چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
مترو
به سیستم حمل و نقل سریعالسیری گفته میشود که همه یا بخشی از آن در زیرزمین ساخته شده باشد و از طریق یک یا چند مسیر مشخص و ایستگاههای ثابت و قابل دسترسی از سطح زمین، امکان جابهجائی مسافران را در یک شهر فراهم کند.
وزن خطوطی که قطارها روی آن حرکت میکنند ۵۰ کیلوگرم درهر متر و سبکتر از خطوط قطار عادی است. خط سوم (ریل) متروکه وزن آن در هر متر برابر با ۴۰ کیلوگر میباشد.
منابع روشنائی، سیستم حرارتی و سیستم تهویه هر یک از واگنها نیز از نیروی برق خط سوم تغذیه میشود.
طول هر یک از واگنهای مترو ۱۵ تا ۲۱ متر و عرض آنها از ۴/۲ تا ۲/۳ متر و ارتفاع آنها ۷۵/۲ متر تا ۹/۳ متر در نوسان است.
ایستگاههای مترو نبت به تراکم جمعیت و پر رفت و آمد ایستگاههای بیشتری دارند و بهطور متوسط فاصله آنها از یکدیگر ۶۰۰ متر میباشد.
در سال ۱۳۴۸ از یک گروه متخصص ژاپنی برای بررسی وضع حمل و نقل تهران دعوت گردید تا پس از مطالعات لازم ایجاد شبکههای سریعالسیر راهآهن (مترو) را اینگروه به طول تقریبی ۱۱۲ کیلومتر ضروری دانست.
در سال ۱۳۴۹ قرارداد ایجاد مترو در ایران به مناقصه گذاشته شد و شرکت فرانسوی سوفرتو برنده شد و مقدمات این کار از سال ۱۳۵۴ آغاز گشت. با وقوع انقلاب اسلامی و بروز جنگ تحمیلی کار ایجاد مترو متوقف گردید تا این که کار مترو از ۱/۴/۱۳۶۵ ایجاد دو خط از چهار خط شروع گردید.
خط یک به طول ۶۵۵/۱۱ کیلومتر (از خیابان میرداماد در شمال تهران و شروع و تا سعدی امتداد مییابد) میباشد.
خط دو به طول ۸۷۴/۱۹ کیلومتر (از خیابان در دشت در شرق تهران تا غرب یعنی فلکه صادقیه امتداد مییابد) است.
از سال ۱۳۷۹ متروی میان کرج و مهر شهر تا مرکز شهر تهران میدان امامخمینی بهکار افتاد.
وزن خطوطی که قطارها روی آن حرکت میکنند ۵۰ کیلوگرم درهر متر و سبکتر از خطوط قطار عادی است. خط سوم (ریل) متروکه وزن آن در هر متر برابر با ۴۰ کیلوگر میباشد.
منابع روشنائی، سیستم حرارتی و سیستم تهویه هر یک از واگنها نیز از نیروی برق خط سوم تغذیه میشود.
طول هر یک از واگنهای مترو ۱۵ تا ۲۱ متر و عرض آنها از ۴/۲ تا ۲/۳ متر و ارتفاع آنها ۷۵/۲ متر تا ۹/۳ متر در نوسان است.
ایستگاههای مترو نبت به تراکم جمعیت و پر رفت و آمد ایستگاههای بیشتری دارند و بهطور متوسط فاصله آنها از یکدیگر ۶۰۰ متر میباشد.
در سال ۱۳۴۸ از یک گروه متخصص ژاپنی برای بررسی وضع حمل و نقل تهران دعوت گردید تا پس از مطالعات لازم ایجاد شبکههای سریعالسیر راهآهن (مترو) را اینگروه به طول تقریبی ۱۱۲ کیلومتر ضروری دانست.
در سال ۱۳۴۹ قرارداد ایجاد مترو در ایران به مناقصه گذاشته شد و شرکت فرانسوی سوفرتو برنده شد و مقدمات این کار از سال ۱۳۵۴ آغاز گشت. با وقوع انقلاب اسلامی و بروز جنگ تحمیلی کار ایجاد مترو متوقف گردید تا این که کار مترو از ۱/۴/۱۳۶۵ ایجاد دو خط از چهار خط شروع گردید.
خط یک به طول ۶۵۵/۱۱ کیلومتر (از خیابان میرداماد در شمال تهران و شروع و تا سعدی امتداد مییابد) میباشد.
خط دو به طول ۸۷۴/۱۹ کیلومتر (از خیابان در دشت در شرق تهران تا غرب یعنی فلکه صادقیه امتداد مییابد) است.
از سال ۱۳۷۹ متروی میان کرج و مهر شهر تا مرکز شهر تهران میدان امامخمینی بهکار افتاد.
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس چین دولت سیزدهم خلیج فارس لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان دولت حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران معلم سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی پلیس دستگیری شورای شهر تهران سلامت
خودرو بانک مرکزی دلار قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو ایران خودرو سایپا بازار خودرو مالیات تورم ارز
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ رسانه موسیقی تئاتر فیلم دفاع مقدس کتاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور رئال مادرید باشگاه استقلال لیگ برتر بایرن مونیخ فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام ناسا تسلا تبلیغات اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت کاهش وزن طول عمر بارداری خواب سلامت روان آلزایمر