یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

تاریخچه BMW


تاریخچه BMW
Bayerische AG"" زندگی خود را در مونیخ به عنوان یك تولید كننده موتورهای هوایی آغاز كرد و بعد از آن در سال ۱۹۲۳ شروع به تولید موتورسیكلت كرد.
اولین محصول او موتور مدل R ۳۲ فروش بسیار موفقی داشته و این كمپانی بعدها به نام BMW معروف شد.در سال ۱۹۲۸ با به كار گیری Dixi كارخانه مدلهای گوناگونی تولید كرد.از جمله این اتومبیلها مدلهای BMW ۳ , BMW ۱۵ بودند.
در سال ۱۹۳۳ كمپانی با اطمینان از وضعیت مالی و پشتوانه علمی و عملی خود تصمیم به ساخت اتومبیلی با موتور ۶ سیلندر گرفته و نیز با ایجاد تغییراتی در شاسی آن دو محور چرخ ها را از هم بیشتر كرد.طی مدت كمتر از یك سال حجم موتور شش سیلندر به ۱۵۰۰CC افزایش یافت و در مدلهای جدیدی به نامهای Sport و Saloon به بازار عرضه شد.در سال ۱۹۳۵ حجم این موتور به ۲۰۰۰CC رسید.
در سال ۱۹۳۶ بهترین اتومبیل این دهه یك ۳۲۶ قدرتمند به بازار عرضه شد.این اتومبیل دارای شاسی متفاوتی بود و به عنوان پدر اتومبیلهای دهه ۱۹۳۰ لقب گرفت.در سال ۱۹۳۷ مدل Sport دو نفره ۳۲۸ به اتومبیلی سریع در تمامی پیستهای اروپا تبدیل شده بود. در همین سال مدل كوپه ۳۲۷ به مرحله تولید انبوه رسید.ولی آخرین اتومبیل قبل از جنگ محصول سال ۱۹۳۹ یك مدل ۳۳۴ با حجم موتور ۳۵۰۰CC به تولید انبوه نرسید.
به دلیل بمباران كارخانه در شهر مونیخ, BMW بعد از جنگ دچار مشكلات بسیار جدی شده و ناچار به آلمان شرقی مقل مكان كرد.
در سال ۱۹۴۸ تولید موتورسیكلت مجددا آغاز شد.در سال ۱۹۵۲ با تولید مدل ۵۰۱Saloon تولید اتومبیل از سر گرفته شد.
تا سال ۱۹۶۴ اتومبیلهای این كمپانی تقریبا مشابه یكدیگر و دارای موتورهای شش سیلندر V۸ بودند.در سال ۱۹۵۵ یك مدل كوپه ۵۰۳S ساخنه شد.البته فروش این مدل به دلیل قیمت بالا با مشكلات زیادی روبرو بود و در نتیجه BMW شروع به نولید اتومبیلهای كوچكتری كرد.
مدل ۱۵۰۰Saloon محصول ۱۹۶۱ كه در اندازه متوسط تولید شده بود BMW را از ورشكستگی نجات داد.
این ابتكار ساخت یك سری از انومبیلهای ۴سیلندر را در دهه بعد به همراه داشت.با موتورهایی با قدرت ۸۰bhp برای مدل ۱۵۰۰ كه گاه تا ۱۷۰bhp برای محصولاتی مانند ۲۰۰۲Turbo افزایش مییافت.(وااای ۲۰۰۲ توریو )
این سری از اتومبیلها در مدلهای دو در , چهار در و كروك و بعد از سال ۱۸۷۱ در مدلهای هاچبك تولید شدند.
موفقیت در این سریها باعث شد تا كمپانی ظرفیت خود را بالا برد و در سال ۱۹۶۷ , ‌پص به همین منظور كارخانه Glas را خریداری كرد و پس از یك سال در این كارخانه مدل ۱۶۰۰GT را تولید كرد.
ضمنا خط تولید مدلهای كوپه بزرگ از سال ۱۹۶۵ به بعد ادامه داشت و مدلهای Bertone از این جمله بودند.
در سال ۱۹۶۸ تولید موتورهای شش سیلندر قوی مجددا شروع شد و حاصل آن اتومبیلهای Saloon بزرگ بود. در سال ۱۹۷۱ حجم موتورهای Saloon به ۳۲۰۰cc افزایش یافت.
BMW در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ فقط به بهتر كردن كیفیت تولیدات قبلی خود پرداخت و حاصل این تلاش سری ۳(تولید اتومبیلهای Saloon با اندازه متوسط) سری ۵ (اتومبیلهای Saloon در اندازه بزرگ) , سری ۷ (اتومبیلهای Saloon تشریفاتی و راحت) و سری ۶(اتومبیلهای كوپه Sport بزرگ) بود.
در سال ۱۹۷۸ تعدادی از این اتپمبیلها مانند كوپه M۱ با سرعتی در حدود ۲۶۰ كیلومتر در ساعت و كیفیت بسیار بالا به بازار عرضه شد كه نشانه پیشرفت بسیار در صنعت اتومبیلهای Sport بود.
انگیزه پیروزی در مسابقات فرمولا ۱ باعث شد تا BMW مدلهای M ام (M۳ , M۵ , M۵۳۵i , M۶۳۵ Csi) را توسط بخش سازنده اتومبیلهای Sport تولید كند.
بخش تكنیكی BMW تصمیم به رقابت با بخش تپلید كننده اتومبیلهای مسابقه ای گرفت و حاصل این رقابت تولید اتومبیلهای Sport دو سرنشینه Z۱ بود كه در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد.از جمله دیگر محصولات این رقابت مدلهای ۳۲۸ و ۵۰۷ و ۳۲۵i -با قدرت ۱۷۰hbp و موتوری شش سیلندر و ۲۵۰۰cc - می باشد.
یكی از مهمترین اقدامات BMW در سالهای اخیر ایجاد دگرگونی در سری های گذشته ۸,۷,۶,۵,۳ و تبدیل آنها به اتومبیل هایی مطابق با استانداردهای امروزی است كه از جمله این اتومبیلها می توان به مدل های ۷۵۰iL از سری ۷ اشاره كرد كه دارای موتور V۱۲ با قدرت ۳۰۰hbp و حجم موتور ۵۰۰۰CC می باشد. این مدل از اتومبیلهایی بود كه نظر تمام تاجران اتومبیل را به خود جلب نمود.
مدل كوپه دو سرنشینه ۸۵۰i یكی از اتومبیلهای Sport است كه بر روی كیلومتر شمار آن سرعت ۲۵۰ كیلومتر در ساعت خود نمایی میكند در حالیكه اتومبیل ظرفیت ۲۷۴ كیلومتر در ساعت را نیز دارد.این مدل برتری تكنیكی بالایی نسبت به بنز پیدا كند .
منبع : carx1