پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


پایتخت برپلکان استاندارد جهانی حمل ونقل


پایتخت برپلکان استاندارد جهانی حمل ونقل
بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که به تصویب شورای شهر رسیده است، با توسعه قطار شهری تا ۱۲ خط به طول ۴۳۰ کیلومتر، همراه با ۳ خط مکمل به طول ۳۱ کیلومتر(مجموعا۴۶۱ کیلومتر)، مترو، پاسخگوی۳۰ درصد سفرهای سال ۱۴۰۴(افق پیش بینی شده در طرح) خواهد بود. مهندس تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به این که طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با دستور شهردار تهران و تلاش ۳ ساله کارشناسان سرانجام تدوین و در شورای شهر تهران به تصویب رسید، به تشریح جزئیات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که به تازگی به تصویب شورای شهر تهران رسیده است، پرداخت و با تاکید بر نقش اساسی سیستم حمل ونقل و جابجایی در کلانشهر تهران و ضرورت ایجاد ابزار مناسب جهت تصمیم گیری مدیران، به بخشی از اهداف، برنامه ها و راهکارهای این طرح اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۴ شهر تهران دارای سیستم حمل و نقلی خواهد بود که کیفیت زندگی و فعالیت ساکنان شهر را مطابق با استانداردهای بین المللی ارتقا می دهد. به گفته وی این امر متضمن آن است که سیستم، یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن، پاک و در جهت توسعه اقتصادی تهران بوده و با در نظر گرفتن محدودیت منابع قابل اجرا باشد. تشکری هاشمی، فراهم کردن سیستم حمل و نقل یکپارچه، افزایش سهم وسایل نقلیه عمومی از سفرهای سواره، افزایش سهم سفرهای غیرموتوری مانند پیاده و دوچرخه، سازگاری سیستم حمل ونقل با محیط زیست و کاهش آلایندگی ناشی از حمل و نقل، کاهش تقاضای سفر سواره، افزایش قابلیت اعتماد سیستم حمل و نقل شهری، افزایش ایمنی سیستم حمل و نقل شهری، ارتقای سطح سرویس وسایل حمل و نقل شهری، افزایش سرویس دهی حمل و نقل به مراکز عمده شهری، تامین منابع مالی سیستم های حمل و نقل شهری، ارتقای فرهنگ حمل و نقل و ترافیک، ایجاد هماهنگی بین کاربری زمین و سیستم حمل و نقل شهری، افزایش مشارکت بخش خصوصی در طرح های حمل و نقل شهری، را از جمله اهداف طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران برشمرد.
● توسعه شبکه بزرگراهی تهران تا ۵۰۰ کیلومتر
معاون شهردار تهران در ادامه به برنامه ها و راهکارهای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک نیز اشاره کرد و از جمله اهداف این بخش را نیز انجام تمهیداتی در رابطه با کاهش سهم حمل ونقل خصوصی شامل سواری، وانت و موتورسیکلت تا ۲۵ درصد سفرهای سواره روزانه در سال ۱۴۰۴ با همکاری نهادهای ذی مدخل و ذی صلاح در خارج از نهاد شهرداری تهران، توسعه قطار شهری به گونه ای که پیشتر گفته شد، توسعه شبکه اتوبوسرانی تا ۴۰۰ خط و ۱۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با افزایش مشارکت بخش خصوصی - بطوریکه قادر باشد ۲۲ درصد سفرهای سواره را جا به جا کند - بهینه سازی شبکه تاکسی و ون در راستای استانداردسازی آن -به گونه ای که در سال افق هر سیستم به درستی در قالب وظایف اصلی خود فعالیت کند-، استفاده از سیستم مینی بوس منحصرا در حومه تهران و مسیرهای منتهی به پایانه های کناری شهر که ۳ درصد از سهم سفرهای سواره را برعهده خواهد داشت، توسعه شبکه بزرگراهی تهران تا ۵۰۰ کیلومتر - بطوریکه کلیه پروژه های در دست اجرا و مصوب بزرگراهی به سرانجام رسد، دانست. وی خاطرنشان کرد که در افق طرح جامع حمل ونقل و ترافیک تهران، روزانه ۱۸ میلیون سفر سواره شامل ۲۵/۵ میلیون جا به جایی در شبکه معابر شهری تهران برآورد شده که بر اساس آن ۲۵ درصد سفرها با وسایل نقلیه شخصی و ۷۵ درصد نیز با وسایل نقلیه عمومی و نیمه عمومی صورت خواهد پذیرفت و از این میان به ترتیب سهم قطار شهری ۳۰ درصد، اتوبوس ۲۲ درصد و مینی بوس ۳ درصد و سهم تاکسیرانی نیز ۲۰ درصد است.
● احداث متوسط سالانه ۲۲ کیلومتر خطوط جدید مترو
تشکری به مدیریت عرضه سفر بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران اشاره و اذعان کرد: این بخش عمدتا در برگیرنده راهکارهایی در زمینه توسعه عرضه حمل و نقل شهری که با اجرای اهداف آن شاهد تکمیل سیستم قطار شهری( شامل ۱۲ خط مترو به طول ۴۳۰ کیلومتر که ۳۸۰ کیلومتر آن در داخل محدوده تهران واقع شده و ۳ خط مکمل ریلی به طول ۳۰ کیلومتر(مجموعا به طول ۴۶۰ کیلومتر) است و ظرفیت پاسخگویی به ۳۰ درصد سفرهای درون شهری در سال افق را دارد) خواهیم بود. به این ترتیب تعداد و طول خطوط شبکه قطار شهری تهران از ۳ خط معمولی فعلی به طول ۹۰ کیلومتر به ۸ خطر مترو معمولی، ۴ خطر مترو سریع السیر و ۳ خط مکمل ریلی به طول ۴۶۰ کیلومتر افزایش پیدا می کند و بر این اساس سالانه به طور متوسط احداث ۲۲ کیلومتر خطوط جدید مترو در سال افق مورد نیاز است.
