جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نمایشگاه چهاردهم نفت،گاز و پتروشیمی،تجلی نواوری و شکوفایی


نمایشگاه چهاردهم نفت،گاز و پتروشیمی،تجلی نواوری و شکوفایی
حضور نزدیک به چهارصد شرکت بین المللی از خارج از کشور در کنار بیش از هزار شرکت تولید کننده و سرمایه گذار داخلی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی که از اول تا پنجم اردیبهشت هشتادو پنج در تهران برگزار می گردد فرصت بسیار مغتنمی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع وابسته به آنهاست تا علاوه بر طرح خواسته ها ، به نمایش توانمندی ها، نوآوری و یافته های خود به شرکت های خارجی و داخلی بپردازند.
بدون شک برگزاری چهارده دوره نمایشگاه تخصصی از موضوع نفت، نشان از ثبات موضوع و وجود اراده ای قوی برای انجام آن دارد. لیکن به نظر می رسد برگزاری نمایشگاه مذکور با کاستی هایی نیز همراه می باشد که تلاش برای رفع آنها مطمئناً بر کارآیی و اثر بخشی آن خواهد افزود.
● هدف از برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی چیست؟
براستی هدف از برگزاری این نمایشگاه که به دلیل وجود شرکت های خارجی از کشورهای مختلف و بزرگ دنیا مانند آلمان، ‌فرانسه،‌ انگلیس، روسیه،‌ نروژ و... می باشند و برنامه ریزی دقیقی برای برگزاری را می طلبد چیست؟ آیا صرفاً حضور این شرکت ها و ارائه توانمندیهای آنها در یک مدت کوتاه چند روزه کافی است و ما به اهداف خود رسیده ایم؟ مطمئناً ایده برگزاری این نمایشگاه در سالهای اولیه و حضور شرکت های خارجی در آن به دلیل آغاز طرح های عظیم توسعه نفت و گاز در کشور و علاقمندی پیمانکاران و شرکت های بزرگ دنیا برای مشارکت در طرح های مذکور و همچنین فروش قطعات و لوازم تولیدی آنها بوده است که تا حد زیادی نیز هدف مذکور حاصل شد. در مقابل رشد شرکتهای داخلی را نیز پس از حضور در کنار شرکت های بزرگ دنیا در جهت بالا بردن سطح کیفی و کمّی تولیدات و محصولات خود، شاهد بوده ایم اما این پایان راه نیست و به نظر می رسد بایستی هر سال برای برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی نیز هدفی مشخص تدوین و از سال قبل این هدف برای سال بعد مشخص و اعلام عمومی شود.
به عنوان مثال تعیین شعار سالیانه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان هدف و الگویی روشن برای سال پیش رو و تدوین قوانین و برنامه هایی برای دستیابی به آن در طول یک سال و یا زمینه سازی برای سالهای بعد بسیار پسندیده است. الگوها و شعارهایی که می توان برای برگزاری یک نمایشگاه بین المللی با حضور بیش از یکهزار و پانصد شرکت داخلی و خارجی و هزاران شرکت جانبی جهت برگزاری آن ذکر کرد می تواند انتخاب موضوعاتی از این قبیل باشد:
- نوآوری شکوفایی: با استفاده از این شعار می توان سازو کارهایی مدّون را برای نوآوری های جدید در صنایع نفت درنظر گرفت و در طول یکسال فعالیت های پژوهشی و عملیاتی را در مورد آنها به انجام رسانید و در سال بعد آنها را معرفی و به صنایع مرتبط معرفی نمود.
- اصلاح مصرف و صرفه جویی: یکی از مشکلاتی که صنعت نفت ما در طول سالیان گوناگون با آن مواجه بوده است مصرف بالای سرانه انرژی می باشد. آمار و ارقامی که وجود دارد کشور ایران متأسفانه در مصرف انرژی، در بسیاری موارد مقام اول را کسب کرده است، تولید حدود پانصد میلیون متر مکعبی گاز در زمستان، به صورت روزانه از میادین مشترک و مستقل و مصرف همزمان آن در کشور، مصرف روزانه میلیون ها لیتر بنزین و گازوئیل و... از این موارد است که مطمئناً یکی از عوامل مصرف بالای انرژی در کشور استاندارد نبودن وسایل و تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و در نتیجه بالا رفتن مصرف سرانه انرژی است. تدوین راهکارهای اجرایی و ضربتی با پشتوانه دولت و شرکت های بزرگ نفت و گاز می تواند منجر به جذب هزاران طرح از مخترعان داخلی کشور برای ساخت تجهیزات استاندارد و پائین آوردن مصرف سرانه انرژی در کشور شود.
- جذب سرمایه های داخلی و خارجی: مشارکت شرکت های بزرگ داخلی و سرمایه گذاران خارجی در طرحهای عظیم صنعت نفت و گاز کشور که در حال حاضر دوران رشد بسیار خوبی دارد می تواند الگویی مناسب برای طرح، برنامه ریزی و تبلیغ آن در داخل و خارج کشور باشد. طرحهای عظیمی همچون میادین گازی پارس جنوبی،‌ پارس شمالی،‌ گلشن و فردوسی، پالایشگاههای تولید بنزین، واحدهای عظیم پتروشیمی در سراسر کشور و ... همه و همه نیاز به سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد. مشارکت عمومی دراجرای طرحهای مذکور با تدوین راهکارهای اساسی برای جذب شرکت ها و منابع مالی از سوی دولت محترم و شرکت های اصلی نفت و گاز و پتروشیمی قابل انجام و دسترسی است.
- معرفی یک طرح در هر سال به عنوان طرح برگزیده: اقتصاد ایران اسلامی بر پایه نفت و صنایع وابسته به آن بنا شده است و در هر سال مطمئناً طرحهای بسیاری وجود دارد که افتتاح و بهره برداری از آنها آغاز و می توان طرح های مذکور را به عنوان طرح برگزیده معرفی و مورد تشویق قرار داد.
- تولید ملی و بالا بردن سهم ساخت داخل: با طرح الگو و شعار مذکور می توان به تشویق شرکت های داخلی که توانسته اند تولیدات خود را مطابق با آخرین استاندارد و تکنولوژی روز دنیا در داخل کشور تولید کنند پرداخت و از این طریق با حمایت از صنایع داخلی سهم ساخت قطعات و کالاهای مورد نیاز صنایع نفت و گاز کشور را بالا برد.
از این دست اهداف می توان بسیار نام برد لیکن تدوین آنها مستلزم موارد ذیل نیز می باشد.
الف) ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی : اینگونه بنظر می رسد که هر سال مدت زمان کوتاهی مانده به برگزاری ،‌‌ نسبت به ثبت نام از شرکت های داخلی و خارجی اقدام و دستاوردهای نمایشگاه سال قبل، کاستی ها و مشکلات و موارد مهمی که مطمئنا در طول سالها تجربه شده است در نظر گرفته نمی شود و بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در سالهای بعد مجدداً‌ تکرار می گردد. در صورت تصویب ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه از سوی وزیر محترم نفت و مدیر کل محترم روابط عمومی می توان ضمن تجزیه و تحلیل عملکرد هر ساله نمایشگاه برای ایجاد و برگزاری نمایشگاه سال بعد نیز برنامه ریزی دقیق و مدّونی نمود.
ب) ایجاد فرصت های سرمایه گذاری : برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی و حضور مدیران ارشد شرکت های دولتی، کارشناسان و دست اندرکاران طرحهای بزرگ و کوچک داخلی در کنار مدیران خارجی شرکت کننده، فرصت بسیار مناسبی برای امضا تفاهم نامه ها و عقد قراردادهای بزرگ خواهد بود. در صورت ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاهها می توان این موارد را از قبل برنامه ریزی و در حین برگزاری نمایشگاه نسبت به عقد قرارداد اقدام نمود.
آنچه مهم است حضور هزار و پانصد شرکت داخلی و خارجی در کنار یکدیگر است که اگر به عنوان یک فرصت به آن نگریسته شود می تواند در همین فرصت کوتاه پنج روزه نیز منجر به نتایج بسیار خوبی در خصوص بالا بردن استاندارد محصولات تولید داخل، جذب سرمایه های خارجی در توسعه طرحها، آشنایی با جدیدترین فناوریها ی نوین صنعت نفت و گاز جهان و... بشود.
مجید بوجارزاده
کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات