یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
راه تکامل
انسان در میان تمام موجودات، دارای سیر تكاملی پر دامنهای است; از یك سو، میتواند به اعلیعلیین برسد و حتی از فرشتگان هم بالاتر رود (۱) ، و از سوی دیگر، با سقوط به اسفلالسافلین از حیوان نیز پستتر شود. (۲) در منطق دین، درجات كمال آدمی، به میزان اطاعت و سرسپردگی او در برابر خداوند و درجات سقوط او نیز، به میزان طغیان و نافرمانی خداوند كه از آن به گناه تعبیر میشود، بستگی دارد.
سؤال اساسی كه اینجا مطرح میشود این است كه راههای جلوگیری از گناه چیست؟ به دیگر سخن، چه عواملی میتواند به ما كمك كند تا هیچگاه مغلوب نفس خویش نشویم؟
۱)توجه به علم بینهایت الهی
قرآن كریم تاكید زیادی بر علم بینهایتخداوند دارد; بر اساس آیات قرآن كریم، خداوند علیم نه تنها به حقایق عالم، بلكه به اسرار وجود آدمی نیز آگاه است. خداوند عالم به حوادثی كه در دورترین نقاط فضای بیكران هستی اتفاق میافتد، آگاهی دارد; او حوادثی را كه میلیاردها سال پیش در عالم هستی رخ داده و در پهنه زمان پنهان مانده است، میداند و از حوادثی كه در میلیاردها سالآیندهرخخواهددادو درپشت پرده اعصار و قرون از نظرها مخفی است، باخبر است. اگر دانهشنی در بیابان تاریكی در اثر وزش نسیمی جابجا شود، از دید او پنهان نمیماند. اگر برگ كوچكیدردلجنگلهایانبوهاز شاخه درختی جدا شود و بر زمین بیفتد، خداوند میبیند. (۳) او میداند آنچه از زمین میروید، همچنانكه او میداند آنچه كه در زمین فرو میرود. (۴)
او نه تنها به آفاق و حقایق عالم آگاه است، بلكه به آنچه در درون جان آدمی و در خاطر خاموش او میگذرد، نیز آگاهی دارد. او اسرار قلبها و آنچه كه آدمی دوست ندارد دیگران - حتی دوستان نزدیك و خانواده او - باخبر شوند، میداند. خداوند از رگ گردن ما به ما نزدیكتر است.«ولقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوسو بهی تفسر و نحن اقرب الیه من حبل الورید» (۵) آیا گناهكار نمیداند كه خدا او را میبیند و به كار او آگاهی دارد؟«الم یعلم بان اللهیری» (۶) اوچشمهایخیانتكاررامیشناسد وبهآنچهدر سینهها مخفی و پنهان است آگاهی دارد.«یعلمخائنهٔالاعینو ما تخفی الصدور» (۷)
توجه به آیات قرآن كریم و اعتقاد به این حقیقت كه خداوند ناظر اعمال انسان است، آدمی را از گناه باز میدارد. از سوی دیگر، یاد خدا،انسان را مثل كوه استوار میكند و شیطان نمیتوانداورافریبدهد;زیراهرگزشیطان به او سلطهایندارد. «انیسلطانهعلیالذینیتولونه» (۸)
مرحوم فشاركی در كتاب عنوان الكلام آوردهاند: آهنگری بود كه آتش و حرارت آهن بر او تاثیری نداشت; به طوری كه با دست، آهن گداخته را میگرفتبدون اینكه آسیبی به او برسد. من از كار او تعجب كردم و سبب آن را پرسیدم، او ابتدا نمیخواستبگوید ولی با اصرار من چنین تعریف كرد:
