دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


SMS رسانه کوچک شخصی


SMS رسانه کوچک شخصی
رشد چشمگیر و افزایش سریع استفاده از پیام های كوتاه (SMS) در شبكه های تلفن همراه كاربران موجب شد تا كاركردهای این سیستم در زمینه خدمات غیرمكالمه ای ابعاد گسترده تر و متنوعی پیدا كند، به طوری كه به اعتقاد برخی از كارشناسان و متخصصان، سیستم SMS كه تا پیش از این فقط به ارائه خدمات ارسال پیام های متنی و تبلیغاتی می پرداخت، در حال حاضر به دلیل تأثیر و فراگیری آن و همچنین گستردگی مخاطبان به رسانه ای كوچك در عرصه اطلاع رسانی تبدیل شده است و امكان مبادله اخبار، اطلاعات، تبلیغات، مطالب مفید ومانند آن را برای كاربران فراهم آورده است و پیش بینی می شود با توجه به رشد روزافزون استفاده از این سیستم در آینده نزدیك جایگاه فرهنگی و اثرگذاری آن در بین مخاطبان به عنوان یك رسانه پذیرفته شود.
● SMS ویژگی های یك رسانه را دارد
مهندس قربان رستمی، رئیس اداره هماهنگی و نگهداری سرویس های ارزش افزوده ارتباطات سیار درباره ظرفیت های سیستم SMS به عنوان یك «رسانه» می گوید: یكی از قابلیت هایی كه برای سیستم SMS در شبكه های تلفن همراه ایجاد شده و با استقبال مخاطبان هم روبرو شده، امكان ارسال پیام های متنی است، بنابراین می توان متناسب با تعریفی كه برای یك رسانه در رشته ارتباطات شده SMS را هم در ردیف رسانه ها قرار داد، زیرا تمامی ویژگی ها و مختصات یك رسانه را دارد.
وی می افزاید: رسانه ها را برحسب عوامل متعددی تقسیم بندی كرده اند، مثلاً براساس شیوه ارسال پیام برخی به عنوان رسانه نوشتاری هستند، مانند مطبوعات و كتاب و برخی دیگر جزو رسانه های دیداری به شمار می آیند، مانند سینما، تلویزیون و تئاتر. پس پیام های كوتاهی كه مردم رد و بدل می كنند، چون در قالب نوشتاری و دیداری است این سیستم را به عنوان یك رسانه تبدیل كرده است.
رئیس اداره هماهنگی و نگهداری سرویس های ارزش افزوده ارتباطات سیار اضافه می كند: یكی از مهمترین كاركردهای SMS استفاده از آن برای اطلاع رسانی و تبلیغات است. این سیستم می تواند اطلاعاتی نظیر اخبار اطلاعات پرواز، قیمت سهام، اطلاعات حساب های بانكی و عناوین و مطالب روزنامه ها و رسانه ها را به مردم منتقل كند و زمینه ارتباط آنها را با دیگران فراهم كند، بنابراین می توان گفت كه سیستم SMS هم یك رسانه است و هم به عنوان ابزار تلقی می شود.
وی درباره جایگاه SMS در بین مردم و كاربران شبكه های تلفن همراه می گوید: تا ۵ سال گذشته كمتر كسی به كاربرد و خدمات سیستم SMS توجه می كرد، اما به تدریج با مشخص شدن ویژگی ها و قابلیت های این سیستم، بویژه در كارهای روزمره و ارتباط با دیگران، SMS در بین كاربران جایگاه خود را پیدا كرد و در حال حاضر به دلیل سهولت و امكان دسترسی، بیشترین اطلاعات و پیام های كوتاه از طریق این رسانه كوچك میان مردم جابه جا می شود.
● ارسال روزانه ۲۸میلیون پیام كوتاه
او درباره تعداد ارسال پیام های كوتاه در سیستم SMS می افزاید: كاربران تلفن همراه به طور میانگین روزانه ۲۸ میلیون پیام كوتاه برای یكدیگر ارسال می كنند كه پیش بینی می شود این تعداد افزایش یابد و هم اكنون بیشتر پیام های كوتاه از ساعت ۱۸ تا ۲۴ بین كاربران رد و بدل می شود.
