چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
پیوستن به سازمان تجارت جهانی :فرصت یا تهدید؟
در سالهای اخیر علی رغم وجود موانع سیاسی برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، بسیاری از تولیدكنندگان داخلی در شرایطــــی سخت به كسب و كار خود پرداخته اند. حال كه به طور رسمی تقاضای پیوستن ایران، موردپذیرش قرار گرفته است، هرچند تا عقد قرارداد و عضویت رسمی راه درازی در پیش است ولی عواقب این عضویت قابل تأمل است. با گسترش پیمانهای منطقه ای و بین المللی و پیوستن عملی كشور به آنها و امضای تفاهم نامه های تجاری اثرات كاركردن در فضای باز اقتصـــــادی را جدی تر نشان می دهد.
این پیمانها با سرعتی فزاینده یكی پس از دیگری از راه می رسد و بنگاههای ما را در معرض تهــــدیدها و فرصتهای جدی قرار می دهند. گرچه، این روند طوری است كه تهدیدها زودتر خود را نشان خواهد داد ولی از هر تهدیدی كه بشود بنگاه را ایمن كرد به این معنی است كه فرصتی برای رشد آفریده ایم. نباید فراموش كرد كه اگر این فرصتها مورداستفاده قرار نگیرند تبدیل به تهدید خواهند شد.
آنچه تاكنون در كشور اتفاق افتاده در سایه تشویقهای مادی و غیرمادی دولت رخ داده و صادرات نسبت به گذشته رونق نسبی یافته است. اما دو مسئله توجه منتقدان را به خود جلب كرده است: اول فروش در خارج كشور به قیمت پایین تر از بازار داخلی و دوم صادرات موجی است. اكثر كالاهای ایرانی در هر بازار فقط یك بار قابلیت فروش دارد و بار بعدی باید سراغ بازار دیگری رفت یا به عبارت دیگر، بنگاهها كمتر توفیق آن را یافته اند كه بازاری را از آن خود كنند یا حداقل سهمی از بازاری را به دست آورده و به مرور آن را توسعه دهند. صادرات امری پسندیده و اجتناب ناپذیر است ولی این نوع صادركردن خطرناكتر از صادرنكردن است.
برای استفاده از فرصتهای حاصل از پیوستن به سازمان تجارت جهانی رعایت دو موضوع الزامی است: اول صیانت از بازار داخلی، دوم حضور مطمئن در بازار خارجی است كه پیش نیاز هر دو، قبل از هر چیز دیگر كیفیت و قیمت كالاست. چطور ممكن است كسی در خانه خود نتواند در برابر رقیب مقاومت كند ولی بیرون از خانه موفق به این كار گردد؟
تاكنون فرصتهای قابل توجهی را از دست داده ایم و بدتر از همه اینكه كالاهای داخلی را با مارك خــارجی به فروش می رسانیم كه ادامه این روند منافع ملی را تضمین نمی كند.
هریسون ودزورث(HORRISON VADSWORTH) در كتاب روشهای مدرن برای كنترل كیفی و بهبود از انتشارات جان ویلی چاپ سال ۲۰۰۲ مـــــی گوید: كنترل كیفی به عنوان یك استراتژی می تواند كیفیت، قیمت، ارسال و فروش را بهتر كرده و به سمت توفیق اقتصادی هدایت كند و استفان كاوی آن را ابزاری برای توسعه ملتها می داند.
پس خریدار داخلی هم، مشتری است و نیاز اولیه او كیفیت و قیمت است. گرچه در دیدگاه صاحب نظران امروزی كیفیت از اصل رقابتی متمایزكننده فراتر رفته و به شرط اصلی كالا تبدیل شده است. حداقل به عنوان یك اصل رقابتی در بنگاههای داخلی صدای مشتریان شنیده شود تا مترصد پیوستن به تولیدكنندگان خارجی نباشند. علاوه بر آن، حضور در بازار خارجی و تثبیت موقعیتی هرچند ناچیز در بازارهای هدف، كه آگاهانه انتخاب شده باشند ضامن بقای بنگاه در بازار داخلی است. بدین ترتیب داشتن سهم قوی و مطمئن داخلی همراه با حضور نسبتاً ایمن (نه گذرا) در بازار خارجی لازم و ملزوم یكدیگرند و می توانند امكان استفاده از فرصتهای ناشی از عضویت در سازمان تجارت جهانی از یك طرف و مقاومت در برابر تهدیدات آن از طرف دیگر را به ارمغان آورد.
عبدالله نوذری
منبع : ماهنامه تدبیر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی مجلس چین خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران معلم هواشناسی قوه قضاییه سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران پلیس
بانک مرکزی ارز بابک زنجانی خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو دلار سایپا مالیات بازار خودرو قیمت طلا
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه نوار غزه حماس یمن نتانیاهو ترکیه افغانستان بنیامین نتانیاهو
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت کاهش وزن بارداری چاقی خواب سلامت روان آلزایمر