«قحطی و گرانی شده بود. من در آن سال غله فراوانی داشتم. در همسایگی من زنی بود كه با چند یتیم زندگی میكرد. زندگی بر آنها سختشد. آن زن آمد به من گفت: بچههایم دارند از گرسنگی میمیرند; در حق من لطف نمودهقدریغلهبهفرزندان من بده. من دیدم او زنی صاحب جمال است. گفتم: اگر تسلیم من شویبهتو غله میدهم. آن زن این را شنید و از عفتی كه داشت پی كار خود رفت. ولی فردا از ناچاری دوباره آمد و من همان خواستخودم را تكرار كردم. روز سوم آمد و گفت: رعایت همسایگی را نموده بر اطفال بیپدر من رحم كن و قدری غله به ما بده. گفتم: ای زن حرف همان است كه گفتم. وقتی راه چاره را مسدود دید،گفت: شرطی دارد. گفتم: هر شرطی باشد میپذیرم. گفت: مرا به جایی ببری كه غیر از من و تو كسی نباشد. پذیرفتم. وقتی را معین كرده او را به حجره خود بردم. اما دیدم او پریشان است و از ترس میلرزد. گفتم: ترا چه میشود؟گفت:توبهعهدخود وفا نكردی گفتم: غیر از من و تو كه كسی اینجا نیست. گفت: چگونه خانه خلوت است، حال آنكه صاحبخانه خداوند عالم و فرشتگان درگاه او بر ما عالم و حاضراند؟! چون آن زن این را گفت، آتش شهوتم خاموش شد. او در حق من دعا كرد و گفت: خداوند آتش دنیا و آخرت را بر تو خاموش نماید. دعای آن زن در حق من دردنیامستجابشدهاست،امیدوارم در آخرت نیزآتش آخرت بر من خاموش شده باشد». (۹)
انسان در نزد اشخاص بزرگ و مهم هرگز گناه نمیكند و سعی میكند محبت او را به خود جلب كند اما چرا در پیشگاه خداوند بزرگ كه خالق همه چیز است، گناه میكند؟!
اسحاقبنعمارمیگوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: «ای اسحاق چنان از خدا بترس كه گویاتو رامیبیندو اگر تو او را نمیبینی، او تو را میبیند و اگر معتقد باشی كه او تو را نمیبیند، كافر شدهای. و اگر بدانی كه او تو را میبیند و با این حال او را نافرمانی كنی، تو او را جزء پستترین بینندگان به خود قرار دادهای». (۱۰)
حضرت علی علیه السلام نیز میفرماید: «از معصیتخدا در جاهای پوشیده و خلوت بپرهیزید; زیرا خداوندی كه امروز شاهد اعمال شماست، فردا قاضی و حاكم است».
خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن كریم بارها و بارها بر این مطلب تاكید نموده (۱۱) و در نهایت فرموده است: «آیا كافی نیست كه پروردگارت خود شاهد هر چیزی است؟» (۱۲)
«داوود رقی» میگوید: از امام صادق علیه السلام تفسیر آیه «و لمن خاف مقام ربه جنتان» را پرسیدم. حضرت فرمودند: «كسی كه معتقد باشد خداوند او را میبیند و سخنش را میشنود و به نیك و بد كارهایش آگاه است (و این عقیده وی را از كارهای زشتباز دارد)، وی همان كسی است كه از مقام پروردگارش خوف دارد و خواه ناخواه خود را از سركشی و خودسری باز میدارد.» (۱۳)۲) توجه به علم پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله
ما نه فقط در محضر خداوند متعال هستیم و خالق متعال ما را میبیند و شاهد بر اعمال ماست، بلكه در محضر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نیز هستیم. قرآن كریم در اینباره میفرماید: «قل اعملوا فسیری الله عملكم و رسوله و المؤمنون»; (۱۴) یعنی پیامبر، به مردم بگو هر كاری كه میخواهید انجام دهید ولی بدانید كه خداوند، پیامبر خدا و مؤمنان میبینند. اعمال انسان یا نهانی و سری و یا علنی و آشكار است; به عبارت دیگر، یا در نهانخانه قلب خطور میكند كه غیب است و یا بر زبان و اعضا و جوارح آشكار میشود كه شهادت است و همانطور كه خدای سبحان عالم غیب و شهادت است، رسول اكرم صلی الله علیه و آله نیز كه مظهر آن عالم ذاتی است از غیب و شهود با خبر است. او نه تنها شاهد مردم عصر خودش و امتش تا روز قیامت و همه امتهای گذشته است، بلكه شاهد انبیا و اولیای الهی هم هست; یعنی تمام افراد بشر خواه امتها و خواه انبیا همه مشهود رسول اكرماند.
