شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
جادوی سیاه
در مسابقههای فرمولا وان، گزینش لاستیکهای مناسب دارای تأثیر مستقیم بر روی دینامیک رانندگی اینگونه اتومبیلها هستند. در این زمینه حتی تغییر تنها چند درجهای دمای گرمای قابل تحمل هر لاستیک میتواند بر روی نتیجه یک مسابقه اثرگذار باشد.
آقای ”رالف شوماخر“ راننده حرفهای مسابقههای فرمولا وان میگوید: لاستیکهای طراحی شده برای ماشینهای مسابقهای در دمای کار ۱۱۰ درجه بهخوبی کار میکنند و گزینش اشتباه یک لاستیک نیز میتواند تأثیر برهم زننده تنظیم کمکفنرها و بنابراین بالانس ماشین باشد، به همین دلیل طراحان اینگونه اتومبیلها میبایست همواره در پی یافتن لاستیکهائی باشند که دارای هماهنگی صددرصد با سیستمهای شاسی و کمکفنرها باشند.
گرچه اینکار برای خودروهای فرمولا وان بسیار مهم است، اما خودروسازان در هنگام طراحی اتومبیلهای جدید خیابانی خود نیز برای بالاتر بردن دینامیک و راحتی رانندگی و پائینتر آوردن مصرف سوخت، همواره در پی یافتن لاستیکها هستند. گرچه لاستیکهای اتومبیلهای سریسازی شده بامو از کارخانههای لاستیکسازی بزرگ خریداری میشوند، ولی لاستیکهای ساخته شده برای بامو همواره با نشان یک ستاره بر روی همان لاستیکها شناخته میشوند.
تفاوت لاستیکهای ستارهدار بامو با لاستیکهای بیستاره هم مارک همان لاستیکساز نیز در این است که بامو درصد ترکیب مواد لاستیکی و در کل طراحی سازه درونی لاستیکهای مورد نیاز را خود برعهده دارد. از آنجاکه امنیت رانندگی یکی از مهمترین فاکتورهای ساخت هر اتومبیل بامو است، این خودروساز لاستیکهای تمامی مدلهای تازه خود را از گونه لاستیکهای Runflat System RSC Component برگزیده است.
رانندگی با اینگونه لاستیکها که از دیواره تقویت شده برخوردارند، حتی در هنگام پنچر شدن لاستیکها نیز امکانپذیر است. بدینروی راننده این اتومبیلها حتی پس از پنچری در هنگام رانندگی نیز از کنترل کامل بر روی اتومبیل خود برخوردار خواهد بود. با اینگونه لاستیکها، حتی اگر بادی در آنها نباشد میتوان یک فاصله ۲۵۰ کیلومتری را با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت پشت سر گذاشت. البته این فاصله نیز بستگی به اندازه آسیبدیدگی لاستیک دارد.
مدلهای جدید بامو بهگونه استاندارد از نشاندهنده فشار باد لاستیک برخوردارند. اگر باد لاستیک اتومبیلی پس از آسیب بهتدریج خالی شود، با آن اتومبیل میتوان فاصله بیشتری را پیمود و اگر باد لاستیک خودروئی به تندی خالی میشود، راننده آن اتومبیل میتواند با خودرو خود تا ۲۵۰ کیلومتر را بپیماید. بهکارگیری اینگونه لاستیکها نه تنها شما را به مقصد میرساند بلکه امنیت رانندگی شما را نیز بالاتر میبرد.
نتیجه آزمایشهائی که با اینگونه لاستیکها در مقایسه با لاستیکهای معمولی انجام شده، نشان میدهد که راننده با لاستیکهای پنجر شده ”ران فلت“ با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حتی میتواند مانورهای نسبتاً تندی را نیز با اتومبیل خود انجام دهد و در عین حال از خط ترمز نسبتاً کوتاهی نیز برخوردار باشد. اینگونه لاستیکها از گونه دیواره کوتاه هستند که هم دارای دینامیک رانندگی بهتری بوده و هم بهدلیل برخورداری از رینگهای بزرگتر، زیباتر نیز بهچشم میآیند.
از سوی دیگر اگر رینگهای بزرگ این لاستیکها از گونه سبک وزن باشند، نرمی رانندگی با آنها بیشتر از رینگهای سنگینتر خواهد بود. آج قانونی لاستیک (فرسوده نه نو) در کشورهای اروپائی ۶/۱ میلیمتر است، اما بامو برای بالاتر بردن امنیت رانندگی توصیه میکند زمانیکه ۳ میلیمتر از عاج لاستیکهای یک اتومبیل باقیمانده است با لاستیک نو تعویض گردند.
برگردان و نوشته: مهندس رضا انصاریفرد
منبع : مجله ماشین
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد توماج صالحی جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت سازمان سنجش زنان سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار قیمت طلا مسکن سایپا بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد سریال پایتخت سریال تلویزیون موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا سپاهان
هوش مصنوعی سرطان نخبگان سامسونگ اپل فناوری ناسا الماس بنیاد ملی نخبگان مریخ ربات
سازمان غذا و دارو کاهش وزن بارداری هندوانه مالاریا آلزایمر زوال عقل