چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


جمعیت،فقر،توسعه جهانی


جمعیت،فقر،توسعه جهانی
● جمعیت ، فقرو اهداف جهانی توسعه
▪ چارچوب کاری :
▪برنامه توسعه : شکست فقر
سران برنامه هزار ساله توسعه از سال ٢٠٠٠ تا کنون تلاشهایشان را در سیستم جوامع بین المللی و ملل متحد برای پایان بخشیدن به فقر متمرکز کرده اند . اهداف سران توسعه شامل بسیاری از اهداف موافق همایش بین المللی فقر و توسعه درسال ١٩٩٤ است . که این اهداف عبارتند از سلامتی بهتر، افزایش امید به زندگی ، جلوگیری از شیوع ایدز ، آموزش های اولیه عمومی برای کاهش جمعیت و جلوگیری از مرگ و میر نوزادان .
درجریان نظریه سران توسعه مهمترین اهداف توسعه تشخیص داده شده اند که نمایانگر منتخبی از همایش های جهانی اولیه است و تلاشی است برای همصدا کردن استراتژی ملل مختلف برای رسیدن به هدف.
●اهداف ICPD و عوامل وابسته :
معیار ICPD مجموعه ای از جمعیت وابسته به توسعه عینی تایید شده است که شامل حفظ رشد اقتصادی ، در متن حفظ ونگهداری توسعه و برقراری عدالت بین زنان و مردان می باشد.
کشورها خواستار شرکت نماینده های مردم در استراتژیهای توسعه و تلاش برای ازبین بردن آسیبهای جنسی و روشهای زیان آور سنتی که شامل قطع زاد و ولد زنان می شد،‌ بودند.
●اهداف وابسته در سه مرحله قرار گرفته اند :
آموزش عمومی مسئولان درتقاوتهای جنسی اولیه و آموزش وابسته به آن تا سال ٢٠٠٥ و تکمیل رسیدگی به مدارس ابتدایی همسان کردن دختران و پسران باسرعت ممکن تا قبل از سال ٢٠١.
سران ملل این اهداف و ازبین بردن تمایزهای جنسی را در تمام مراحل آموزشی تا سال ٢٠١٥ پذیرفته اند. میزان مرگ و میر فرزندان و همچنین کودکان زیر ٥ سال بیش از ٥٠ تا ٧٠ نفر از هزار تولد در سال ٢٠٠٠ بوده است که این رقم در سال ٢٠١٥ کمتر از ٣٥ تا ٤٥ نفر خواهد بود. همچنین میزان مرگ و میر مادران در سال ٢٠١٥ تقریبا برابر نصف مرگ میر در مراحلی از سالهای ١٩٩٠ تا ٢٠٠٠ خواهد بود.
اظهاریه کمیسیون اقتصاد کلان و سلامتی : سرمایه گذاری در بازسازی سلامت خانواده و رسیدگی به جلوگیری از آبستنی ، ضمیمه های قاطع سرمایه گذاری در کنترل بیماری ها میباشند. موارد کنترل بیماری و بازساخت سلامت شامل سرمایه گذاری درست برای سلامتی ، آموزش به هر فرزند و کاهش رشد جمعیت است . اگر این موارد دربین برنامه های خانواده کنترل و بررسی شود دیگر معیار خانواده ها برای لذت از زندگی ، طولانی بودن ، و فرزندان بیشتر نخواهد بود بلکه آنها باید زندگی با فرزندان کم ، امنیت و مراقبت در تحصیل فرزندان و قراردادن فرزندان در محیط آموزشی مناسب و سلامت هر فرزند را معیار زندگی خود قراردهند.
دادن برخی ازاین مسئولیت ها در موقعیت های خاص به زنان و انجام خوب این مسئولیتها توسط آنان سبب موفقیت های چشمگیری خواهد شد. مدارک و شواهد نشان میدهد که اغلب خانواده ها خواستار ترویج بیشتر سلامتی و جلوگیری از بیماری های واگیر دار می باشند که این امر باعث پیشرفت قابل توجهی درشناخت و مهار بیماریهای واگیردار شده است . تجارب نشان میدهد که سرویس دهی برنامه های خانواده در جهت بازسازی سلامت جامعه بسیار موثراست که این سرویس دهی شامل ترویج برنامه های خانواده و همچنین حاملگی سالم ، زایمان سالم و جلوگیری از انتقال و شیوع بیمارهای جنسی می باشد.
