سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

یک سال پیش در همین روزها


یک سال پیش در همین روزها
قبلاً پیش از جام جهانی ۲۰۰۶ مدت زیادی در یکی از خیابان های معروف برلین زندگی می کردم.آنچه از آن خیابان در ذهنم باقی مانده بود، مکانی دلگیر و خسته کننده که در آن هیچ کس با کسی صحبت نمی کرد، بود.
در جام جهانی آلمان پس از ۱۵ سال دوباره به آن خیابان رفتم. زمانی که به آنجا رسیدم لحظاتی طول کشید تا اطمینان پیدا کنم آنجا همان خیابان است. بر سر در همه خانه ها پرچم های آلمان آویزان بود و بچه ها با شادمانی در خیابان بازی می کردند. به نظر می رسید جام جهانی از آلمان کشوری خوشحال ساخته است و حقیقتاً جام جهانی فوتبال از آلمان کشوری دیگر ساخت.
جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بدون شک یکی از بزرگترین اتفاقات رسانه ای در جهان بود و آنطور که شواهد نشان می دهد آلمان ۲۰۰۶ بهترین میزبان برای مهمانان جام جهانی هم بوده است، در عین حال آلمان هم سودهای فراوانی از این اتفاق بزرگ برد. سه تاثیری که آلمان از این تورنمنت پذیرفته را می توان به صورت زیر خلاصه کرد.
۱) تاثیر احتمالی، افزایش زاد و ولد؛ شاید این مساله کمی عجیب به نظر برسد اما جام جهانی به نحوی آلمان ها را به بچه دار شدن تشویق کرده بود. در سال قبل از برگزاری جام جهانی نرخ رشد جمعیت در آلمان به کمترین میزان خود از زمان جنگ جهانی دوم رسید.
آمارها نشان می داد که هر زن آلمانی به صورت میانگین تنها ۳۶/۱ فرزند داشته است. اما در جریان جام جهانی اتفاقی افتاد که میزان زاد و ولد آلمان ها افزایش چشمگیری پیدا کرد. برای مثال در شهر برلین آمار زاد و ولد در مارس ۲۰۰۷ نسبت به مارس ۲۰۰۶ ، ۲۰ درصد افزایش یافته بود.
برخی بر این باورند که به دلیل رشد اقتصادی آلمان و با توجه به افزایش مبالغی که از سوی دولت به والدین جدید تعلق گرفته آمار زاد و ولد زیاد شده است. این در حالی است که اکثر کارشناسان معتقدند افزایش زاد و ولد در آلمان هیچ ربطی به برگزاری جام جهانی نداشته است.
۲) تاثیر اندک، رشد اندک اقتصاد آلمان؛ یک تیم به سرپرستی هولگر پریوس استاد اقتصاد ورزشی در دانشگاه ماینتس میزان خرج کردن ۹۴۵۶ مهمانی که برای دیدن رقابت های جام جهانی به آلمان آمده بودند را بررسی کردند.
تحقیقات آنها نشان داد هزینه هایی که مهمانان جام جهانی در این مدت متقبل شده اند، باعث افزایش تولیدات داخلی آلمان به میزان ۲/۳ میلیارد یورو شده است. آنچه در این بین جالب توجه است این است که یک سوم این درآمدها از کسانی حاصل شده است که حتی یک مسابقه جام جهانی را از نزدیک ندیده اند و تنها از تلویزیون های عظیم نصب شده در خیابان ها مسابقات را تماشا کرده اند.
۳) تاثیر گسترده، بهبود مارک های تجاری آلمانی آن هم برای مدتی طولانی؛ وزارت امور خارجه موفقیت آلمان در این زمینه را به صورت یک اسلاید ارائه داده است. در ژانویه ۲۰۰۶ با توجه به شاخص Anholt GMI Nation Brands آلمان از ۳۵ کشور در رده ششم مارک های جهانی قرار گرفت. اما در سپتامبر ۲۰۰۶ مدتی پس از اتمام جام جهانی همین شاخص آلمان را در کنار انگلستان در صدر مارک های جهانی قرار داده بود.
۲۵۹۰۰ مصرف کننده از ۳۵ کشور جهان معتقدند علاوه بر افزایش محبوبیت مارک های آلمانی میزان محبوبیت مردم، فرهنگ و صنعت توریسم آلمان هم زیاد شده است.چهره آلمان ها از نظر مردم جهان پس از جام جهانی بهتر شد، اما آنچه مهم تر به نظر می رسد این است که حتی آلمان ها هم نظرشان در مورد خودشان بهتر شده است.
در یک نظرسنجی که در ژوئن ۲۰۰۶ پیش از شروع جام جهانی انجام شد از مردم سراسر جهان سوالاتی مبنی بر آنکه نظرشان در خصوص کشورهایشان چیست، پرسیدند. در اکثر موارد افراد پاسخ دهنده نظر بسیار مثبتی در مورد کشورهای خودشان داشتند که امریکا و چین بیش از سایرین از کشورهای خود راضی بودند. اما یک استثنای بزرگ در این بین وجود داشت و آن این بود که خارجی ها نظر مساعدتری نسبت به آلمان داشتند تا مردم خود آلمان اما پس از جام جهانی آلمانی های بیشتری کشور خود را دوست داشتند.اما آیا این تاثیرات اثری بلندمدت در آلمان خواهد داشت؟
سباستین ترنر فردی که مسوول تبلیغات جام جهانی آلمان بود معتقد است این تاثیرات تنها در صورتی اثر بلندمدت خواهد داشت که آلمان پس از این محبوبیت باز هم به تبلیغات خود ادامه دهد. به اعتقاد آلبرشت سونتاک که یک جامعه شناس آلمانی است، آلمان خیلی زود دوباره به روزهای قبل از برگزاری جام جهانی باز خواهد گشت، درست همان اتفاقی که برای فرانسه پس از جام جهانی ۱۹۹۸ رخ داد.
تیم ملی فرانسه که در آن زمان تیمی چندملیتی بود هم به افتخاری بزرگ دست یافت و این مساله خیلی ها را امیدوار کرد که فرانسه وملیت های مختلفش بتوانند پس از این اتفاق با آرامش در کنار هم زندگی کنند، اما پس از آشوب های سال ۲۰۰۵ دیگر هیچ نشانی از آن فرانسه باقی نمانده بود.اما آلمان می تواند امیدوار باشد این چهره دوست داشتنی اش دوام بیشتری داشته باشد.
به گفته سونتاک آلمان ها دیگر از نظر جهانیان نئونازی های قبل نیستند. این چهره جدید می تواند ماندگار باشد زیرا آلمان ها خودشان در جریان جام جهانی این مساله را ثابت کردند. آنچه که آلمان در ازای برگزاری جام جهانی عایدش شد چیزی بسیار ارزشمند است و احتمالاً هیچ میزبان دیگری نمی تواند به این موفقیت دست یابد.
با وجود این مسوولان برگزاری جام جهانی آفریقای جنوبی هم امیدوارند موفقیت آلمان را تکرار کنند. آنها امیدوارند چهره مملو از فقر، بیماری و جنایت آفریقا را تغییر دهند. اما آنها احتمالاً موفق نخواهند شد زیرا این مشکلات جزیی از چهره آفریقا است و احتمال عوض کردن آن وجود ندارد.
منبع: فایننشال تایمز
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید