تولیدی و تحویل شده به مصرف كننده نهایی تعلق می گیرد.
۲۰) ماده۲۰ـ تمامی پرداخت های انجام شده موضوع این آئین نامه در تمام موارد به حساب هزینه قطعی منظور خواهد شد.
۲۱) ماده۲۱ـ به منظور حصول اطمینان دو طرف از حُسن انجام كار و تحقق هدف و بازپرداخت تعهدات، در تمامی موارد، قرارداد لازم میان شركت ملی نفت ایران از یك سو و متقاضی و تأمین كننده مالی (در صورت وجود) به طور مشترك از سوی دیگر منعقد می شود.
۲۲) ماده۲۲ـ به منظور كاهش مصرف سوخت در حمل و نقل شهری و روستایی، شركت ملی نفت ایران می تواند تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال به وزارت كشور (به منظور توزیع بین شهرداریها) و وزارت راه و ترابری (برای راه های روستایی و مناطق توسعه نیافته) از محل منابع داخلی خود پرداخت كند تا مطابق با مفاد موافقتنامه های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور هزینه شود.
۲۳) ماده۲۳ـ دستگاه های اجرایی موظفند هر سه ماه یك بار گزارش عملیات اجرایی طرح های مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ارائه كنند.سازمان یادشده موظف است گزارش پیگیری، نظارت و پیشرفت طرح های بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یك بار به هیأت وزیران ارائه كند.
۲۴) ماده۲۴ـ نماینده یا نمایندگان ویژه رئیس جمهور موضوع ماده (۲۹) تصویب نامه شماره
‎/۱۱۴۴۶ت۳۴۹۲۹هـ مورخ ۱۳۸۵‎/۲‎/۱۰ به منظور هماهنگی درباره مفاد این آئین نامه اتخاذ تصمیم كرده و مراجع ذی ربط و دستگاه های اجرایی ملزم به رعایت آن هستند.
منبع : روزنامه ایران