مهندس رستمی درخصوص شیوه ارسال پیام های كوتاه اضافه كرد: تمامی پیام های كوتاه از طریق شركت ارتباطات سیار و شركت های خصوصی طرف قرارداد به ۲ شیوه انجام می شود. یكی ارسال پیام انبوه یا گروهی است كه در این شیوه نقش رسانه ای SMS بیشتر دیده می شود. مثل ارسال پیام های بهداشتی، آموزشی، موضوعات سیاسی مثل انتخابات، پیام های فرهنگی و غیره كه به اندازه بالایی به كاربران ارسال می شود و دیگر این كه ارسال پیام های منفرد یا شخصی كه افراد احساسات و نظرات خود را برای كاربر مورد نظر ارسال می كنند كه تعداد آنها نیز متفاوت است.
● SMS نیازمند قانون
مهندس رستمی در پاسخ به این سؤال كه آیا نهاد یا گروهی بر محتوای SMSها نظارت می كنند، می گوید: در این باره بحث های متفاوتی مطرح شد، اما تا زمانی كه مقررات و قوانین IT و دولت الكترونیك به طور جامع و مدون وارد جامعه نشده، نمی توان درباره نظارت بر محتوای SMSها اظهارنظر كرد، بلكه این حوزه نیز همانند حوزه مطبوعات و سایر حوزه های فرهنگی، آموزشی نیازمند قانون و ضابطه است. هر چند در زمینه IT و دولت الكترونیك كارهایی انجام شده است، اما تا این طرح ها و برنامه ها در قالب قانون به تصویب نهادهای قانونگذار نرسد، نمی توان تصمیمی گرفت. به طور كلی برای SMS هم باید براساس مختصات یك رسانه مثل روزنامه یا صدا و سیما قانون و ضابطه تعریف شود تا به لحاظ شكلی و ماهیتی در جامعه نهادینه شود.
● مخابرات محتوای SMS ها را كنترل نمی كند
وی با رد نظارت بر محتوای SMS در مخابرات می گوید: مخابرات محتوای پیام های كوتاه را كنترل نمی كند، زیرا امكانات فنی بررسی محتوای SMSها برای آن میسر نیست و با توجه به ارسال ۲۸ میلیون پیام كوتاه در شبكه های تلفن همراه، عملاً كنترل محتوای SMS وجود ندارد و مخابرات هم هیچ گاه در این زمینه وارد نشده است.
وی می افزاید: همچنین شركت های طرف قرارداد مخابرات كه به ارسال پیام كوتاه می پردازند، موظفند در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه مصوب فعالیت كنند و درباره آثار تخریبی SMS شركت های مذكور مسئولیت حقوقی دارند.
وی درباره مشتركانی كه تمایلی به دریافت پیام های كوتاه تبلیغاتی ندارند، می گوید: با توجه به رعایت حقوق شهروندان، اگر كاربری نخواهد برایش پیام های كوتاه تبلیغاتی ارسال شود باید با شماره ۰۹۹۹۰ تماس بگیرد و تقاضای خود را اعلام كند و مخابرات هم شماره آن كاربر را در لیست قرار می دهد و از آن به بعد برای این كاربر پیام های تبلیغاتی ارسال نخواهد شد، هر چند دیگر پیام ها بویژه پیام های منفرد یا شخصی همچنان براساس سیستم برای كاربر مذكور ارسال می شود.
● مهندس رستمی درباره آینده SMS و ارائه خدمات آن اضافه می كند: SMS
به عنوان یك رسانه شخصی آینده ای رو به رشد دارد و پیش بینی می شود به تدریج جایگاه این ابزار از شكل صرفاً خدماتی به شكل فرهنگی تغییر یابد و كیفیت اطلاعات و پیام های كوتاهی كه بر روی آن ارسال خواهد شد، ارتقا پیدا خواهد كرد. به طوری كه رفته رفته از طریق این رسانه علاوه بر ارسال مطالب طنز و سرگرمی، اطلاعات و اخبار فرهنگی و آموزشی اجتماعی عمیق تری نیز به كاربر ارائه خواهد شد. البته هم اكنون برخی از مراكز و مؤسسات اطلاع رسانی در حال ارسال مطالب و اخباری متناسب با سیاست ها و برنامه هایشان هستند.
سارا جعفری
منبع : روزنامه ایران