سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

نبرد بی‌وقفه با موجودات فضایی


نبرد بی‌وقفه با موجودات فضایی
▪ سازنده : EA Games
▪ ناشر: BioWare , Demiurge Studios
▪ سبک بازیAction Role-Playing :
▪ تاریخ انتشار: May ۲۸, ۲۰۰۸
▪ پلت‌فرم: PC | X۳۶۰
▪ نمره: عالی ‏‎۹.۰‎
بازی Mass Effect در نوامبر سال گذشته برای کنسول Xbox۳۶۰ به بازار عرضه شد و یک سیاره پهناور با انواع مختلف از موجودات فضایی را برای بازیکنان مهیا کرد. بازیکنان در این بازی به عنوان فرمانده شفرد -که جلودار گروه انسان ها در عرصه کهکشانی بود- وارد بازی می‌شوند. به این ترتیب داستانی حماسی و جذاب که با دیالوگ‌های شاخه‌ای و شخصیت‌های مرموز تقویت شده آغاز می‌شود. نبردهای هیجان‌انگیز و مهارت‌های خاصی که در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد این بازی را کامل کرد و به ‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. هیچ‌کدام از تغییرات در این نسخه نسبت به قبل شدید و عمقی نیستند اما همه آن‌ها تاثیرات مناسب و قابل تحسینی روی روند بازی گذاشتند و یکی از عمده‌ترین تغییرات روی سیستم نبرد این بازی ایجاد شد. در نسخه ۳۶۰ این بازی شما باید برای تغییر و استفاده از یک سلاح یا مهارت‌های خاص خود، بازی را متوقف می‌کردید. در نسخه رایانه نیز همین توقف در بازی امکان‌پذیر است اما تمام سلاح‌ها و فرمان‌هایی که می‌توانید صادر کنید در یک قسمت از صفحه دسته‌بندی شده‌اند تا بتوانید هریک از فرمان‌ها را به تنهایی به کار ببرید. کاربر می‌تواند با استفاده و فشار دادن کلید space، لیست فرمان‌ها و سلاح‌ها را به صورت مشخص مشاهده کند. در این بازی برخلاف بازی‌های پیشین شرکت BioWare که در همین سبک ساخته شده بودند، دیگر خبری از وقفه‌های طولانی میان نبردها و جنگ‌های تاکتیکی نیست. در این بازی باید با گروه‌های نه‌چندان بزرگ دشمن -که بین هر کدام از آن‌ها با گروه بعدی فاصله زمانی زیادی نیز وجود ندارد- دست و پنجه نرم کنید. این امر باعث می‌شود همیشه سر شما شلوغ باشد و زمانی بازی جذاب‌تر می‌شود که در طول مسیری که دشمنان را به خاک و خون می‌کشید، به توانایی‌ها و سلاح‌های جدید زیادی دست می‌یابید. در این بازی می‌توان دشمنان را با تیروکمان مخصوص از پای درآورد و سپرها و سلاح‌هایشان را منفجر کرد. پس از این کار می‌توانید بلافاصله به پشت سنگر و پناهگاه خود بازگردید تا از تیرهای دیگر دشمنان در امان بمانید. در واقع نتیجه اصلی چنین نبرد روان و سریعی این است که شما احساس قدرت می‌کنید. هنگامی که از توانایی‌های متعدد خود استفاده می‌کنید و با به کار بردن سلاح‌های مختلف، دشمنان را از پای درمی‌آورید، مانند جنگجوی چابک، خطرناک و قدرتمندی هستید که همگان از او وحشت دارند. این امر جذابیت بازی را دوچندان می‌کند.
وجود توانایی‌های بیوتیکی که در این بازی در اختیار دارید و در محیط نیز به وفور وجود دارند محیط بازی را اندکی شلوغ می‌کنند و قدرت پردازشگری تصاویر را پایین می‌آورند. این مسئله باعث کند شدن بازی می‌شود. البته این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که شما با دشمنان بی‌شماری مواجه می‌شوید و با وجود اینکه زمان کوتاهی را صرف می‌کند، باز هم به لذت و عملکرد کلی بازی اندکی ضربه می‌زند. در واقع چیزی که کاربر را خسته می‌کند تعداد زیاد صفحات بارگذاری (لودینگ) در طول بازی است. مدت هر بارگذاری در نسخه رایانه شخصی نسبت به نسخه ۳۶۰ کاهش یافته اما تعداد دفعات تکرار آن افزایش داشته است. هنگام ورود به هر محیط جدید شما با ۲ یا ۴ بار تاریک شدن صفحه و ظاهر شدن علامت لودینگ روبه‌رو می‌شوید.
تغییرات تاثیرگذار و مناسب دیگری نیز در بازی اعمال شده‌اند. کنترل کردن لیست دارایی‌ها با استفاده از ماوس و کیبرد آسان‌تر شده است و دیگر خبری از به هم‌ریختگی به هنگام فروش یا خارج کردن چیزی از لیست نیست. در نسخه ۳۶۰ کنترل ماشین Mako تقریبا مشکل‌ساز و گیج‌کننده بود زیرا با توجه به نمایی که دوربین به شما می‌داد، دکمه جلو یا عقب بردن تفاوت داشت و ثابت نبود. این در حالی است که در نسخه رایانه شخصی با قرار دادن یک دکمه ثابت برای هر کدام از حرکت‌ها، کنترل این ماشین ساده‌تر و قابل فهم‌تر شده. سیستم هک کردن و رمزگشایی نیز نسبت به نسخه ۳۶۰ جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر شده است. شما باید برای رمزگشایی و هک کردن سیستم‌های مختلف در بازی یک جسم سرنیزه مانند را از بین دایره‌های هم مرکز، بدون برخورد به موانع ثابت و متحرک عبور دهید و به هسته اصلی برسانید. این سیستم ساده و قابل انجام است اما با توجه به محدودیت زمانی و دید متغیر نسبت به صفحه دایره‌ای، کماکان جذابیت خود را حفظ می‌کند. کلیدهای مشخص شده‌ای روی صفحه‌کلید امکان دسترسی سریع و مستقیم به نقشه و مکان استقرار گروه‌های تحت فرماندهی را به شما می‌دهد. کلید ذخیره‌سازی سریع (quicksave) نیز راه خوبی برای این است که مسیر یک بار پیموده شده را دوباره طی نکنید. همه این موارد تغییرات عمده‌ای نیستند اما حاصل و نتیجه کلی آن‌ها تاثیر مثبتی بر عملکرد بازی می‌گذارد. تمام نکاتی که این بازی را برای کنسول ۳۶۰ جذاب کرده بود، مانند داستان، گفت‌وگوها، محیط سیاره و صداگذاری عالی، در نسخه رایانه‌ای نیز وجود دارد. شاید تغییرات جدید اعمال شده در نسخه رایانه زیاد قابل توجه نباشند اما نتیجه آن‌ها اثر مثبت محسوسی بر بازی می‌گذارد که باعث می‌شود نسخه رایانه‌ای نسبت به نسخه ۳۶۰ برتری یابد.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید