پنجشنبه, ۱۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 6 June, 2024
مجله ویستا
سینمای قومی پندار یا واقعیت
عنوان سینمای قومی شامل دو عنصر سینما و قوم است كه هر یك به تنهایی واژه هایی تعریف شده , گسترده و ریشه دارند , واژه هایی كه كمتر كس با آنها بیگانه است , همه ما تصویری از سینما در ذهن داریم و قطعا" در یك قوم خاص به دنیا آمده ایم .
آنچه این عنوان را مبهم و این بحث را پیچیده می سازد تركیب این دو عنصر و تشكیل پدیده ای است به اسم سینمای قومی كه تعریف قطعی و شناخته شده ای از آن در دست نداریم .
در این مقوله نه تنها قصد ارائه چنین تعریفی را نداریم بلكه می خواهیم بگوییم ابهام این عنوان نه در تعریف آن بلكه در ماهیت آن است به عبارت بهتر آیا اساسا" چیزی به اسم سینمای قومی وجود دارد كه قابل تعریف باشد ؟
● سینمای قومی چیست ؟
سینمایی كه متعلق به یك قوم خاص است و یا سینمایی كه بیانگر ویژگیهای آن قوم است .
▪ شق اول
از پایه بی اساس است چرا كه سینما یك هنر است وهنر متعلق به انسان , انسانی كه محدود به هیچ زمان و مكان خاص نیست .
▪ شق دوم
تنها در حیطه سینمای مستند معنی می یابد , سینمای مستند می تواند یك قوم را آنچنان در برابر چشمان ما قرار دهد كه گویی سالها بین آنها زیسته ایم اما سینمای غیر مستند كه موضوع صحبت ما است هرگز چنین وظیفه ای به عهده ندارد . در سینمای غیر مستند , هدف القا حس سازنده به مخاطب است وسازنده مختار است در این بیان از هر ابزاری بهره بگیرد و البته یكی از این ابزارها ویژگی های فرهنگی , اجتماعی و ... یك قوم است ابزاری كه در خدمت سینماگر است و نه حاكم بر او .
" كوروساوا " در هر كجای دنیا می زیست " كوروساوا " می شد چه با سامورائی ها و چه بدون آنها .
اینكه عده ای به صرف دیدن چند عنصر مشابه در چند فیلم از یك كشور بر چسب سینمای قومی به آن می دهند جای بسی تامل و تردید دارد .
آنچه این عده را به اشتباه می اندازد به زعم نگارنده فراموش كردن " آركی تایپ های " ذهنی یك سینماگر است .
سینماگری كه می خواهد بشر را به تصویر بكشد اصولا" تصویری را بر می گزیند كه آنرا خوب می شناسد , تصویر قومی كه در اطراف اوست , اینجا هدف آن قوم نیست بلكه " انسانی " است كه در یك قوم می زید .
اگر این روزها در كشورمان واژه سینمای قومی زیاد شنیده می شود شاید بیشتر به دلیل ابداع سبكی است به نام سینمای مستند داستانی كه هر بیننده و منتقدی را با حس دوگانه مواجه می سازد , رد یا قبول این سبك موضوع صحبت ما نیست آنچه در اینجا مورد نظر است تاثیر آن در شكل گیری عنوان سینمای قومی است و همچنین پرداخت به بخشهای مختلف آن سینماگرانی از این دست در بخش مستند
ویژگیهای یك قوم خاص را به تصویر می كشند و در بخش داستانی می خواهند مسئله انسانی بیافرینند و جالب آنكه در بیشتر موارد ضعفهای عمده ساخت و محتوای اثر خویش را در پشت جاذبه های ناشناخته یك قوم پنهان می سازند و اینگونه هم سینما را قربانی می سازند و هم آن قوم را .
منبع : خانه اقوام ایرانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای حکام شورای نگهبان دولت ریاست جمهوری دولت سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
هواشناسی شهرداری تهران محیط زیست تهران قتل پلیس راهور ترافیک سازمان هواشناسی خانواده بارش باران حوادث پلیس
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت سکه سهام عدالت حقوق بازنشستگان دلار بازار خودرو مالیات برق
مجید قناد سینما سینمای ایران تلویزیون عمو قناد موسیقی امام خمینی (ره) فیلم سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه فرهنگیان فضا
روسیه رژیم صهیونیستی غزه فلسطین آمریکا ترکیه جنگ غزه لبنان حماس جو بایدن طوفان الاقصی برجام
فوتبال تیم ملی والیبال ایران والیبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر باشگاه پرسپولیس رئال مادرید رضا درویش جواد نکونام باشگاه استقلال لیگ برتر ایران
فناوری هوش مصنوعی سامسونگ اینترنت گوگل ناسا اپل
زنان سرطان سازمان غذا و دارو لوازم آرایشی رژیم غذایی استرس کبد چرب ویتامین D زوال عقل صبحانه