سرعت رشد جمعیت در سالهای اخیر چند برابرشده و این مسئله تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی دارد . به طور مثال در مقطع خانواده ، سرمایه گذاری برای هر فرزند شامل تحصیل و سلامتی آن فرزند می باشد و وقتی تعداد فرزندان درخانواده زیاد باشد مسلما میزان نیازها نیز بیشتر خواهد شد.
در مراحل خاصی رشد سریع جمعیت روستایی باعث فشارهای سنگینی در تهیه غذا و محصولات کشاورزی می شود . متاسفانه روستاییان فقیر به جمعیت شهرها اضافه می شوند و این مسئله منجر به رشد سریع شهر نشینی ودرنتیجه افزایش زیانهای وارده و کاهش استفاده هر شخص از محیطش می شود.
( به طور مثال خدمات پلیس ، آب و .....)
بازساخت سلامت شرط رسیدن به روشهای موفق برنامه ریزی خانوادگی و سلامت جسمی و درنتیجه ، رسیدن به سلامت عمومی است .
ICPD در طول ٥ سال از سال ١٩٩٩ در برخی موارد به توافق رسیدند که این موارد مورد قبول بسیاری از ملتها قرار گرفت
- میزان بی سوادی درزنان و دختران ازسال ١٩٩٠ تا ٢٠٠٥ باید نصف شود.
- تا سال ٢٠١٥ مدارس ابتدایی باید%٩٠ درصد بچه ها را به طور جداگانه ازهردو جنس ثبت نام نمایند.
- تا سال ٢٠٠٥ باید ٦٠ درصد افراد از سلامتی ابتدایی وسهولت دسترسی به روش های موثر سلامتی از جمله توجه ودقت به ضرورت مامایی ، جلوگیری از شیوع عفونت های ناحیه ای شامل STI چگونگی جلوگیری ازعفونتبرخوردار باشند که این آمار تا سال ٢٠١٠ به ٨٠ درصد و تا سال ٢٠١٥ به صد درصد خواهد رسید.
با وجوداینکه میزان مرگ ومیر در مادران بسیار بالاست با این حال کمتر از ٤٠ درصد عروسان توسط پرستاران متخصص یاری می شوند که این رقم باید تا سال ٢٠١٠ به ٥٠ تا ٨٥ درصد و تا سال ٢٠١٥ به ٦٠ تا ٩٠ درصد افزایش یابد. و هر تقاوتی درباره استفاده شخصی برای جلوگیری ازآبستنی و نشان دادن این خواسته در خانواده ها باید تا سال ٢٠٠٥ به نصف برسد و تا سال ٢٠١٠ تا ٧٥ درصد و تا سال ٢٠١٥ به صد در صد کاهش پیدا کند . البته برای رسیدن به این هدف نباید روشهای سهمیه بندی به کار گرفته شوند.
● همکاری برای مقابله با فقر:
سرام ملل تلاش بی سابقه ای برای جلب همکاری اعضایی از سازمان ملل برای پشتیبانی اهداف هسته ای توسعه وبه اوج رساندن تعاون کرده اند . همایش های جهانی امور مالی برای توسعه ، درمارس ٢٠٠٢ صلاحدید هایی را راجع به روش های لیبرال و گسترش زمینه فراگیری شخصی تسکین و آرامش خانواده ها و تنظیم بدهی ها مطرح نمودند . ملل اروپایی و ایالات متحده امریکا قراردادی برای کاهش کمک به اقتصاد اداری را بستند.
وزارت تعاون سالیانه پیشرفت مجلس به سوی توسعه اهداف سالانه را گزارش میدهد. در سال ٢٠٠٢ گزارشهایی راجع به برخورد و استفاده از تجهیزات در جلوگیری ازبیماری هایی مانند ایدز و مالاریا داده شده است .
