جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


بسته‌بندی و آینده


بسته‌بندی و آینده
شرکت Hartman Hangary، یکی از شعبات شرکت تولید بسته‌بندی Danish می باشد که در حال خدمات دهی به بازار بسته‌بندی مجارستان می باشد. این شرکت خدمات ومحصولات بسیار متنوعی تولید می کند و برای تولیدشان از دیگر شعبات شرکت از سرتاسر اروپا کمک می گیرد تا به این طریق به تمامی نیازهای مشتریانش پاسخگو باشد.
کارخانه این شرکت در شهر ACS در نزدیکی مرز اسلواکی واقع شده و از نظر مسافت، فاصله این شهر با بوداپست، پایتخت مجارستان، برابر است با فاصله همین شهر تا وین، پایتخت اتریش. تاریخچه فعالیت این کارخانه باز می گردد به سال۱۹۸۰، زمانی که آنها شانه تخم مرغ تولید می نمودند. در آن زمان،‌ این کارخانه، بخشی از تعاونی Babolan بود. از همان ابتدا برای تولید شانه‌های تخم مرغ، از فن آوری و ماشین آلات Hartman استفاده کردند.
در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ و با تغییر در سیستم سیاسی بلوک شرق، شرکت‌های تولیدی با موقعیت‌های تازه فراوانی مواجه شدند که هر کدام فرصتی بود برای توسعه و ایجاد تنوع و در نتیجه به دست آوردن سود بیشتر. Hartman از همان آْغاز به پتانسیل‌های بازار مجارستان و موقعیت جغرافیای مناسب آن پی برد. نیروی کار مجارستان هم در آن زمان و همه در حال حاضر نسبت به کشورهای غربی نسبتا ارزان‌تر بوده و هست و از این رو بود که اقدام به خرید کارخانه شهر ACS نمود. Hartman اجازه داد تا مدیریت سابق این کارخانه که ۲۸ سال آن را هدایت کرده بود به همراه دیگر مدیران که تماما مجارستانی بودند، به کار خود ادامه دهند و از این رو،‌ این مالکیت برای مجارها خوش یمن بود. این کار برای خود Hartman نیز مفید فایده بود چرا که مدیران سعی داشتند تا جای ممکن، کار اداره کارخانه را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
پس از این تملک، شرکت یک سره رو به رشد نهاده و از کارخانه ACS به عنوان کارخانه نمونه گروه Hartman یاد می شود. این موقعیت خود برای بسیاری دیگر از شرکت‌های هم پایه و همکار، حسد برانگیز است. با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی این شهر، کارخانه تبدیل به یک مرکز تغذیه محصولات بسته‌بندی برای بلوک شرق و روسیه گردیده است و با توجه به مساحت کارخانه، هنوز هم جای کار برای اضافه نمودن ماشین آلات جدید در جهت تولید محصولات متنوع‌تر،‌ باقی است. فعالیت اصلی کارخانه ACS البته تولید تمامی محصولات مورد نیاز برای صنعت تخم مرغ می باشد از بسته‌های ساده تا بسته‌های عکس دارو متنوع تخم مرغ که تاثیرگذاری خاصی بر روی مشتریان دارند. بسته‌های خاص تخم مرغ که از خواص محافظتی نیز برخوردارند و در اندازه‌هی مختلف برای جوابگویی به هر نوع نیاز مصرف کنندگان طراحی و تولید شده‌اند نیز از دیگر محصولات Hartman در مجارستان می باشند علاوه بر موارد مذکور، این کارخانه دستی هم درتولید مواد اولیه بسته‌بندی صنعتی نیز دارد. جالب است بدانید که یکی از مشتریان اصلی و البته مشهور Hartman، شرکت Nokia است که از محصولات Hartman برای محافظت از گوشی‌های تلفنی همراه خود در کارتن بهره می برد. این خود نشان از توانایی بالای Hartman در طراحی انواع بسته‌بندی دارد و این شرکت را از یک تولید کننده یک وجهی خارج ساخته است. کار Hartman در صنعت مرغ و تخم مرغ مجارستان منحصر به فرد است و این شرکت بدون هیچ واسطه ای محصولات خود را برای مشتریانش در سراسر مجارستان ارسال می کند و البته در صدد تقویت سیاست‌های بلند مدت خود در رابطه با این شرکت نیز هست. علاوه بر مجارستان، این شعبه از Hartman در تمامی اروپا نیز فعالیت دارد و خود به صورت مستقیم و بدون دخالت شرکت مادر، محصولاتش را به کشورهای همسایه نیز صادر می نماید. تمامی این موفقیت‌ها مرهون فن آوری پیشرفته به کار گرفته شده و ظرفیت تولید بالای سایت می باشد که توانستند به این ترتیب گستره وسیعی از مشتریان را جذب محصولات خود نماید. مدیریت شرکت به این موفقیت‌ها بسنده ننموده و درصدد گسترش فعالیت‌های خود می باشد.
● آینده شرکت
آینده Hartman به نوعی تضمین شده است چرا که تنوع و کیفیت بالای تولید آن را از دیگر رقبا در مقام مقایسه بسیار بالاتر قرار می دهد. به علاوه این که فن آوری بالای موجود در کارخانه Hartman در هیچ یک از کارخانجات رقبا یافت نمی شود. این شرکت همواره در حال بررسی نیازهای جدید مشتریانش برای پاسخگویی سریع و به موقع به آنهاست. آنها هیچ وقت از نوآوری غافل نمی شوند و تا جایی ممکن سعی در افزایش ظرفیت تولید دارند. در جنبه‌های اجتماعی نیز Hartman بیکار ننسسته و با توجه به نگرانی‌های زیست محیطی موجود در دنیای امروز بخصوص در مورد گرم شدن زمین و تولید گازهای گلخانه‌ای، آنها سعی در تبین فعالیت‌های خود و تبری از هر گونه اتهام در این موارد می باشند. Hartman همیشه در تبلیغات خود به این نکته که محصولاتش از حداقل ضرر ممکن برای محیط زیست برخوردارند، پافشاری و تاکید بسیار دارد. حتی مکان جغرافیایی کارخانه و این حقیقت که تمامی محصولات تولیدی آنها از کاغذ بازیافت شده است،‌ خود دلیلی واضح به این مدعاست. شاید روزنامه‌ای را که ۳ هفته پیش می خوانددی، امروز کارتن تخم مرغ باشد که در دست دارید.
Hartman به واقع برای محیط زیست ارزش قایل است تا جایی که یک مدل مدیریتی به نام STEP را که خلاصه عبارت پایداری ابزار در تمامی مراحل چرخه تولید می باشد را ابداع نموده است. این طرح، الگویی است برای تمامی فعالیت‌ها و به صورت استاندارد در تمامی سازمان اجراء می شود. از دیگر فعالیت‌های انجام گرفته توسط Hartman می توان به اخذ گواهینامه زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۱ در جهت مدیریت کیفیت زیست محیطی اشاره کرد. البته این شرکت تمامی مراحل مربوط به اخذ مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۱ و گواهینامه OHSAS را نیز با موفقیت پشت سر نهاده است. شایان ذکر است که گواهینامه OHSAS در جهت مدیریت ایمنی و سلامت می باشد. از دیگر فعالیت‌های مدیریتی Hartman می توان به سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی موجود و تلاش برای استخدام نیروهای کارآمد و مناسب در آینده اشاره کرد که در جهت نیل به این هدف، دوره‌های آموزشی متعددی برای کارمندان و کارگران کارخانه در جهت آشنایی هر چه بیشتر با آخرین فناوری روز، برگزار می گردد. این شرکت با عقد قراردادهایی با موسسات آکادمیک، دانشجویانی را که واجد شرایط کار در شرکت باشند به استخدام در می آورد. از طرفی، مدیران شرکت سعی در برقراری رابطه نزدیکی میان کارمندان خود هستند و به همین دلیل است که ۹۵% از پرسنل شرکت از روستای مجاور به استخدام در آمده‌اند. شرکت همچنین اقدام به حمایت از مدرسه‌های روستا، باشگاه‌های ورزشی ودیگر سازمان‌های محلی مجاور خود می نماید. همین حمایت‌ها موجب اشتیاق تمامی افراد درخواست کار برای بدست آوردن یک شغل در کارخانه خواهد شد و مشکل نیروی کار مشتاق به همین سادگی حل شده است. تخم مرغ یکی از منابع سرشار پروتئین می باشد که البته در پخت وپز نیز نقش عمده و حیاتی ایفا می نماید، به علاوه این که خود به تنهایی یک غذای سریع و راحت است. تخم مرغ همچنین نقش مهمی در یک رژیم غذایی سالم و متعادل ایفا می کند و با توجه به نیاز همیشگی مردم به این ماده غذایی، به نوعی می توان صنایع وابسته به این ماده غذایی را گارانتی شده دانست واین یعنی Hartman مشکلی در آینده بازار نخواهد داشت.
هم اکنون نمایندگی Hartman در مجارستان از موقعیت‌ ممتازی برخوردار است و مدیریت کلان شرکت از این موضوع به شدت استقبال کرده و خواهان تقویت این موقعیت است. آنها مایلند تا این تقویت از طریق افزایش تولید و تنوع تولید برای پاسخگویی به گستره وسیع‌تری از مشتریان می باشد.
همان طور که از گزارش بر می آید، این موفقیت به هیچ وجه تصادفی نبوده و در آن آینده نگری در مکان یابی کارخانه، استخدام پرسنل واجد شرایط و بازاریابی مناسب در کنار تعهد به اخلاقیات وحمایت از پاکیزگی محیط زیست،‌ همه و همه موثر بوده‌اند.
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی