یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
خانهٔ روسیه - THE RUSSIA HOUSE
سال تولید : ۱۹۹۰
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : فرد شپیسی و پل ماسلانسکی
کارگردان : شپیسی
فیلمنامهنویس : تام استوپارد، بر مبنای رمانی نوشتهٔ جان لو کاره
فیلمبردار : ایان بیکر
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گلداسمیت
هنرپیشگان : شان کانری، میشل فایفر، روی شایدر، جیمز فاکس، جان ماهونی، کلاوس ماریا براندائر، کن راسل، ج.ت. والش و نیکلاس وودسن
نوع فیلم : رنگی ۱۲۲ دقیقه
ـ در نمایشگاه کتابی در مسکو، ̎کاتیا ̎ (فایفر) از ̎نیکی لندا ̎ (وودسن)، یک نماینده فروش میخواهد تا دستنوشتهٔ دوستش را به سازمانهای اطلاعاتی تحویل میدهد و معلوم میشود که آنها در واقع تحلیل مشروح قابلیتهای اتمی روسیه است. ̎ند̎ (فاکس)، یک مأمور اطلاعاتی انگلیسی و ̎راسل̎ (شایدر)، مأمور سیا، بررسی در این زمینه را آغاز میکنند. ̎بارلی̎ که در لیسبون زندگی میکند، ̎کاتیا ̎ را به یاد نمیآورد ولی حدس میزند دست نوشته باید متعلق به دانشمندی معروف به ̎دانته̎ (براندائر) باشد که او را در کنفرانس نویسندگان روسی ملاقات کرده است. ̎ند̎، ̎بارلی̎ را راضی میکند تا در لباس مبدل به روسیه رود و از صحت و سقم دستنوشته اطمینان حاصل کند. ̎بارلی̎ در روسیه با ̎کاتیا ̎ تماس میگیرد تا به کمک او ملاقاتی با ̎دانته̎ ترتیب داده شود. اما حالا روسها نیز به وجود آن کتاب پی بردهاند و ̎بارلی̎ به واسطهٔ یکی از دوستان روسیاش، فهرستی را در اختیار جاسوسان روسی میگذارد تا معلوم شود غرب از کدام زمینهٔ سیستم دفاعی روسیه بیخبر است. البته به این شرط که به ̎کاتیا ̎ و خانوادهاش اجازهٔ مهاجرت به غرب داده شود. ̎بارلی̎ فهرست را تحویل میدهد و به لیسبون، جائی که ̎کاتیا ̎ و خانوادهاش منتظر او هستند، بر میگردد.
ـ خانهٔ روسیه تمام پتانسیل یک فیلم تبلیغاتی احمقانه را در خود یکجا جمع دارد اما کاری که شپیسی با این مصالح انجام میدهد،بسیار بالاتر از حد انتظار است؛ یک عاشقانهٔ پر حس و حال در فضائی سرد که به شدت هم طبیعی در آمده است. فیلم قرار است یکی از دهها اثری باشد که امریکائیها در دورههای مختلف جنگ سرد به عنوان بمبهای تبلیغاتی به سر روسها میریختند. داستان هم بر همین اساس نوشته شده؛ یک غربی دوستداشتنی که وارد جهنم سرد شوروی میشود، کارهائی را انجام میدهد و مثل یک قهرمان از میدان خارج میشود. اما نوع روایت شپیسی اینگونه نیست. اتفاقاً این بار شخصیت روسی ـ با بازی عالی فایفر ـ خیلی دوستداشتنیتر از دیگر شخصیتهای فیلم از کار درآمده و حس هم ذاتپنداری تماشاگر را هم کاملاً بر میانگیزد. جدا از این، فیلم در خلق تعلیق جاری در داستان موفق است و در بسیاری صحنهها، تماشاگر را برای سرنوشت شخصیتهای حاضر در داستان نگران میکند. فیلم در وجه تبلیغیاش هم البته موفق است. شوروی خلق شده در اروپای شرقی، یکی از مخوفترین و دهشتناکترین تصاویری است که از این کشور در تمام سالهای جنگ سرد ارائه شده و خفقان حاکم بر داستان، کاملاً در تار و پود فیلم تنیده شده است. فیلم البته موسیقی شنیدنی گلداسمیت را هم یدک میکشد.
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : فرد شپیسی و پل ماسلانسکی
کارگردان : شپیسی
فیلمنامهنویس : تام استوپارد، بر مبنای رمانی نوشتهٔ جان لو کاره
فیلمبردار : ایان بیکر
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گلداسمیت
هنرپیشگان : شان کانری، میشل فایفر، روی شایدر، جیمز فاکس، جان ماهونی، کلاوس ماریا براندائر، کن راسل، ج.ت. والش و نیکلاس وودسن
نوع فیلم : رنگی ۱۲۲ دقیقه
ـ در نمایشگاه کتابی در مسکو، ̎کاتیا ̎ (فایفر) از ̎نیکی لندا ̎ (وودسن)، یک نماینده فروش میخواهد تا دستنوشتهٔ دوستش را به سازمانهای اطلاعاتی تحویل میدهد و معلوم میشود که آنها در واقع تحلیل مشروح قابلیتهای اتمی روسیه است. ̎ند̎ (فاکس)، یک مأمور اطلاعاتی انگلیسی و ̎راسل̎ (شایدر)، مأمور سیا، بررسی در این زمینه را آغاز میکنند. ̎بارلی̎ که در لیسبون زندگی میکند، ̎کاتیا ̎ را به یاد نمیآورد ولی حدس میزند دست نوشته باید متعلق به دانشمندی معروف به ̎دانته̎ (براندائر) باشد که او را در کنفرانس نویسندگان روسی ملاقات کرده است. ̎ند̎، ̎بارلی̎ را راضی میکند تا در لباس مبدل به روسیه رود و از صحت و سقم دستنوشته اطمینان حاصل کند. ̎بارلی̎ در روسیه با ̎کاتیا ̎ تماس میگیرد تا به کمک او ملاقاتی با ̎دانته̎ ترتیب داده شود. اما حالا روسها نیز به وجود آن کتاب پی بردهاند و ̎بارلی̎ به واسطهٔ یکی از دوستان روسیاش، فهرستی را در اختیار جاسوسان روسی میگذارد تا معلوم شود غرب از کدام زمینهٔ سیستم دفاعی روسیه بیخبر است. البته به این شرط که به ̎کاتیا ̎ و خانوادهاش اجازهٔ مهاجرت به غرب داده شود. ̎بارلی̎ فهرست را تحویل میدهد و به لیسبون، جائی که ̎کاتیا ̎ و خانوادهاش منتظر او هستند، بر میگردد.
ـ خانهٔ روسیه تمام پتانسیل یک فیلم تبلیغاتی احمقانه را در خود یکجا جمع دارد اما کاری که شپیسی با این مصالح انجام میدهد،بسیار بالاتر از حد انتظار است؛ یک عاشقانهٔ پر حس و حال در فضائی سرد که به شدت هم طبیعی در آمده است. فیلم قرار است یکی از دهها اثری باشد که امریکائیها در دورههای مختلف جنگ سرد به عنوان بمبهای تبلیغاتی به سر روسها میریختند. داستان هم بر همین اساس نوشته شده؛ یک غربی دوستداشتنی که وارد جهنم سرد شوروی میشود، کارهائی را انجام میدهد و مثل یک قهرمان از میدان خارج میشود. اما نوع روایت شپیسی اینگونه نیست. اتفاقاً این بار شخصیت روسی ـ با بازی عالی فایفر ـ خیلی دوستداشتنیتر از دیگر شخصیتهای فیلم از کار درآمده و حس هم ذاتپنداری تماشاگر را هم کاملاً بر میانگیزد. جدا از این، فیلم در خلق تعلیق جاری در داستان موفق است و در بسیاری صحنهها، تماشاگر را برای سرنوشت شخصیتهای حاضر در داستان نگران میکند. فیلم در وجه تبلیغیاش هم البته موفق است. شوروی خلق شده در اروپای شرقی، یکی از مخوفترین و دهشتناکترین تصاویری است که از این کشور در تمام سالهای جنگ سرد ارائه شده و خفقان حاکم بر داستان، کاملاً در تار و پود فیلم تنیده شده است. فیلم البته موسیقی شنیدنی گلداسمیت را هم یدک میکشد.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان جنگ رئیسی گشت ارشاد امام خمینی
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت فضای مجازی کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا ارز مسکن ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت موسیقی سینما فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران سپاهان بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل سامسونگ اپل ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی خواب بارداری کاهش وزن مالاریا