اساس پروزه سالیانه جهانی برنظارت رشته های موضوعی ، استفاده از مهارتهای جوامع بین املل ، دانشگاهیان ، همکاری های توسعه یافته و سرمایه گذاری بخش خصوصی و کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است . مبارزه سران ملل برای کاهش میزان فقر ، توسط یک حرکت عمومی در جوامع پشتیبانی می شود.
سیستم ملل متحد باهماهنگی فعالیتهای جهانی ، ناحیه ای و ملی پیشرفت قابل توجهی داشته است. همچنین گروه توسعه ملل متحد خود را با سازمانهایی از نمایندگی های بین المللی هماهنگ کرده است . درضمن گروه سرپرستی ارشد، هر هفته نتایج کار نمایندگان را بررسی میکند. در may ٢٠٠٢ به طور مثال اجلاسی به منظور شناخت ساختارهای رشد جمعیت و اولویت های برنامه های توسعه تشکیل شد.
UNFPA بعنوان گروهی بین سازمانی در تنظیم ساختارها برای پیشرفت مشاوره و بهبود آنها خدمت میکند.همچنین بودجه ای برای تلاش در پیشرفت یافته ها و اطلاعات در مرحله مشاوره ملی اختصاص داده است و هر کشور توسعه یافته گزارشاتی را راجع به یک کشور تا پایان سال ٢٠٠٤ پذیرفته است . نیروی کاری پیشرفته و مجرب در پروژه جهانی سران برای یکی کردن جمعیت و هماهنگ کردن آن و بازساخت کارشناسانه سلامت نیز با بودجه موجود پشتیبانی می شود.
▪ HIV ایدز : تشخیص موقعیت ایدز از پیش بینی آن در ICPD سخت تر است ،ICPD با کاستن آلودگی های بیماری ایدز در یک دوره ٥ ساله موافقت کرد. دراین دوره حدود ٩٠ درصد مردان و زنان جوان از ١٥ تا ٢٤ سال باید تا پایان سال ٢٠٠٥ با روشهای جلوگیری و شناخت مانند تست داوطلبانه ، مشاوره و .... آشنا شوند واین آمار باید تا پایان سال ٢٠١٥ به ٩٥ درصد برسد همچنین میزان آلودگی به ایدز در اشخاص ١٥ تا ٢٤ سال در کشورهایی که بیشتر در خطرند باید به ٢٥ درصد کاهش یابد و در سطح جهان تا سال ٢٠١٠ باید به یک چهارم آمار کنونی برسد.
● بازساخت سلامت و MDGS :
بسیاری از اهداف سران توسعه که شامل سلامتی می شود به عواملی چون تواناییهای ممکن در عموم مانند برنامه های خانواده و دیگر نتایج وابسته به جمعیت بستگی دارد
در موضوع سلامتی ، آمار عمومی در سال ٢٠٠٢ از پیشرفت بسیار عالی واثر عمیق کار کمیسیون دانشگاهی گزارش میدهد.
پنج گروه مختلف در مدت دوسال به مطالعه و مشورت راجع به موضوعات مقدم سلامتی و به ویژه جنبه های بیماری های وابسته پرداختند. آنها کار سازبودن اقتصاد را پیش بینی کردند.
در کمیسیون جمعیت و باز ساخت سلامت ، هدف مرکزی و اصلی سران تشخیص داده شد و دستور جلسه توسعه مطلق به این موضوع بستگی داده شد.
ICPD در سال ١٩٩٤ به پیوند پویایی جمعیت ، فعالیت های شخصی و پیوستن انتخابهای بازساخت و سلامت بهتر ، توسعه و کاهش فقرتاکید کرد. تلاشهای ملی و جهانی برای حصول برنامه های سران برنامه ریزی شده اند.● منابع جمعیت وبازساخت سلامت :
از سال ١٩٦٩ ، UNFPA بزرگترین نیروهای همه جانبه را برای کمکهای جمعیتی و آماده سازی حدود ٦ بیلیون دلار برای برنامه های جمعیتی داشته است .
● منبع اهداف همایش جهانی توسه ICPD ، درسال ١٩٩٤ :
درهمایش جهانی جمعیت و توسعه در سال ١٩٩٤ افراد( ملت ) هدف خودشان را دسترسی عموم به بازساخت سلامت تا سال ٢٠١٥ اختصاص دادند . بعد از پنج سال بررسی توسط ICPD و بعد از همایش های جهانی و منطقه ای این هدف شکل گرفت .
این هدف برای جامعه جهانی در اولویت باقی مانده است و از هشدارهای استاندارد و نیروهای کمکی دو جانبه شکل گرفته است . همچنین کوشش بانک جهانی برای توسعه یافتن کشورها نیز افزایش یافته است . در قسمتی از توافقات ICPD جامعه جهانی در برآوردی تخصصی در مورد مجموع سرویس دهی های لازم برای دسترسی عموم به بازساخت سلامت به توافق رسیدند . این سرویس دهی ها ، شامل برنامه خانواده ، وضع حمل سالم ، جلوگیری از پخش و انتقال بیماری های جنسی و دیگر سرویسهای بازسازی سلامت و جمع آوری تحلیل داده ها و اطلاعات می باشد.
این برآوردها در بررسی ٥ ساله نشست عمومی سازمان ملل در مورد ابزار ICPD شکل گرفته است . این تعهد براین بینش استوار بوده که هر فرد حامله ای به خواست خود حامله شود و هربچه ای بچه خواسته شده و مشروع باشد و در هر تولد با دقت تضمین شود که هم مادر و هم فرزند سالم هستند و بیماری جنسی درآنها دیده نمی شود. این برآورد در سالی مانند سال ٢٠٠٠ به بودجه ای حدود ١٧ بیلون دلار احتیاج دارد . این مبلغ برای برنامه ریزی طرح در سال ٢٠٠٥ به ٥/١٨ بیلیون دلار ، در سال ٢٠١٠ به ٥/٢٠ بیلون دلار و در سال ٢٠١٥ به حدود ٧/٢١ بیلون دلار افزایش پیدا میکند . جامعه جهانی اعلام کرده است که تنها قادر به تامین ٣/١ این مبلغ می باشد. این سرویس ها که شامل مجموعه های مختلف هستند می توانند سلامت نخست و اولیه را با سازمان دهی دقیق تحویل دهند . منابع اضافی به توسعه زیربنای سلامت اولیه ، دقت در زایمان اضطراری ، تخصص پیداکردن در پیش گیری بیماری ایدز و جلوگیری از شیوع آن در جوامع اختصاص خواهد یافت . منابع به ذخایر بیشتری برای توسعه اهداف و عمل به برنامه هایی برای جمعیت های وابسته نیاز دارند که موارد زیر از آن جمله اند :
- آموزشهای عمومی اولیه - توانایی و صلاحیت دادن به زنها
- وابستگی به محیط
- به کارگیری نسل وزاد و ولد و غیره
- ریشه کن کردن فقر
جزئیات بیشتر هزینه ها برای اهداف هزار ساله توسعه ، بعضی از این تجیزات را حساس و بحرانی خواهد کرد. برخی از روشهای باز ساخت سلامت تا سال ١٩٩٤ هنوز نیازهایشان به طور کامل پیش بینی نشده است و در جستجوی منابع جدید هستند. دراین عرضه تلاشهای بسیار زیاد و اضطراری برای جلوگیری از آلودگی و شیوع ایدز و گسترش اطلاعات و آگاهی دادن به مردم و افرادی که در موقعیت اضطراری قرار گرفته اند ، انجام شده است .
▪ پیشرفت در تحرک منابع : کشورهای اهد کننده ، چیزی کمتر از ٤/١ هزینه کنونی را برای رسیدن به هدف عمومی ، یعنی بازسازی سلامت تا سال ٢٠١٥ اهدا کرده اند . و این در صورتی است که تعهد آنها بیشتر از ٣/١ مجموع بوده است . در ICPD، کشورها به توافق رسیدندکه ٣/١٧ بیلیون دلار بودجه برای باز پروری سلامت و برنامه های جمعیت در سال ٢٠٠٠ مصرف می شود.
-٧/٥ بیلیون دلار توسط جوامع بین المللی و ٣/٢ این مبلغ یعنی ٤/١١ بیلیون دلار نیز توسط کشورهای توسعه یافته تامین می شود و دیگر کشورهاهم نیاز به یاری دارند.
در سال ٢٠٠٠ مجموع هزینه ٩/١٠ بیلیون دلار بود. در حالیکه مجموع کمکها حدود ٦/٢ بیلیون دلار بوده که این مبلغ کمتر از ٤/١ مبلغ هزینه بوده است ( ٢٤ درصد) و کمتر از ٣/١ ( ٤٦ درصد) مبلغ تعهد . کشورهای بزرگ سهم کمی در این مبلغ داشتند. آفریقا ناحیه ای است که بیشترین سهم را در منابع جهانی به خود اختصاص داده است یعنی چیزی حدود ٧٠ درصد مبلغ اختصاص یافته.
▪ نیازهای گسترده مرکز فعالیت : سران توسعه به این نتیجه رسیدند که بیماری های واگیرداربیشترین ضرر را برای سلامت دارند. موضوعاتی مانند حامله نشدن و برنامه های فامیلی که جزء بیماری ها نیستند تاثیر جندانی در تصمیم سران ندارند و بنابراین در اهداف توسعه سالانه قرار نمیگیرند . همایش علم اقتصاد کلان و سلامتی . زمانیکه نیازهای ضروری بازساخت سلامت تخمین زده شد کل هزینه به برنامه های خانواده به عنوان عاملی در باز پروری سلامت اختصاص نیافت ، بلکه این هزینه ها شامل هزینه برای تهیه تجهیزات برنامه های خانواده ، تنها برای یکسال بعد از تولد نوزاد بود ، در حالیکه استانداردهای WHO پیشنهاد میکند که برای سلامتی فرزندان و مادران باید به آنها حدود ٢٤ تا ٣٠ ماه پس از تولد رسیدگی شود.
منابع به فراهم کردن وسایل کافی برای جلوگیزی موقت از آبستنی نیاز دارند . این آمار در بخش جمعیت بین الملل تخمین زده شده است . برای مناطق توسعه نیافته از ١٠٠ میلیون زوج ٢٠درصد ازروشهای موقت نشان داده شده استفاده می کنند . مصرف کنندگان IUD درمجموع ٢٧ درصد هستند که معمولا نیاز به تدارک آن دارند اما در فواصل زمانی طولانی . موسسه برتر که توسط همایش جهانی تشکیل شده است می تواند روندهای تکمیلی پیچیده بعدی را ادامه دهد و ترویج برنامه های خانواده است مهمترین هدف توسعه سالانه است .
●سرمایه گذاری جدید در برنامه های خانواده :
▪ در سطحی از برنامه های خانواده ، برنامه های لازم و ضروری در قسمت تقویت زیربنای سالمت سرمایه گذاری می شوند که شامل :
ابزار و سیستم های حسابگری
سرپرستی و کنترل کیفیت
مشورت و پیگیری ( شامل تنظیم روشهای انتخابی )
پژوهش فرهنگی در توجه به روشهای جلوگیری و موثر استفاده شده و تسهیل در شناسایی روشها و عملیات برای سرویس دهی
شناسایی سهمیه بندی هزینه ها وسیستم ها به طور مساوی .
برقرار کردن همکاری شایسته شخصی و عمومی
عملیات پژوهش و توسعه ضد آبستنی و ... می شود.
پژوهش ها به روشهای موثر و دوستانه و فرهنگی در برنامه های خانواده نیاز دارد. مخصوصا با همکاری زنان که آنها خود باید بتوانند این روش ها را کنترل کنند. جلوگیزی از بیمارهای واگیر دار جنسی مانند ایدز احتیاج به سرمایه گذاری فراوانی دارد.
این موضوع باید بخشی از مسئولیت کمیسیون برای فراهم کردن بودجه لازم در پژوهش و توسعه جهانی برای بیماریهای خطرناک باشد . همچنین باید بودجه توسعه جلوگیری از آبستنی ، ابزار و ساختارهای کاری ومدیریت باید توسط مرکز تخمین زده شود و معین گردد که به چه مقدار بودجه نیاز دارد.
●سرمایه گذاری برای سلامتی ، جنگ با فقر :
عبارت است از مهیا ساختن سرویس های بازساخت سلامت مانند برنامه های خانواده ، پیشنهادات واضح و سودمند برای زنان با صلاحیت و رشد زندگی وکاهش فقر.
سرویس دهی بهتر در زمان قبل زایمان به مادران درداشتن دوران حاملگی سالم و همینطوربیشتر زنده ماندن کودکان کمک میکند . کاهش بیمارهای جنسی واگیردار ، باعث افزایش میزان بقای والدین و کمتر رنج دیدن زنان و مردان می شود . همچنین کاهش حاملگیهای ناخواسته ،
سلامت زنان راافزایش میدهد. کاهش زاد و ولد و کاهش حاملگی باعث افزایش بقای فرزندان می شود و برای زن بدین معنی است که بیشتر می تواند به هر فرزند توجه کند و فرصتهای شغلی و دیگر زمینه ا افزایش می یابد . کاهش جوانان وابسته به سن شغلی در خانواده ها به کاهش میزان فقر کمک میکند. این پنجره ای را برای جمعیت باز می کند ، یک فرصت برای کشورها در رسیدن به رشد سریع اقتصادی . ادامه پیشرفت به ادامه سرمایه گذاری خانوادگی و جهانی بستگی دارد.
پژوهش های ده ساله علم اقتصاد و جامعه نشان می دهد که برنامه های بازساخت سلامت مانند برنامه های خانواده ، درسلامت و توسعه برنامه های اجتماعی بسیار موثرند .
بانک جهانی بیشترین مداخله رادر سرمایه گذاری ، تحت عنوان گزارش توسعه جهانی : سرمایه گذاری برای سلامت ، در سال ١٩٩٣ داشته است . در آنجا روش قابل قبولی برای تخمین نسبت مبلغ و سود نیست . بدون شک محاسبه هر دوی آنها بسیار سخت است اما سودها بیشتر دیده می شوند . دراین گزارش طرح کلی از عمق انواع سودهاو منفعت پیش بینی شده است . محدوده سودها در بخش سلامتی ( سودهایی که صرف نجات و جلوگیری از برگشت بیماری می شوند ) بسیار مهمتر ازمبلغ سرویس دهی است .
شناخت روش ها به صورت دقیق و موشکافانه درتخمین سودها ، دردوره طولانی می تواند اثبات کند که سرمایه باز ساخت سلامت به طور قابل توجهی ، قابل برگشت است .
منافع و سودهای محیطی از کاهش میزان تولد ودر نتیجه کمتر مصرف شدن ذخایر انرژی حاصل می شود. عوامل حیاتی بازسازی سلامت :
UNFPA در مراحل اولیه ازهماهنگی وسایل قابل اطمینان و ضروری باز ساخت سلامت اطمینان کسب کرده است.
- این برنامه برای تهیه کالاهای عالی ازکشورهای توسعه یافته با کمترین هزینه ممکن پیش بینی شده است . درخواسته های این برنامه ، جلوگیری از آبستنی مجدد تا ١٥ سال دیگر حدود ٤٠ درصد افزایش خواهد یافت و درخواست و رشد سن باز سازی سالامت افزایش چشمگیری خواهد داشت .
تنها ٥٣ درصد از تولدها تحت نظر ومراقبت پزشکی انجام می گیرد و استفاده از تسهیلات زایمانی اضطراری بی نهایت کم است که این موضوع در بین زنان فقیر و روستایی بسیار شایع است . در نجات زندگی زنان ، باید تجهیزات ضروری و داروها برای زایمان سالم را افزایش داد.
UNFPA ، بودجه لازم برای جلوگیری از آبستنی برای برنامه های خانواده و جلوگیری از STI و ایدز را در سال ٢٠٠٠ ، مبلغ ٤٠٥ میلیون دلار تخمین زده است که این مبلغ تا سال ٢٠١٥ به ٧٣٩ میلیون دلار افزایش خواهد یافت و این تنها بخشی از کل نیازهای برنامه است .
▪ مقایسه درخواستها : در میان عوامل بازسازی سلامت ، تنها مسائلی از بین خواسته های مختلف ، مقایسه می شوند که سود آور باشند . درجلوگیری ازایدز ، برای مثال سود دهی کانون کاری UNFPA برای پیشگیری از بیماری ،‌٢٨ برابر سود آورتر ازتلاشهای وسیع برای درمان بیماری می باشد . برای مثال در HAART ، کاهش ظرفیت ویروس ، سرایت بیماری را بسیار کاهش میدهد . معمولا برقراری تعادل به تلاشهای فشرده و موثر وتاثیر آن برجامعه و سازمانی که مردم آن درخطر هستند ، نیازمنداست . کشورها به ساختارهای ملی و سازمانی با برتری نسبی و نیروی ساختاری نیازمندند.
برهم کنش سودها و هزینه ها : تکمیل سرویس دهی ، از شناخت دوباره آن طولانی تر است قابل ملاحظه است که در برنامه ICPD ، سوددهی و رضایت مشتری از درخواستش، تضمین شده است . در کمیسیون اقتصاد کلان و سلامت ، این همراهی حرفه ای در ترفیع و بالا بردن کارآیی سیستم ، موثر تشخیص داده شده است . برآورد هزینه های جهانی آسیب های جنسی و سوء استفاده از آنها بسیار مشکل است این هزینه ها شامل هزینه های آشکار ، مانند تلاش برای از بین بردن آسیب بیمارها ، از دست دادن کار ، تقویت قانون و حفاظت از مردم ، پناهگاه ، حل مسائل زناشویی ، حمایت از فرزندان ، وفق دادن یا گریز از سوء استفاده کردن از پیامدهای موارد بالا می باشد. علاوه براین هزینه ها ، هزینه هایی هم صرف جلوگیری زنان از کار سنگین ، یا برنامه های تحصیلی بطور مثال ، اجتناب از حضور دختران در مدارس در کنار پسران و درمعرض خطر گرفتن آنها می شود که این هزینه ها کمتر دیده می شود. در جوامع فقیر ، این مبلغ بسیار بالا تخمین زده شده است که باعث از دست رفتن فرصت توسعه آنها می شود.
در جوامع دیگر هم هزینه های مستقیم و آشکاربه همان اندازه مهم و وابسته اند . بانک جهانی تخمین زده است که در کشورهای صنعتی ، تجاوزهای جنسی وآسیبها در دوره ٥ ساله سلامتی ، در زندگی زنان بین ١٥ تا ٤٤ سال ، کاهش چشمگیری داشته است .
● مذاکره دولت راجع به کاهش فقر در نیکاراگوئه :
در آمد معمولی هر فرد نیکاراگوئه ای در سال ٢٠٠١ ،‌ ٤٨٦ دلار بود که در آمریکای لاتین دومین کشور فقیر محسوب می شود. همچنین در بخش برون مرزی دومین کشور با تولید ناقص ملی محسوب می شود.
فقر فراگیر ، وخیم بودن رشد جمعیت ، بی عدالتی های جنسی ، در آمد کم و نابرابری سطح تحصیلات از استحکام دموکراسی وبرقراری توسعه اقتصادی جلوگیری می کند. زنان تحصیلکرده درگروههایی بادرآمدهای بالا معمولا دو بچه بیشتر ندارند در حالیکه زنان فقیر بی سواد معمولا ٦ تا ٨ فرزند را پرورش می دهند . میزان باردارشدن نوجوانان در یک ناحیه بسیار بالاست .
بیش از نیمی از دختران درنیکاراگوئه در سن ١٩ سالگی باردارند. میزان بارداری در دخترانی که دور از مدرسه اند و یا فقیرند بسیار بیشتر است . با تشخیص اینکه رشد سریع جمعیت باعث صدمه دیدن کیفیت تحصیل و سرویس دهی های اولیه جامعه می شود. سران دولت خواستار همکاری فوری توسط شهروندان و اهدا گران شدند.
درنتایج کاری UNFPA ساختاری برای بازسازی سلامت و سرویس دهی به نوجوانان خارج از مدرسه وجلوگیری ازخشونت در مقابل زنان دیده می شود، اما در آنجا اشاره ای به ایدز وجود ندارد.
دكتر نشاندار
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید