جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

اعتماد - TRUST


اعتماد - TRUST
سال تولید : ۱۹۹۱
کشور تولیدکننده : انگلستان و امریکا
محصول : بروس وایس
کارگردان : هالی هارتلی
فیلمنامه‌نویس : هالی هارتلی
فیلمبردار : مایکل اسپیلر
آهنگساز(موسیقی متن) : فیلیپ رید
هنرپیشگان : ایدری‌ین شلی، مارتین دانوون، مریت نلسن، جان مکی، ادی فالکو، گاری سور، سوزان کاستولوس، مت مالوی
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۶ دقیقه


ـ ̎ماریا کاگلین̎ هفده ساله (شلی) با اعتراف به اینکه مدرسه را رها کرده و باردار هم هست، خانه را ترک می‌کند و پدرش بر اثر شوک می‌میرد. محبوبش، ̎ آنتونی̎ (سور)، او را نمی‌پذیرد و ̎ماریا ̎ به یک کلینیک سقط جنین می‌رود. در همان شهر در یک کارخانهٔ تلویزیون‌سازی، ̎ماتیو اسلاتر̎ (دانوون)، نابغهٔ دمدمی مزاج الکترونیک، باز با رئیسش جر و بحث می‌کند و به حانه می‌رود تا سرزنش‌های پدر غیرقابل تحملش را بشنود. ̎ماریا ̎ در پرسه زدن‌هایش به زن سرخورده‌ای به نام ̎ریچل̎ (کاستولوس) بر می‌خورد و ̎ریچل̎ به او پول می‌دهد تا غذا بخورد. سپس نوزادی را می‌ربایند و ̎ماریا ̎ به ̎ریچل̎ شک می‌کند. ̎ماریا ̎ و ̎ماتیو̎ در خانهٔ متروکه‌ای با هم ملاقات می‌کنند؛ ̎ماتیو̎ نارنجکی را که به عنوان آخرین راه حل همیشه همراه دارد، به ̎ماریا ̎ نشان می‌دهد و او را با خود به خانه می‌برد. صبح روز بعد، پدرش سر می‌رسد و هر دو را بیرون می‌کند. ̎ماتیو̎ سعی می‌کند در یک تعمیرگاه لوازم برقی کاری پیدا کند، ولی به دلیل خودداری از تعمیر تلویزیون، موفق نمی‌شود. ̎ماتیو̎ در یک کافه با بیوه‌ای به نام ̎پگ̎ (فالکو) آشنا می‌شود که معلوم می‌شود خواهر ̎ماریا ̎ است. این دو ̎ماتیو̎ را به دیدن مادرشان، ̎جین̎ (نلسن) می‌برند، که ̎ماریا ̎ را در خانه می‌پذیرد، به شرط اینکه تمام کارهای خانه را انجام دهد. ̎جین̎ از ̎ماتیو̎ خوشش نمی‌آید، ولی فکر می‌کند که شاید برای ̎پگ̎ دوست خوبی بشود. ̎ماریا ̎ در یک خط مونتاژ برای خودش کاری دست و پا می‌کند، کتاب‌های ̎ماتیو̎ را می‌خواند و تلاش می‌کند تا رد ̎ریچل̎ و نوزاد گم‌شده را پیدا کند. ̎ماتیو̎ با او به کلینیک سقط جنین می‌رود و به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد. ̎ماتیو̎ به کارخانه باز می‌‌گردد، ولی سیاست‌های خودخواهانهٔ کمپانی بار دیگر او را از کوره به در می‌برد. ̎ماریا ̎ هم از زورگوئی‌های مادرش کلافه است و می‌خواهد به مدرسه برگردد. ̎جین̎ که تصمیم دارد این دو را از هم جدا کند، ̎ماتیو̎ را با حیله مست می‌کند و نزد ̎پگ̎ می‌فرستد. روز بعد، ̎ماریا ̎، نوزادش را سقط می‌کند. بالاخره طاقت ̎ماتیو̎ تمام می‌شود و کارش را رها می‌کند. ̎ماریا ̎ به او می‌گوید که دیگر علاقه‌ای به ازدواج ندارد. ̎ماتیو̎ برای او هدیه‌ای می‌گذارد و با نارنجکش به کارخانه می‌رود و همه را به وحشت می‌اندازد. ̎ماریا ̎ وقتی سر می‌رسد که نارنجک در دستان ̎ماتیو̎ عمل نکرده است؛ ̎ماریا ̎ نارنجک را به بیرون پرتاب می‌کند و منفجر می‌شود. در حالی‌که این دو به هم خیره شده‌اند، پلیس ̎ماتیو̎ را دستگیر می‌کند و می‌برد.
ـ دومین اثر بلند هارتلی، نشان از مؤلف بودن او دارد. مایه‌های اعتماد بسیار شبیه حقیقت‌ باور نکردنی (۱۹۹۱) است و حتی بازیگر نوجوان هر دو یکی است. فیلم با وجود نمایش تنش‌ها و کمبودهای عاطفی / روانی شخصیت‌ها، حس آرامشی را به مخاطبش منتقل می‌کند که شاید بیشتر تجربه نکرده باشد. مشخصهٔ فیلم فاصله گرفتن آن از قراردادهای رایج سینمای امریکا در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ است.