اینمطلبدرچندجای قرآن كریم آمده است. ازجملهخدایسبحاندر قرآن كریم میفرماید:
«ما از انبیاء بزرگ (انبیاء صاحبان شرایع) پیمان گرفتیم كه برنامههای ما را به مردم ابلاغ نمایند و از مردم پیمان گرفتیم كه این برنامهها را بپذیرند و نتیجه این باشد كه از صدق صادقین سؤال شود.» (۱۵)
متاسفانه آدمی به این معارف بلند قرآن كریم توجه ندارد. به همین سبب به جای آنكه قرآن و پیامبر در روز قیامتشفیع او باشند، شاكی او میشوند. قرآن كریم به این مطلب اشاره كرده و میفرماید: «در آن روز پیامبر خدا میفرماید ای پروردگار من! امت من به معارف قرآن عمل نكردند.» (۱۶)
همچنین در روایات زیادی آمده است كه پیامبراكرم صلی الله علیه و آله برمااشرافكامل دارند و ما در محضراو هستیم و اعمال ما بر حضرت عرضه میشوند; وقتی حضرت كار نیكویی را از امتخود مشاهده فرمایند، خوشحال و مسرور میگردند و به همان نسبت اگر شاهد رفتار زشتی از امتخود باشند، غمگین میشوند.
از ابوبصیر نقل است كه امام صادق علیه السلام فرمودند: «اعمال بندگان هر روز صبح بر پیامبر خدا عرضه میشود; اعمال نیك و اعمال بد و این همان كلام خداست كه فرمود: هر چه میخواهید انجام دهید، ولی بدانید كه اعمال شما را خدا و پیامبر خدا میبینند.» (۱۷)
سماعهٔ ابن مهران میگوید: امام صادق علیه السلام پیوسته به ما میفرمود: چرا پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را آزار و اذیت میكنید؟ كسی به حضرت عرضه داشت: ما چگونه رسول خدا را آزار میدهیم؟ فرمودند: «آیا نمیدانید كه اعمال شما بر او عرضه میشود و اگر در آن معصیتی ببیند اذیت میشود؟ پس با گناه خود او را آزار ندهید و بلكه با كردار نیك خود او را مسرور سازید.» (۱۸)
بسیار اتفاق میافتاد كه پیامبر صلی الله علیه و آله به اصحاب خود میفرمودند:من بگویم شما برای چه آمدهاید و سؤالتان چیست و یا شما میگویید؟ اصحاب عرض میكردند: یا رسول الله شما بفرمایید. و بعد حضرت ابتدا سؤال آنها را مطرح میفرمودند و بعد پاسخ میدادند. (۱۹) دلیل دیگر بر علم پیامبر صلی الله علیه و آله، پیشگوییهای آن حضرت در خصوص حوادث گوناگون است كه تمام آنها یا در زمان حیات ایشان و یا پس از رحلتشان تحقق یافتهاست.
