پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


از رقابتی دوستانه تا قتل


از رقابتی دوستانه تا قتل
كریستوفرنولان، فیلمسازی انگلیسی كه پیش از این با فیلم هایی چون «خاطره» (۲۰۰۰) و «بتمن آغاز می كند» (۲۰۰۵) توانایی خویش را به منصه ظهور رسانده بود، اینك با نویسندگی و كارگردانی فیلم علمی- تخیلی «پرستیژ» نامش بر سر زبانهاست. «پرستیژ» كه در جدول پرفروش های هالیوود جای گرفته، داستان دو شخص مرموز به نام های «رابرت انگیر» (هیو جك من) و«آلفرد بوردن» (كریستین بل) است كه نخستین بار به عنوان دو جادوگر جوان با یكدیگر ملاقات كرده و به تدریج به دو رقابت كننده تبدیل می شوند. حسادت و دغدغه برتری جستن از هم لحظه ای آنها را رها نكرده، به طوری كه این رقابت دشوار آنها را به سوی نبردی طولانی با عواقب مرگبار هدایت می كند. رقابت آنها كه ابتدا به صورت دوستانه آغاز شده بود، از آنها قاتلانی خشمگین می سازد كه زندگی خود و اطرافیانشان را به مخاطره می اندازند. كریستوفرنولان به موجب كارگردانی این فیلم فانتزی و جنایی، مصاحبه ای انجام داده كه از نظرتان می گذرد:
● چه نكته ای در فیلم «پرستیژ» و عوامل آن رضایت شما را به همراه داشت؟
▪ بازیگرانی كه با بررسی داستان فیلم، جزییات آن را با توجه به كاراكتر خود تحلیل و زمام كاراكترشان را از ابتدا تا انتهای وقایع فیلم حفظ كردند، اعتماد من را به خود جلب نمودند. در واقع بازیگران این فیلم پشتوانه اصلی من محسوب می شدند. عاملی كه به یك كارگردان یاری می رساند تا برترین باشد.
● آیا شما با آگاهی از فیلمی با موضوعی مشابه «پرستیژ» به نام «شعبده باز» كه چندی قبل سینماهای آمریكا را تسخیر كرده بود، به ساخت فیلم خود پرداختید؟
▪ بله، من از «شعبده باز» و شباهتهای ژانر آن با «پرستیژ» آگاهی داشته، اما تاكنون موفق به مشاهده آن نشده ام. البته حقیقت این است كه شما فیلم خود را می سازید و انتظارتان از مخاطبان، ارزش نهادن به نتیجه تلاش شماست. این كه فیلم هایی با تم داستانی مشابه با فاصله ای نه چندان زیاد، بر پرده سینماها به نمایش درمی آیند، موضوعی غافلگیركننده نیست.
● آیا فیلمی وجوددارد كه از دوران نوجوانی، توجه شما را به خود جلب كرده باشد؟
▪ فیلمی كه آشكارا مرا مجذوب كرد، «دونده تیزرو» به كارگردانی ریدلی اسكات (۱۹۸۲) بود. تنوع پلان های تصویری در كنار موسیقی دلنشین در این فیلم بیش از جنبه نوایی داستان، با مخاطب ارتباط برقرار می كرد. مساله ای كه موجب شد تا این فیلم جذاب را بارها و بارها مشاهده كنم.
● جمع آوری اطلاعات در زمینه نحوه فعالیت جادوگران چگونه بود؟
▪ اكثر اطلاعات من و كلیه عوامل فیلم مرهون تحقیقات برادرم بود. (باید توجه داشت كه جاناتان نولان یكی دیگر از نویسندگان فیلم «پرستیژ» است) البته من «پرستیژ» را بر اساس رمانی نوشته كریستوفر پریست جلوی دوربین برده و آنچه شما شاهده آن هستید، تصویری از رمان وی است. همچنین دو شخص به نامهای ریكی جی و مایكل وبر به عنوان دو مشاور در مورد تكنیك ها و حركات دست جادوگران به بازیگران كمك نمودند. ریكی جی اطلاعات مفیدی در اختیار هیوجك من و كریستین بل قرار داد. آموزش های وی شامل نیمی از فنون یك شعبده بازی بود، چراكه ما تنها نیمی از یك شعبده بازی را در این فیلم مشاهده می كنیم.
● كار با برادرتان جاناتان نولان را چگونه دیدید؟
▪ همكاری لذت بخشی بود. صداقت حاكم بر روابط ما موجب شده بود كه در مذاكراتمان به دنبال تحمیل عقاید شخصی خود نباشیم.
● به ترتیب زمانی سكانس ها و رعایت آنها در فیلم های خود چه نگرشی دارید؟
▪ موضوع قابل اهمیت برای من، مفاهیم ساختاری است كه باید پیش از به تصویر كشیده شدن در فیلم، در كلیه مراحل متن فیلمنامه مورد ارزیابی و دقت نظر قرار گرفته باشند. من همزمان با كارگردانی فیلم به این مفاهیم در تمامی مراحل فیلمنامه توجه می كنم و ترتیب زمانی وقوع حوادث داستان، نكته ای است كه گاهی به آن برخورد می كنم.
گفتگو با كریستوفر نولان كارگردان فیلم «پرستیژ»
منبع : روزنامه ابرار