● توسعه شبکه اتوبوسرانی با ۴۰۰ خط و۱۱ هزار اتوبوس
وی در توضیح شیوه و میزان توسعه شبکه اتوبوسرانی نیز گفت: این توسعه شامل ۴۰۰ خط اتوبوسرانی با ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس با ظرفیت جابجایی ۲۲ درصد سفرهای درون شهری در سال افق، توسعه شبکه خطوط اتوبوسرانی تندرو تا ۱۵۰ کیلومتر و احداث ۱۲ پایانه چند منظوره درون شهری است. به این ترتیب تعداد اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی از ۶هزار دستگاه به ۱۱ هزار دستگاه با عمر کمتر از ۱۰ سال می رسد که با توجه به فرسودگی ناوگان موجود، در سالهای ابتدای طرح سالانه ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس و در سالهای بعد سالانه ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس تا سال افق مورد نیاز است.
● پایان عمر تاکسی های فرسوده
به گفته معاون شهردار تهران، با استانداردسازی سامانه تاکسیرانی بر اساس این طرح، ناوگان تاکسیرانی متشکل از ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی سواری و ۱۱ هزار دستگاه تاکسی ون، وظایف اصلی خود را در قالب سیستم تاکسی ویژه(مبدا» - مقصد)، سواری خطی و ون خطی به عنوان حمل و نقل نیمه عمومی به درستی و با دقت انجام خواهند داد و به این ترتیب تعداد تاکسی های استاندارد و خطی موجود مجموعا ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد بود که با توجه به عمر مفید در نظر گرفته شده برای تاکسی های سواری و تاکسی های ون به میزان پنج سال، نوسازی کامل کلیه خودروهای ناوگان تاکسیرانی تا سال افق مورد نیاز است.
● افزایش طول بزرگراهی تهران به ۵۰۰ کیلومتر
تشکری هاشمی در گفت و گو با ایسنا به گسترش شبکه بزرگراهی بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران پرداخت و گفت: درصورتی که کلیه پروژه های در دست اجرا و مصوب شبکه بزرگراهی تهران به سرانجام برسند، با احداث ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه جدید به همراه رمپ و لوپ، طول بزرگراهی تهران به ۵۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت. احداث پارکینگ های عمومی شامل ساماندهی وضعیت پارکینگ ها و کاهش پارک حاشیه ای از طریق محدودیت مدت زمان پارک در حاشیه شبکه معابر شهری و احداث ۴۱۳ هزار فضای پارک خودرو در قالب پارکینگ های عمومی، بکارگیری امکانات و تجهیزات هوشمند شامل پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات الکترونیکی و کنترل نرم افزاری ترافیک با استفاده از فن آوری های روز دنیا در جهت مدیریت هوشمند ترافیک است، از جمله دیگر اهداف پیش بینی شده طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بود که معاون شهردار تهران، توضیحات فوق را درباره آن ارائه کرد.
● کاهش حدود ۱۴ درصدی سفرهای درون شهری تا افق طرح
به گفته وی، با اعمال مدیریت تقاضای سفر می توان به کاهش حدود ۱۴ درصد از سفرهای درون شهری تا سال افق امیدوار بود و بر این اساس بطور متوسط سالانه کاهش یک درصد تقاضای سفر مورد انتظار است و برای رسیدن به این هدف نیز باید ضمن اتخاذ تدابیری در ارتباط با کاهش سهم وسایل نقلیه شخصی از جمله سواری ها، وانت بارها و موتورسیکلت ها با همکاری سایر دستگاه های دست اندرکار، همچنین کاهش تقاضای سفر سواره از طریق اجرای اقدامات باز دارنده به منظور محدودیت تردد سواری های شخصی و موتورسیکلت ها مانند توسعه محدوده طرح ترافیک، ادامه اجرای طرح تردد زوج و فرد و اعمال طرح محدودیت تردد خودروهای تک سرنشین و اقدامات تشویقی به منظور افزایش استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی و توسعه پیادهروی و دوچرخه سواری را مد نظر داشت.
لزوم تامین بموقع منابع مالی، شرط تحقق اهداف طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران
وی درعین حال تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز پروژه ها از منابع دولتی با توجه به میزان پیشرفت هر پروژه، فهرست برنامه های سالانه و وضعیت رشد تورم، همراهی و همکاری سایر دستگاه های دست اندرکار در اجرای پروژه های مرتبط با طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، اصلاح قوانین و مقررات موجود در جهت تامین اختیارات مورد نیاز به منظور اعمال محدودیت تردد برای سواری های شخصی و موتورسیکلت ها و وصول عوارض قانونی و نظایر آن، اصلاح قیمت سوخت در جهت کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی به موازات افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تامین به موقع امکانات و تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز در جهت کنترل نرم افزاری و مدیریت هوشمند ترافیک و همکاری کلیه دستگاه های دولتی و غیر دولتی مستقر در تهران در جهت تغییر الگوی سفرهای روزانه شهروندان با هدف کاهش تقاضای سفر را از شرایط تحقق راهکارهای اجرایی دستیابی به اهداف پیش بینی شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران برشمرد.
منبع : روزنامه ابتکار