همچنین داستانهای زیادی درباب آگاهی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از خصوصیترین زوایای زندگی اصحاب نقل شده است كه در اینجابه یكی از آنها اشاره میكنیم:
در جنگ بدر، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله دینارهایی را كه عباس به همراه داشت از او طلب كرد. عباس گفت: یا رسول الله غیر از اینها پولی ندارم. حضرت فرمود: پس آن پولی كه پیش امالفضل مخفی كردی چیست؟ عباس گفت: شهادت میدهم كه خدایی جز خدای یگانه نیست و تو فرستاده او هستی; زیرا احدی از این قضیه اطلاع نداشت. (۲۰) بنابراین، بر اساس قرآن كریم و روایات شریفه و حوادث تاریخی، شكی نیست كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله محیط بر ماست و بر اعمال ما مینگرد و بر زوایای وجودی ما آگاهی دارد و در روز قیامتبه آنچه كه دیده استشهادت میدهد. آیا اگر كسی واقعا به این مطلب توجه داشته باشد ممكن استخود را با گناه آلوده كند؟ پس تا فرصتی باقی استبیاییم به معارف قرآن عمل كنیم و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را حاضر و ناظر بر اعمال خود ببینیم و از انجام گناه بپرهیزیم.
ادامه دارد
پینوشتها:
۱- در معراج، جبرئیل امین به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: لو دنوت انملهٔ لحترقت; اگر اندكی نزدیك شوم میسوزم.
۲- «اولئك كالانعام بل هم اضل»
۳- انعام: ۵۹
۴- حدید: ۴
۵- ق: ۱۴
۶- علق: ۱۴
۷- وافر: ۱۹
۸- نحل: ۱۰۰
۹- مرحوم فشاركی، عنوان الكلام، ص ۱۵۸
۱۰- اصول كافی، ج ۳، ص ۱۱۰
۱۱- نساء: ۴۱، مائده: ۱۱۷، انعام ۱۹، فصلت: ۵۳، بروج: ۹
۱۲- فصلت: ۵۳
۱۳- بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۵۶ - ۳۶۴
۱۴- توبه: ۱۰۵
۱۵- احزاب: ۸ - ۷
۱۶- فرقان: ۳۰
۱۸و۱۷-اصولكافی،ج۱،ص۲۱۹/بحارالانوار،ج۱۷،ص۱۳۱
۱۹- بحارالانوار، ج ۱۸، باب ۱۱
۲۰- بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۱۰۵ - ۱۰۶، حدیث ۲
محسن پورمحمد
سؤال اساسی كه اینجا مطرح میشود این است كه راههای جلوگیری از گناه چیست؟ به دیگر سخن، چه عواملی میتواند به ما كمك كند تا هیچگاه مغلوب نفس خویش نشویم؟
۱)توجه به علم بینهایت الهی
قرآن كریم تاكید زیادی بر علم بینهایتخداوند دارد; بر اساس آیات قرآن كریم، خداوند علیم نه تنها به حقایق عالم، بلكه به اسرار وجود آدمی نیز آگاه است. خداوند عالم به حوادثی كه در دورترین نقاط فضای بیكران هستی اتفاق میافتد، آگاهی دارد; او حوادثی را كه میلیاردها سال پیش در عالم هستی رخ داده و در پهنه زمان پنهان مانده است، میداند و از حوادثی كه در میلیاردها سالآیندهرخخواهددادو درپشت پرده اعصار و قرون از نظرها مخفی است، باخبر است. اگر دانهشنی در بیابان تاریكی در اثر وزش نسیمی جابجا شود، از دید او پنهان نمیماند. اگر برگ كوچكیدردلجنگلهایانبوهاز شاخه درختی جدا شود و بر زمین بیفتد، خداوند میبیند. (۳) او میداند آنچه از زمین میروید، همچنانكه او میداند آنچه كه در زمین فرو میرود. (۴)
او نه تنها به آفاق و حقایق عالم آگاه است، بلكه به آنچه در درون جان آدمی و در خاطر خاموش او میگذرد، نیز آگاهی دارد. او اسرار قلبها و آنچه كه آدمی دوست ندارد دیگران - حتی دوستان نزدیك و خانواده او - باخبر شوند، میداند. خداوند از رگ گردن ما به ما نزدیكتر است.«ولقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوسو بهی تفسر و نحن اقرب الیه من حبل الورید» (۵) آیا گناهكار نمیداند كه خدا او را میبیند و به كار او آگاهی دارد؟«الم یعلم بان اللهیری» (۶) اوچشمهایخیانتكاررامیشناسد وبهآنچهدر سینهها مخفی و پنهان است آگاهی دارد.«یعلمخائنهٔالاعینو ما تخفی الصدور» (۷)
توجه به آیات قرآن كریم و اعتقاد به این حقیقت كه خداوند ناظر اعمال انسان است، آدمی را از گناه باز میدارد. از سوی دیگر، یاد خدا،انسان را مثل كوه استوار میكند و شیطان نمیتوانداورافریبدهد;زیراهرگزشیطان به او سلطهایندارد. «انیسلطانهعلیالذینیتولونه» (۸)
مرحوم فشاركی در كتاب عنوان الكلام آوردهاند: آهنگری بود كه آتش و حرارت آهن بر او تاثیری نداشت; به طوری كه با دست، آهن گداخته را میگرفتبدون اینكه آسیبی به او برسد. من از كار او تعجب كردم و سبب آن را پرسیدم، او ابتدا نمیخواستبگوید ولی با اصرار من چنین تعریف كرد:
«قحطی و گرانی شده بود. من در آن سال غله فراوانی داشتم. در همسایگی من زنی بود كه با چند یتیم زندگی میكرد. زندگی بر آنها سختشد. آن زن آمد به من گفت: بچههایم دارند از گرسنگی میمیرند; در حق من لطف نمودهقدریغلهبهفرزندان من بده. من دیدم او زنی صاحب جمال است. گفتم: اگر تسلیم من شویبهتو غله میدهم. آن زن این را شنید و از عفتی كه داشت پی كار خود رفت. ولی فردا از ناچاری دوباره آمد و من همان خواستخودم را تكرار كردم. روز سوم آمد و گفت: رعایت همسایگی را نموده بر اطفال بیپدر من رحم كن و قدری غله به ما بده. گفتم: ای زن حرف همان است كه گفتم. وقتی راه چاره را مسدود دید،گفت: شرطی دارد. گفتم: هر شرطی باشد میپذیرم. گفت: مرا به جایی ببری كه غیر از من و تو كسی نباشد. پذیرفتم. وقتی را معین كرده او را به حجره خود بردم. اما دیدم او پریشان است و از ترس میلرزد. گفتم: ترا چه میشود؟گفت:توبهعهدخود وفا نكردی گفتم: غیر از من و تو كه كسی اینجا نیست. گفت: چگونه خانه خلوت است، حال آنكه صاحبخانه خداوند عالم و فرشتگان درگاه او بر ما عالم و حاضراند؟! چون آن زن این را گفت، آتش شهوتم خاموش شد. او در حق من دعا كرد و گفت: خداوند آتش دنیا و آخرت را بر تو خاموش نماید. دعای آن زن در حق من دردنیامستجابشدهاست،امیدوارم در آخرت نیزآتش آخرت بر من خاموش شده باشد». (۹)
انسان در نزد اشخاص بزرگ و مهم هرگز گناه نمیكند و سعی میكند محبت او را به خود جلب كند اما چرا در پیشگاه خداوند بزرگ كه خالق همه چیز است، گناه میكند؟!
اسحاقبنعمارمیگوید امام صادق علیه السلام به من فرمود: «ای اسحاق چنان از خدا بترس كه گویاتو رامیبیندو اگر تو او را نمیبینی، او تو را میبیند و اگر معتقد باشی كه او تو را نمیبیند، كافر شدهای. و اگر بدانی كه او تو را میبیند و با این حال او را نافرمانی كنی، تو او را جزء پستترین بینندگان به خود قرار دادهای». (۱۰)
حضرت علی علیه السلام نیز میفرماید: «از معصیتخدا در جاهای پوشیده و خلوت بپرهیزید; زیرا خداوندی كه امروز شاهد اعمال شماست، فردا قاضی و حاكم است».
خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن كریم بارها و بارها بر این مطلب تاكید نموده (۱۱) و در نهایت فرموده است: «آیا كافی نیست كه پروردگارت خود شاهد هر چیزی است؟» (۱۲)
«داوود رقی» میگوید: از امام صادق علیه السلام تفسیر آیه «و لمن خاف مقام ربه جنتان» را پرسیدم. حضرت فرمودند: «كسی كه معتقد باشد خداوند او را میبیند و سخنش را میشنود و به نیك و بد كارهایش آگاه است (و این عقیده وی را از كارهای زشتباز دارد)، وی همان كسی است كه از مقام پروردگارش خوف دارد و خواه ناخواه خود را از سركشی و خودسری باز میدارد.» (۱۳)۲) توجه به علم پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله
ما نه فقط در محضر خداوند متعال هستیم و خالق متعال ما را میبیند و شاهد بر اعمال ماست، بلكه در محضر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نیز هستیم. قرآن كریم در اینباره میفرماید: «قل اعملوا فسیری الله عملكم و رسوله و المؤمنون»; (۱۴) یعنی پیامبر، به مردم بگو هر كاری كه میخواهید انجام دهید ولی بدانید كه خداوند، پیامبر خدا و مؤمنان میبینند. اعمال انسان یا نهانی و سری و یا علنی و آشكار است; به عبارت دیگر، یا در نهانخانه قلب خطور میكند كه غیب است و یا بر زبان و اعضا و جوارح آشكار میشود كه شهادت است و همانطور كه خدای سبحان عالم غیب و شهادت است، رسول اكرم صلی الله علیه و آله نیز كه مظهر آن عالم ذاتی است از غیب و شهود با خبر است. او نه تنها شاهد مردم عصر خودش و امتش تا روز قیامت و همه امتهای گذشته است، بلكه شاهد انبیا و اولیای الهی هم هست; یعنی تمام افراد بشر خواه امتها و خواه انبیا همه مشهود رسول اكرماند.
اینمطلبدرچندجای قرآن كریم آمده است. ازجملهخدایسبحاندر قرآن كریم میفرماید:
«ما از انبیاء بزرگ (انبیاء صاحبان شرایع) پیمان گرفتیم كه برنامههای ما را به مردم ابلاغ نمایند و از مردم پیمان گرفتیم كه این برنامهها را بپذیرند و نتیجه این باشد كه از صدق صادقین سؤال شود.» (۱۵)
متاسفانه آدمی به این معارف بلند قرآن كریم توجه ندارد. به همین سبب به جای آنكه قرآن و پیامبر در روز قیامتشفیع او باشند، شاكی او میشوند. قرآن كریم به این مطلب اشاره كرده و میفرماید: «در آن روز پیامبر خدا میفرماید ای پروردگار من! امت من به معارف قرآن عمل نكردند.» (۱۶)
همچنین در روایات زیادی آمده است كه پیامبراكرم صلی الله علیه و آله برمااشرافكامل دارند و ما در محضراو هستیم و اعمال ما بر حضرت عرضه میشوند; وقتی حضرت كار نیكویی را از امتخود مشاهده فرمایند، خوشحال و مسرور میگردند و به همان نسبت اگر شاهد رفتار زشتی از امتخود باشند، غمگین میشوند.
از ابوبصیر نقل است كه امام صادق علیه السلام فرمودند: «اعمال بندگان هر روز صبح بر پیامبر خدا عرضه میشود; اعمال نیك و اعمال بد و این همان كلام خداست كه فرمود: هر چه میخواهید انجام دهید، ولی بدانید كه اعمال شما را خدا و پیامبر خدا میبینند.» (۱۷)
سماعهٔ ابن مهران میگوید: امام صادق علیه السلام پیوسته به ما میفرمود: چرا پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را آزار و اذیت میكنید؟ كسی به حضرت عرضه داشت: ما چگونه رسول خدا را آزار میدهیم؟ فرمودند: «آیا نمیدانید كه اعمال شما بر او عرضه میشود و اگر در آن معصیتی ببیند اذیت میشود؟ پس با گناه خود او را آزار ندهید و بلكه با كردار نیك خود او را مسرور سازید.» (۱۸)
بسیار اتفاق میافتاد كه پیامبر صلی الله علیه و آله به اصحاب خود میفرمودند:من بگویم شما برای چه آمدهاید و سؤالتان چیست و یا شما میگویید؟ اصحاب عرض میكردند: یا رسول الله شما بفرمایید. و بعد حضرت ابتدا سؤال آنها را مطرح میفرمودند و بعد پاسخ میدادند. (۱۹) دلیل دیگر بر علم پیامبر صلی الله علیه و آله، پیشگوییهای آن حضرت در خصوص حوادث گوناگون است كه تمام آنها یا در زمان حیات ایشان و یا پس از رحلتشان تحقق یافتهاست.
همچنین داستانهای زیادی درباب آگاهی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از خصوصیترین زوایای زندگی اصحاب نقل شده است كه در اینجابه یكی از آنها اشاره میكنیم:
در جنگ بدر، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله دینارهایی را كه عباس به همراه داشت از او طلب كرد. عباس گفت: یا رسول الله غیر از اینها پولی ندارم. حضرت فرمود: پس آن پولی كه پیش امالفضل مخفی كردی چیست؟ عباس گفت: شهادت میدهم كه خدایی جز خدای یگانه نیست و تو فرستاده او هستی; زیرا احدی از این قضیه اطلاع نداشت. (۲۰) بنابراین، بر اساس قرآن كریم و روایات شریفه و حوادث تاریخی، شكی نیست كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله محیط بر ماست و بر اعمال ما مینگرد و بر زوایای وجودی ما آگاهی دارد و در روز قیامتبه آنچه كه دیده استشهادت میدهد. آیا اگر كسی واقعا به این مطلب توجه داشته باشد ممكن استخود را با گناه آلوده كند؟ پس تا فرصتی باقی استبیاییم به معارف قرآن عمل كنیم و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را حاضر و ناظر بر اعمال خود ببینیم و از انجام گناه بپرهیزیم.
ادامه دارد
پینوشتها:
۱- در معراج، جبرئیل امین به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: لو دنوت انملهٔ لحترقت; اگر اندكی نزدیك شوم میسوزم.
۲- «اولئك كالانعام بل هم اضل»
۳- انعام: ۵۹
۴- حدید: ۴
۵- ق: ۱۴
۶- علق: ۱۴
۷- وافر: ۱۹
۸- نحل: ۱۰۰
۹- مرحوم فشاركی، عنوان الكلام، ص ۱۵۸
۱۰- اصول كافی، ج ۳، ص ۱۱۰
۱۱- نساء: ۴۱، مائده: ۱۱۷، انعام ۱۹، فصلت: ۵۳، بروج: ۹
۱۲- فصلت: ۵۳
۱۳- بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۵۶ - ۳۶۴
۱۴- توبه: ۱۰۵
۱۵- احزاب: ۸ - ۷
۱۶- فرقان: ۳۰
۱۸و۱۷-اصولكافی،ج۱،ص۲۱۹/بحارالانوار،ج۱۷،ص۱۳۱
۱۹- بحارالانوار، ج ۱۸، باب ۱۱
۲۰- بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۱۰۵ - ۱۰۶، حدیث ۲
محسن پورمحمد
منبع : بنياد انديشه اسلامي
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان جنگ رئیسی گشت ارشاد امام خمینی
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت فضای مجازی کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا ارز مسکن ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت موسیقی سینما فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران سپاهان بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل سامسونگ اپل ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی خواب بارداری کاهش وزن مالاریا